voiko kummeja pyytää kimppalahjaan jouluna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miin"

Vieras
Lapsellani on 3 toivetta, ovat olleet samat jo elokuusta asti että eiköhän nämä pysy. Kysymys on jo hieman vanhemmasta lapsesta, kouluikäisestä.

2 toivetta hankin jo, toisen alesta ja toisen kirpparilta uuden veroisena. Kolmas toive on sellainen jota toivoi jo viime jouluna, ja synttäreillä.

Haluan tämän toteuttaa, lahjaa ei saa suomesta ja ei se ole edes huimaavan kallis, mutta hintavahko 140 euroa. Se on kuitenkin jo sellainen hinta että pistää tiukille hankkia muiden lasten lahjat nyt jos tuon summan täysin itse maksan tässä tilanteessa ( tuli yllättäviä laskuja tähän väliin, ohan talous olikin kunnossa kaikki 6 kuukautta, viime vuonna ennen joulua mieheni joutui onnettomuuten ja sieltä kun pääsi sairaslomalta töihin niin noustiin taloudellisesti jaloilleen) .

Kun lapsella on kuitenkin vain 3 harrasta toivetta haluaisin ne toteuttaa. 2 lahjoista eivät olleet kalliita ja kun sattuivat kohille niin ne ostin, olisinhan voinut ne jättää kummeille mutta päätin itse ne ostaa.

Siis kysymys on onko törkeää pyytää kummeja kimppalahjaan että saisimme tämän hommattua lapselle jo 10-20 per kummi auttaisi( 3 kummia) ?

Te jotka olette kummeja tuntuisiko teistä tökeröltä jos teiltä tämmöistä kysyttäisiin?

tuntuisi hölmöltä että lapsi saisi kaikkea mitä ei tarvi heiltä ja tämä tärkeä jäisi saamatta.

Sitä minäkin mietin. Itselläni ei ole kummilapsia, mutta miehelläni parikin ja on aina vaikea ostaa mitään kun vaikka kysyisi ei sanota mitä haluavat lapselle, no nyt jo voi kysyä heiltä itseltään mutta pienempiä kun olivat oli vaikeaa.

Ehdotat kummeille hienovaraisesti, että he voivat halutessaan osallistua kimppalahjaan tai sitten voivat halutessaan hankkia sen lahjan ihan oman mielensä mukaan. Tee se niin, että he voivat helposti jättäytyä siitä pois, jotkut ovat jo voineet hankkia lahjan, itse kävimme viime viikonloppuna ostamassa lelulahjat, kun lelukaupasta sai -25% alesta, mitä oltiin hakemassa.

Mun mielestä oikein hyvä idea! Enkä usko, että kummit pahastuvat. Mun tyttöni kummit olisivat vaan iloisia, kun saisivat osallistua johonkin sellaiseen, mistä tyttö taatusti tykkää. Kysy ihmeessä!

Taas näitä äärimmilleen menneitä kummien "velvollisuuksia". En ikinä ilkeis! Kummit ostaa lahjoja jos haluaa, heidän tehtävä ei ole se vaan olla vanhempien rinnalla läheinen aikuinen joka on kasvatuksessa mukana!

Minusta tuo ois ainakin kiva idea ja suostuisin. Tosin tähän aikaan vuodesta voi alkaa olla jo liian myöhäistä, itse oon ainakin ostanut jo toiselle kummilapselle lahjat, toiselle on vielä ostamatta. Mutta tuo helpottais sitä miettimistä että mikä ois oikeasti kiva lahja, itsellä tuntuu ainakin olevan aina miettimistä että mitä ostaa kummipojalle lahjaksi, kun haluais ostaa jonkun oikeasti kivan lahjan, tytölle taas keksii vähän liiankin helposti kaikkea kivaa. Tosin ihan joka vuosi tuollaiseen ei ehkä haluaisi osallistua, kun välillä on just kivaa yrittää keksiä itse jotain hauskaa.

Jos kertoo kummeille, että he voivat halutessaan osallistua kympillä tai kahdella, niin ei ole paha. Mieheni on saanut kummipoikansa äidiltä lahjatoiveita, joiden hinta on huidellut 100 euron yläpuolella, joten tuollaiset pyynnöt ovat mielestäni kohtalaisia.

minusta aika törkeää ajatella että toisten pitää ostaa kalliit lahjat, itse olet hankkinut 2 halpaa lahjaa ja nyt kummien pitäisi osallistua kalliiseen.
juu ei. maailmassa on miljoonia lapsia joila ei ole ruokaa, heidänkin äidit pyytävät että joku antaisi sen euronsa heille tai tuhlaisi vähemmän jotta sitä jätettä kertyisi vähemmän heidän maaperään joka myrkyttää heidän lapset.
joten ei. onväärin kerjätä turhaa tavaraa ja romua omille penikoille.
Kun tekee lapsia ylikansoitettuun ja ryöstettyyn maailmaan, on oikeus vain opettaa lapsensa kunnioittamaan muita ja ottamaan muut huomioon ja olemaan ihmisiksi, kukaan ei ole mitään velkaa sinun lapsellesi.

No minähän siitä suurimman osan maksaisin, no sellaista tekstiä tuli etten taida sitten edes pyytää.

Itse olen lapseni tehnyt, meidän lapsia ei hukuteta lahjoihin jouluisin. Tämä kyseinen lapsi ei tule porua vääntämään vaikka ei lahjaa saisikaan. On sellainen lapsi joka aina ensin ajattelee kaikki muut, pienestä pitäen. Jos olemme kaksin kaupoilla niin ei suostu edes ottamaan mitään, ei edes lehteä jos sisarukset eivät saa kanssa. Minun lapseni osaavat kyllä kaikki arvostaa sitä mitä saavat!

Miten tähän nyt vedettiin jotkut maailman köyhät lapsetkin, meni ehkä vähän ohi aiheen jo!

Mutta tämä on palstan henki, kummit kysyvät kyllä joka vuosi mitä lapsi toivoo ja ikinä ei lapsi ole mitään kallista pyytänytkään!!! Mutta tänä vuonna ei ole mitään toiveita kuin tämä, nämä toiset lahjat maksoivat 20 ja 40 euroa ja tuota 40 arvoista ei kummeilta olisi voinut pyytääkään.

Tarttee sitten varmaan keksiä lapsen kanssa jotain mitä ei oikeasti edes tarvisi kummeilta pyydettäväksi.

Ja minä olen jo silloin sanonut kun kummeiksi alkoivat että ei tarvitse lahjoa jouluna eikä ole mikään pakko synttäreilläkään, mutta ovat ainakin tähän asti aina itse halunneet lahjalla muistaa. Mutta ikinä emme ole kummeilta mitään ruinanneet, järki päässä näissä.

No onhan se kummina aina yhtä rasittavaa keksiä sitä lahjaa, mutta toisaalta taas suoraan rahan pyytäminenkin on melkoisen tökeröä, kun kummien ei kuiten ole mikään pakko edes lahjaa ostaa, ehkäpä kannattaa miettiä toiveen toteutusta ensi synttäreillä.

on joidenkin ajattelu asian suhteen. Jos kummit kuitenkin muistavat aina ja haluavat sen tehdä, niin miksei voisi lapsen harrasta toivetta samalla toteuttaa?! Kerro kummeille tilanne ja kysy. Itse kummina ainakin suostuisin mielelläni.

Kysy ensin, että ovatko miettineet aikovatko ostaa joululahjaa, muistaen tehdä selväksi ettei todellakaan ole pakko. Jos ovat kysy ovatko jo miettineet/hankkineet jotain vai olisiko kiinnostusta lähteä tällaiseen mukaan. Ihan hyvin voi mielestäni kysyä ja meillä esim on valittu niin läheiset ystävät kummeiksi, että voin ihan suoraan kysyä tällaistakin asiaa ja ihan kaartelematta, eikä ole kenelläkään tapana suuttua tmv jos toiveita esittää. Toteutuvat jos toteutuvat, mitään ei vaadita kuitenkaan.

[QUOTE="Vieras";29194707]Ei kummit ole automaattisia rahakoneita.
Ei niiden tehtävä ole heittää seteleitä pyyntöihin.
Kummin tehtävä on sivan jotain muuta.[/QUOTE]

Tuskin kovin moni velvoittaa kummin lahjakoneeksi. Kyse on lähinnä siitä, että (läheisillä) ihmisillä on tapana ostaa toisilleen lahjoja jouluna ja syntymäpäiville (jos huvittaa/on rahaa jne) ja jos kerran niin tehdään joka tapauksessa niin monesti ne toiveet helpottavat sitä lahjan hankintaa. Antamisesta tulee monelle parempi mieli kuin saamisesta, en ole montaa kertaa kuullut (varsinkaan irl) että ketään olisi pakotettu ostamaan lahjaa.

[QUOTE="vieras";29194765]Oonko ainoa jonka mielestä 140€ joululahja on todellakin kallis eikä vaan vähän hintava...[/QUOTE]

On kallis.

Mä en kehtaisi ehdottaa lahjan ostamista vaan odottaisin kiltisti jos kysytään onko hänellä toiveita jos ei kysytä niin ei sitten.
Musta on töykeetä olettaa että lahja tulee automaattisesti.