voiko kotidopplerilla muka kuulla omat sydänäänet?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eikai?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eikai?

Vieras
Kertokaa joku viisas.. Monesta paikasta lukenut että on huijausta, vauva voi olla kuollut ja äiti kuullut omat sydänäänet, siis mahasta vai?! Ja onhan äidin syke matalampi

[QUOTE="a p";29430358]mistä ne sitten neuvolassakin tietää kumman äänet ovat? Jos äidillä korkea syke?[/QUOTE]

Ammattitaitonsa ja koulutuksensa vuoksi. Ne kuulostaa ihan erilaisilta. Syke kuuluu myös istukasta, senkin voi sekoittaa sikiön sydämensykkeeseen.

Istukasta saattaa saada äidin sykkeen, ja vatsan alueella on tosi isoja äidin omia valtimoita.
En tiedä mikä "äänensävy" siin vauvan sykkeessä on, että ne sen osaa neuvolassa kuunnella.. mutta voit kokeilla omaa rannetta samaan aikaan, dopplerista vauvan syke menee eri tahtiin mitä sun ranteen syke

en mä ole kaivannut tuota sykejuttua kotiin. sykkeiden kuuntelu neuvolassakin tuntunut välillä turhalta. pömppiva vatsa on kivempi todiste "täällä ollaan" :)

Tuossa navan yläpuolella tuntuu kova takapuoli. raukka ihan pää alhaalla väärinpäin. :D

33+0

Nii, ei se laite niitä sekoita, vaan kuulija :)
Mutta turhahan se on jos ilmankin pystyy olemaan. Eikä kai sen käyttöä varsinaisesti missää suositellakaan.. Niitä "säteilyääniaaltoja" se kuitenkin sinne vauvaan joka kerta lähettää.

Minä kuuntelin kahden raskauden aikana sydänääniä kotona dopplerilla, ja sen kyllä tunnistaa aivan selvästi, että onko kyseessä vauvan sydänäänet, istukka, vai oma syke. Sen oppii tunnistamaan nopeasti. Ne on kolme ihan erilaista ääntä..

Joo kyllä ne erottaa ihan selvästi, mulla on paljon hitaampi syke kuin vauvalla ja ne mun sykkeet kuuluu kummallakin sivulla kun taas vauvan sykkeet juurikin keskemmällä plus se istukan mölinä. Vauvan syke on niiku viuh viuh viuh viuh jä äitin pum pum pum :D

Hei oikeasti, vauvan syke voi olla jopa 150, kun aikuisen ihmisen leposyke on esim. 70-80. Voi video mitä päähänpistoja..

No, onpa nähty sellaistakin, että on otettu vauvasta sydänäänikäyrää (ctg), jossa hyvävaihteluinen priima käyrä, syke 115-130, eli ihan normaali. Ultrassa sit nähtiin sykkeetön, kuollut sikiö....äidin sykettä siis, ihan kätilön ottamana ja tulkitsemana, eli jos ammattilaisellekin voi sattua, miksei maallikolle ?!

Yhteistyössä