Kolmista päiväunista kaksiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiitiäisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiitiäisen äiti

Vieras
Missä vaiheessa ja miten vauvanne ovat siirtyneet kolmista päikkäreistä kaksiin?

Meillä on 5,5 kk vauva, joka nukkuu 3 päikkärit. Olen monesta paikasta lukenut, että puolivuotiaasta eteenpäin vauvat yleensä nukkuvat kahdet päikkärit. Minua kiinnostaisi kuulla kokemuksianne, millä lailla tämä siirtymä on tapahtunut? Eli onko vauva itse muuttanut rytminsä (miten?) vai oletteko "ohjanneet" vauvaanne jotenkin? oletteko vain pikkuhiljaa huomanneet, että vauva jaksaa olla valveilla niin pitkään, ettei tarvita kuin kahdet (meillä ei aika, jonka vauva jaksaa olla hereillä, tunnu merkittävästi lisääntyneen)?

On varmasti paljon vauvoja, jotka yli puolivuotiaina nukkuvat vielä 3 päikkärit, ja voi olla että näin on meidänkin kohdalla, mutta kaipaan siis nyt nimenomaan kokemuksia niiltä, joilla on päikkärien määrä vähentynyt.

Tiedän että vauvat ovat yksilöitä enkä myöskään missään nimessä oleta että puolivuotissyntymäpäivänään vauvamme yhtäkkiä pudottaa yhdet päiväunet pois... :)

Entä mihin aikaan vauvanne nukkuvat vikat päikkärinsä? Olen miettinyt miten tämä vaikuttaa yöunien katkonaisuuteen... meillä heräillään pitkin yötä, vaikka nukkumaanmeno sujuu ongelmitta. Mutta ongelma on, että jos vauva herää tokilta päikkäreiltä jo esim. kolmelta, hän ei mitenkään jaksa valvoa iltaan, eli on pakko ottaa ne kolmannet vielä joskus kuuden maissa...

Meillä ei yksikään vauva ole nukkunut koskaan kolmia päikkäreitä! Kahdet maksimissaan. Ekat n. 10-14. ja toiset n klo 16-18. Ja yö unille sitten klo 20. Aamulla ylös klo 7-8. Mutta tämäkin kai hyvin yksilöllistä? Toiset päikkärit jäivät pois luonnostaan kun vauvat eivät enää tarvinneet niitä. Ensin ne myöhenivät tunnilla ja sitten jäivät pois. Toiset päikkärit jäivät pois niillä main kun täyttivät 6kk. Mutta meillä on siis aina nukuttu pitkiä yöunia putkeen (vain syöttö yöllä ja uni jatkuu) ja ekat päikkärit ovat myös olleet pitkät.
Aivan pienet "vastasyntyneet" tietenkin nukkuvat milloin sattuvat ja miten haluavat. Ja paljon! =D

Meillä siirryttiin kaksiin päiväuniin noin 7kk ikäisenä. Ja tämä tapahtui niin, että vauva alkoi nukkua vähän pidempiä päiväunia ja jaksoi olla välissä hereillä vähän kauemmin. En siis mitenkään puuttunut unirytmiin. Nyt ikää vähän vaille 10 kk, ja meillä sairastetaan, ja päiväunia nukutaan taas kolmet, kun normaalin pituiset päikkärit ei onnistu.

Meillä unet on ollu aina enemmän tai vähemmän ongelmallisia, sekä päivällä että yöllä. Oon miettiny tota samaa, että kuinka paljon yöuniin vaikuttaa, jos illalla vielä otetaan päikkäreitä. Myöhemmäksi yöunille meno ainakin siirtyy, mutta välillä ilman iltatorkkuja ei pärjää, kun väsyneenä ruoka ei uppoa, ja syömättömyys taas aiheuttaa lisää ongelmia yöllä.

En oo huomannu eroa heräämisisten määrässä, vaikka illalla olis vielä otettu tirsat. Siihen saattaa vaikuttaa, kuinka nopeasti jatkaa uniaan herättyään yöllä. viimeksi kun otti melko myöhäiset iltaunet, niin olikin yöllä kahden aikaan jo pirteä... Ja meni noin 1,5 tuntia ennen kuin nukahti uudelleen... Eli saattaa se rytmi häiriintyä.
, onko illalla vielä otettu tirsoja vai ei, mutta

Yhteistyössä