Voiko kolmevuotiaalla olla jo migreenä/äkillisiä päänvihlaisuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuinka moni teistä veisi lapsen lääkäriin jo nyt kun näitä "vihlaisuja" ollut vasta kaksi kertaa? Vai seuraisiko vielä, tuleeko tuollaisia kuinka osein/ollenkaan?

Ei tule. Kasvain aiheuttaa usein pitkäkestoista päänsärkyä ja päänsärkyä ja oksentelua varsinkin heti heräämisen jälkeen. Jos kaksi kertaa vihlaissut, uskoisin, että niska jumissa vaikka huonon nukkuma-asennon vuoksi.

Hei rauhotu arvoisa ap :)

Jos noita vihlaisuja on ollut vasta muutama, niin älä hötkyile, seuraa tilannetta. Heitänpä vaan ilmaan sellaisenkin huomion että lapsilla vois myös olla niskat jumissa, silloin kipu saattaa tuntua äkkinäiseltä vihlaisulta ja lapsen voi olla vaikea selittää onko kipu tullut niskasta, korvan takaa vai päästä.

Mun jo huomattavasti isompi lapsi pienempänä valitteli ihan samaa ja totesin silloin että tyynystä johtui, ostin uuden, paremman tyynyn. Lapsi myös nukkui tosi ihmeellisessä asennossa. Nyt isona osaa itsekin vaikuttaa asentoonsa. Eikä vihlontaa, eli niskojen kipeytymistä ole kuin harvakseltaan.

Millaisella tyynyllä lapsesi nukkuu?

Alkuperäinen kirjoittaja kasvain:
Ei tule. Kasvain aiheuttaa usein pitkäkestoista päänsärkyä ja päänsärkyä ja oksentelua varsinkin heti heräämisen jälkeen. Jos kaksi kertaa vihlaissut, uskoisin, että niska jumissa vaikka huonon nukkuma-asennon vuoksi.

Olen miettinyt voisiko tuo tosiaan johtua niskoista tmv. Ensimmäisen kerran vailitti/itku pääsi kun kyykki maassa leikkimässä ja nosti päätään ylös. Parahti itkemään ja osoitti että päähän sattuu. Mutta silloinkin itkua kesti vaan parisen minuuttia jonka jälkeen jatkoi leikkejään niinkuin ei olisi mitään ollutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti :

Olen miettinyt voisiko tuo tosiaan johtua niskoista tmv. Ensimmäisen kerran vailitti/itku pääsi kun kyykki maassa leikkimässä ja nosti päätään ylös. Parahti itkemään ja osoitti että päähän sattuu. Mutta silloinkin itkua kesti vaan parisen minuuttia jonka jälkeen jatkoi leikkejään niinkuin ei olisi mitään ollutkaan.

Kuulostaa todella vain lihaskivulta, kipu tullut äkkinäisestä liikkeestä! Lapsi tietysti on säikähtänyt, kipu on saattanut kestää paljon vähemmänkin aikaa, mutta iktu saattanut johtua säikähdyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja adora:

Jos noita vihlaisuja on ollut vasta muutama, niin älä hötkyile, seuraa tilannetta. Heitänpä vaan ilmaan sellaisenkin huomion että lapsilla vois myös olla niskat jumissa, silloin kipu saattaa tuntua äkkinäiseltä vihlaisulta ja lapsen voi olla vaikea selittää onko kipu tullut niskasta, korvan takaa vai päästä.

Mun jo huomattavasti isompi lapsi pienempänä valitteli ihan samaa ja totesin silloin että tyynystä johtui, ostin uuden, paremman tyynyn. Lapsi myös nukkui tosi ihmeellisessä asennossa. Nyt isona osaa itsekin vaikuttaa asentoonsa. Eikä vihlontaa, eli niskojen kipeytymistä ole kuin harvakseltaan.

:hug: Tiedän itsekin että olen kamala huolehtija; itseasiassa syön Cipralexia juurikin ahdistukseen; kärsin siis lasten menettämisen pelosta johon lääkitys määrättiin (+lievä masennus). Lapsi nukkuu kyllä melko korkealla tyynyllä.

Kuullostaa joltain muulta kuin kasvaimelta. voit viedä lääkäriin saadaksesi mielenrauhan, mutta ei todellakaan tyypilliseltä aivokasvaimelta kuullosta. Myös hampaiden narskuttelu voi aiheuttaa niskakipua. Mutta jos lyhyt kova kipu, kuullostaa jumittumiselta tms.

Alkuperäinen kirjoittaja adora:

:hug: Tiedän itsekin että olen kamala huolehtija; itseasiassa syön Cipralexia juurikin ahdistukseen; kärsin siis lasten menettämisen pelosta johon lääkitys määrättiin (+lievä masennus). Lapsi nukkuu kyllä melko korkealla tyynyllä.

Vaihda matalampi tyyny :) ei ainakaan ihan aikuisten normi tyynyä kannata vielä pitää! Meillä ei ole vielä 6-vuotiaallakaan ollut ns. aikuisten tyynyä, vaan joku vastaava mutta matalampi.

Mutta en todellakaan uskois että on mitään vakavampaa :hug:

Kiitos teille vastanneille.... :hug: Minulla on mennyt koko ilta vaan huolehtimiseen ja googlettamiseen. :ashamed: Kyllä menemme lääkärille jo pelkästään oman mielenrauhani takia. :flower:

Mulla itellä tulee tuollaisia vihlasuja. Tuntuu tosi ikävältä. Mulla niille on kaksi syytä. Yleisin jatkuvasti jumissa oleva niska ja sit ihan joku pieni liike aiheuttaa tuollen vihlasun. Samanlaisia vihlasuja tuntuu myös niin että ne enteilee migreeniä. Mulla esim kirkkaat valot/valonvälähdykset voi laukasta migreenin, samoin kovat ja kimeät äänet. Eli jos tulee joku tällainen migreenin laukaiseva ärsyke, niin sillon vihlasee usein päästä ja siitä se migreeni sit kehittyy...

Käytiin sitten tänään lääkärillä. Tytön korvat katsottiin jotka ovat terveet. Myöskin tasapainoaisti testattiin ja silmät katsottiin/testattiin. Lääkäri ei ollut ollenkaan huolissaan vaan sanoi että hyvinkin todennäköisesti lihaskipua joka säteilee. Sanoi että aivokasvaimessa kipu olisi paljon pahempaa, pidempikestoista ja pahenevaa.

On joskus vaikeaa olla tällainen ylihysteerinen äiti. Lääkäri kysyi minulta MIKSI epäilen aivokasvainta; onko tytöllä pahoinvointia, kovaa pääkipuilua, yöheräilyä, onko suvussa aivokasvaimia, ymymymym. Vastasin kaikkeen ei. Noh; mistä pelko sitten johtuu.... omasta kamalasta sairauksien pelosta sekä.... googlesta. :ashamed: Voi itku tätä MINUN päätä. :ashamed:

Meillä poika nyt 4 v on jo vuoden sairastellut migreeniä. Pää on kamalan kipee ja oksentaa. Oksennuksen jälkeen helpottaa ja poika nukahtaa siltä istumalta ihan mihin vaan päänsä saa laitettua alas.

Tyttö 9 v sairastannut migreeniä jo monta vuotta. Valon arkuutta haluaa olla pimeessä ja hiljaisessa paikassa. Yleensä nukkuu melkeen vuorokauden läpeensä kun migreenin saa.

Täällä siis 2 aivan erilaista migreeni potilasta. Mutta aivan kamala tauti on kyllä kyseessä.

Voihan tuo olla että ei vihlaise niinkään päätä vaan enemmänkin niskoja. Tyttö kun osoittaa välillä päätään ja välillä niskaansa; ei kai tuon ikäinen vielä osaa kunnolla paikallistaa mistä kipu tulee.

Mä en ihan tarkalleen tiedä tai muista, koska mulla alko migreeni, mutta alle kouluikäisenä kuiteskin.
Ja ainakin nyt ja niin kauan kun muistan, niin mulle on tullu tollasia "kipupiikkejä". Eli yhtäkkiä vaan alkaa vihloo tai pistää jostain kohtaa päätä. Hetken kestää ja sit loppuu. On kyllä ilkeä kipu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Mä en ihan tarkalleen tiedä tai muista, koska mulla alko migreeni, mutta alle kouluikäisenä kuiteskin.
Ja ainakin nyt ja niin kauan kun muistan, niin mulle on tullu tollasia "kipupiikkejä". Eli yhtäkkiä vaan alkaa vihloo tai pistää jostain kohtaa päätä. Hetken kestää ja sit loppuu. On kyllä ilkeä kipu.

Minulla on itselläni migreeni äitini puolelta periytynyt jossa osalla ollut voimakastakin migreeniä/lääkitystä. Nyt ei vaan pitkään aikaan ole kunnon kohtauksia tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:

Minulla on itselläni migreeni äitini puolelta periytynyt jossa osalla ollut voimakastakin migreeniä/lääkitystä. Nyt ei vaan pitkään aikaan ole kunnon kohtauksia tullut.

Se on mahdollista, että migreeni pysyy poissa raskauksien jälkeen. Harmi vaan ei o päteny ainakaan omalla kohdalla. Helpottunut onneksi on. Jos on migreeniä suvussa, niin valitettavasti sitä on sitten ikävä kyllä helposti lapsillakin :/

Yhteistyössä