Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Soitin puoliltaöin vielä uudelleen tuonne terveyspuhelimeen ja sieltä sanottiin, että tärkeintä on että on jäykkäkouristusrokote voimassa. Sanoi, että riski saada koiralta jotain bakteereja on ihan samanlainen muutenkin eikä vain nyt yhtäkkiä, kun sitä verta oli selvemmin. Ja tottahan se on tietysti, että koskenhan minä koiraan joka päivä. Sanoi myös, että käsitellään sitä raakaa lihaakin ja bakteereita niissäkin on.
Äsken kun annoin koiralle noi aamulääkkeet (antibiootti) niin mietin, että saan minä siinäkin käsiini sitä koiran kuolaa ja muuta sylkeä.
Onko sitä koiranomistaja näin veitsenterällä eli isokin riski saada jotain vai pitäisikö kaikki tehdä aina hanskat kädessä?
Ei yhtään sen enempää veitsen terällä kuin tehdessään mitään muutakaan epästeriiliä. Tottakai lemmikin kanssa on noudatettava erityistä käsihygieniaa ja jos on joku suurempi avohaava tms. niin jättäsin eritehommat väliin, mutta ihan normaalissa elämässä normaali hygienia riittää hyvin. Bakteereja, vaarallisiakin, on kaikkialla.
No onko sun mielestä mulla jotain hätää kun kädet siis kuivat ja pieniä haavoja niissä. En tiedä osuiko sitä koiran verta niihin. Kynsinauhoihin ainakin, nekin ehkä vähän rikki jostain paikoista. Kädet olen pessyt saippualla hyvin noitten toimenpiteitten jälkeen.
Ei mielestäni mitään syytä huoleen. toki rikkinäinen iho on altis tulehtumaan, eikä suojaa kuten terve iho, mutta käsihygienia on kuitenkin ollut kunnossa. Jos selkeitä tulehduksen oireita ilmenee, niin kävisin bakteeriviljelyssä, mutta en usko että tulehtuvat, kun asianmukaisesti putsasit. Suosittelen tuollaisia hoitotoimenpiteitä varten ostamaan käsidesiä. Suosittelisin myös, että yrität hoitaa kuivia käsiäsi rasvaamalla esim. iltaisin ennen nukkumaanmenoa runsaalla rasvalla ja nukkumalla puuvillahansikkaat kädessä. Terve iho on elimistön paras suoja.