Voiko koiran verestä saada itselleen jonkun pöpön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mietin että koiran suusta valui verta autossakin hiukan ja se pyyhe kastui vereen siitä kohtaa mikä koski mun kämmentä.

Äsken lotrasin käsiini oikein kunnolla neo amiseptiä, mutta se ei kauheesti edes kirvellyt. Liekö jo turhan laimentunutta.

Pelottaa toi mikälie canimorsus-bakteeri ihan hulluna nyt. :( Käsissä ei siis mitään isoja haavoja vaan muutamia tuollaisia pieniä kohtia joista iho rikki, kun kädet niin kuivat.

Pitäiskö tästä kysyä jostain? Onko oikeesti riski saada tommonen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä suosittelisin kysymään tarkemmin. En ole asiantuntija, mutta mielestäni kannattaa ottaa asia vakavasti.

Netistä mitä luin niin riski saada bakteeri ei ole suuri ja alkoholisteilla tai ihmisillä jotka ovat muuten sairaita tai jos on perna poistettu niin riski suurempi.

Alkuperäinen kirjoittaja koiranomistaja:
En tiedä verestä, mutta eläinten suussa voi olla muita pöpöjä, jotka voi aiheuttaa ärhäköitä tulehdukdia. Enemmän niitä varoisin kuin sitä verta.

Todennäköisyys on kuitenkin pieni. Älä hätäile, mutta jos haava tulehtuu niin ajoissa lääkäriin. Tuskin tapahtuu mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja lisäys:
Alkuperäinen kirjoittaja koiranomistaja:
En tiedä verestä, mutta eläinten suussa voi olla muita pöpöjä, jotka voi aiheuttaa ärhäköitä tulehdukdia. Enemmän niitä varoisin kuin sitä verta.

Todennäköisyys on kuitenkin pieni. Älä hätäile, mutta jos haava tulehtuu niin ajoissa lääkäriin. Tuskin tapahtuu mitään.

Soitan kyllä heti aamulla sille eläinlääkärille vielä ja kysyn asiasta ja sitten soitan muualle, jos hän niin sanoo. Ihme vaan kun ei mitään sanota, vaikka koiran suusta selvästi tulee verta. Käsketään vainputsata.

Soitin puoliltaöin vielä uudelleen tuonne terveyspuhelimeen ja sieltä sanottiin, että tärkeintä on että on jäykkäkouristusrokote voimassa. Sanoi, että riski saada koiralta jotain bakteereja on ihan samanlainen muutenkin eikä vain nyt yhtäkkiä, kun sitä verta oli selvemmin. Ja tottahan se on tietysti, että koskenhan minä koiraan joka päivä. Sanoi myös, että käsitellään sitä raakaa lihaakin ja bakteereita niissäkin on.

Äsken kun annoin koiralle noi aamulääkkeet (antibiootti) niin mietin, että saan minä siinäkin käsiini sitä koiran kuolaa ja muuta sylkeä.

Onko sitä koiranomistaja näin veitsenterällä eli isokin riski saada jotain vai pitäisikö kaikki tehdä aina hanskat kädessä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Soitin puoliltaöin vielä uudelleen tuonne terveyspuhelimeen ja sieltä sanottiin, että tärkeintä on että on jäykkäkouristusrokote voimassa. Sanoi, että riski saada koiralta jotain bakteereja on ihan samanlainen muutenkin eikä vain nyt yhtäkkiä, kun sitä verta oli selvemmin. Ja tottahan se on tietysti, että koskenhan minä koiraan joka päivä. Sanoi myös, että käsitellään sitä raakaa lihaakin ja bakteereita niissäkin on.

Äsken kun annoin koiralle noi aamulääkkeet (antibiootti) niin mietin, että saan minä siinäkin käsiini sitä koiran kuolaa ja muuta sylkeä.

Onko sitä koiranomistaja näin veitsenterällä eli isokin riski saada jotain vai pitäisikö kaikki tehdä aina hanskat kädessä?

Ei yhtään sen enempää veitsen terällä kuin tehdessään mitään muutakaan epästeriiliä. Tottakai lemmikin kanssa on noudatettava erityistä käsihygieniaa ja jos on joku suurempi avohaava tms. niin jättäsin eritehommat väliin, mutta ihan normaalissa elämässä normaali hygienia riittää hyvin. Bakteereja, vaarallisiakin, on kaikkialla.

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:

Ei yhtään sen enempää veitsen terällä kuin tehdessään mitään muutakaan epästeriiliä. Tottakai lemmikin kanssa on noudatettava erityistä käsihygieniaa ja jos on joku suurempi avohaava tms. niin jättäsin eritehommat väliin, mutta ihan normaalissa elämässä normaali hygienia riittää hyvin. Bakteereja, vaarallisiakin, on kaikkialla.

No onko sun mielestä mulla jotain hätää kun kädet siis kuivat ja pieniä haavoja niissä. En tiedä osuiko sitä koiran verta niihin. Kynsinauhoihin ainakin, nekin ehkä vähän rikki jostain paikoista. Kädet olen pessyt saippualla hyvin noitten toimenpiteitten jälkeen.

No haloo, onko ekasta koirasta kyse? Ei ole mulle koskaan tullut mitään, mutta kannattaa toi jäykkäkouristus rokote olla voimassa! Itse olen 20v omistanut koiria ja jos jonkinlaisiin tilanteisiin ja eritteisiin törmännyt! RAUHOITU hyvä ihminen, pöpön voi saada kolikoistakin! :attn:

No onko sun mielestä mulla jotain hätää kun kädet siis kuivat ja pieniä haavoja niissä. En tiedä osuiko sitä koiran verta niihin. Kynsinauhoihin ainakin, nekin ehkä vähän rikki jostain paikoista. Kädet olen pessyt saippualla hyvin noitten toimenpiteitten jälkeen.

Ei mielestäni mitään syytä huoleen. toki rikkinäinen iho on altis tulehtumaan, eikä suojaa kuten terve iho, mutta käsihygienia on kuitenkin ollut kunnossa. Jos selkeitä tulehduksen oireita ilmenee, niin kävisin bakteeriviljelyssä, mutta en usko että tulehtuvat, kun asianmukaisesti putsasit. Suosittelen tuollaisia hoitotoimenpiteitä varten ostamaan käsidesiä. Suosittelisin myös, että yrität hoitaa kuivia käsiäsi rasvaamalla esim. iltaisin ennen nukkumaanmenoa runsaalla rasvalla ja nukkumalla puuvillahansikkaat kädessä. Terve iho on elimistön paras suoja.

Alkuperäinen kirjoittaja taikatassu:
No haloo, onko ekasta koirasta kyse? Ei ole mulle koskaan tullut mitään, mutta kannattaa toi jäykkäkouristus rokote olla voimassa! Itse olen 20v omistanut koiria ja jos jonkinlaisiin tilanteisiin ja eritteisiin törmännyt! RAUHOITU hyvä ihminen, pöpön voi saada kolikoistakin! :attn:

No eka oma koira, vaikka kotona on koiria ollutkin. Mutta tuo yksilö on 10v jo eli onhan se meillä ollut jo niinkin kauan. :D Ja siis poistettiin hammaskiveä ja hampaita ja suussa tulehdus.

Eli sinä koiraihmisenä sanot, että olen nyt ylihysteerinen?

Ei mielestäni mitään syytä huoleen. toki rikkinäinen iho on altis tulehtumaan, eikä suojaa kuten terve iho, mutta käsihygienia on kuitenkin ollut kunnossa. Jos selkeitä tulehduksen oireita ilmenee, niin kävisin bakteeriviljelyssä, mutta en usko että tulehtuvat, kun asianmukaisesti putsasit. Suosittelen tuollaisia hoitotoimenpiteitä varten ostamaan käsidesiä. Suosittelisin myös, että yrität hoitaa kuivia käsiäsi rasvaamalla esim. iltaisin ennen nukkumaanmenoa runsaalla rasvalla ja nukkumalla puuvillahansikkaat kädessä. Terve iho on elimistön paras suoja.

Joo tiedän, että terve iho on paras suoja. Olen kampaaja, joten jotain on tullut opiskeltuakin asiasta. :)

Ja rasvaan, mutta kuivaihoinen kun olen ja pesen vauvan pyllyä päivittäin monta kertaa ja pakkasia ollut niin ei siinä rasvat kokonaan auta.

Käsidesiä meillä olikin ja sitä olen lotrannut käsiini, tosin se loppuu pian, kun ei ollut mikään uusi pönikkä. Mutta ostan tänään itselleni keittiöhanskat ja hoidan noi lääkkeen antamisen ne kädessä.

Niin ja siis jäykkäkouristusrokote otettu 12/2000 ja th sanoi että sen suhteen ei ole huolta vaan se on voimassa 10 vuotta.

No olen hoitanut jopa espanian kulkukoiria, poistanut punkkeja turkista ja luita niiden hampaista....Ja en ole koskaan saanut mitään tulehdusta tosin kehottaisin silti pesemään kädet jälkeenpäin... B)

Joo kädet toki pesin.

Kyllä mä tän tästä taas unohdan, kun tän päivän hötkyilen asian kanssa. Oon vaan tälläinen, että heti hermoon kun saan päähäni jotain. Soitan vielä tohon eläinlääkärille kymmenen jälkeen, jospa se rauhottais mieltä.

Soitin sinne eläinlääkärille ja sieltä hoitaja sanoi, että hän ei näe asiassa mitään huolta. Sanoi myöskin, että hänen mielestään ne haavat käsissä pitäisi olla ihan oikein kunnollisia haavoja eikä vain pientä ihon halkeilua kuivumisen takia.

Koitan nyt saada tämän asian pois mielestäni.

Yhteistyössä