voiko koiralla olla oikeesti adhd???!!!! mikä meidän nartulla on???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsymätön koira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsymätön koira

Vieras
3v narttu, jolla 2v uros kaverina.
n.puoli vuotta narttu on pitäny ihan kamalaa meteliä kun lähdetään töihin, koko päivän se räksyttää, vinkuu ja haukkuu.
asutaan omakotitalossa ja naapurin kanssa tuli asia puheeksi.
ennen ei puhua pukahtanu mitään.

koirat saa valtavasti liikuntaa, meillä suuri aidattu piha jossa ovat vapaana, käydään usein miehen vanhempien rannassa jossa saavat temuta keskenään, talvella jäällä ja kesällä järvessä/rannassa.
normilenkit päälle.
on älypalloa ja kongia, tyhjiä maitotölkkejä, luita ymsyms (ei kaikkea yhtäaikaa), mut sille ei mikään riitä.

oikeesti tavallisen hihnalenkin jälkeen toi uros on ihan kanttuvei ja makaa vaan, mut narttu ei rauhotu sekunnikskaan.
sun ei tarvii kun kylkees kääntää sohvalla niin se on into piukalla siinä vieressä et miks sä liikuit, mihin mennään, mennäänkö jo.... eikä meinaa rauhottua sitten millään.

tollanen se on ollu aina, mutta toi haukkuminen on tullut nyt tosiaan puolen vuoden sisään.

apua....!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Ehkä se on ylikunnossa? Tuppaa olemaan ongelma aika monelle runsaasti liikkuvalle koiralle. Keksipä sille vähän aivotyötä kaipaavaa tekemistä ainaisen hurvittelun sijaan :)

kun ei se pysty keskittyyn mihinkään!! noi kongit ja kaikki on ihan turhia, uros malttaa niiden kanssa touhuta, mut narttu on et kaikkimullehetinyt ja jos homma ei toimi sillä sekunnilla niin mielenkiinto häviää vaikka olis millasta herkkua kongissa / purkissa...
talvella koitin jäljestää sen kans tossa meidän pellolla, mut ehei, ei pysty keskittymään...

Alkuperäinen kirjoittaja väsymätön koira:
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Ehkä se on ylikunnossa? Tuppaa olemaan ongelma aika monelle runsaasti liikkuvalle koiralle. Keksipä sille vähän aivotyötä kaipaavaa tekemistä ainaisen hurvittelun sijaan :)

kun ei se pysty keskittyyn mihinkään!! noi kongit ja kaikki on ihan turhia, uros malttaa niiden kanssa touhuta, mut narttu on et kaikkimullehetinyt ja jos homma ei toimi sillä sekunnilla niin mielenkiinto häviää vaikka olis millasta herkkua kongissa / purkissa...
talvella koitin jäljestää sen kans tossa meidän pellolla, mut ehei, ei pysty keskittymään...

Kuulostaa vähän meitin setterineidiltä. Ikäkin sama. Sitä ei kiinnosta mikään muu kuin omat jutut, eikä se oikein motivoidu mistään mitä oon koittanut sille keksiä. Mutta jäljestä se kyllä tykkää ja on pirun hyväkin siinä. Mitään muuta harrasteita sen kanssa ei oikein voikaan tehdä. Ja toi on ainakin ylikuntoinen koira. Se on myös aina valmis lenkille.

Tää ei kyllä (ainakaan vielä) hauku ollessaan yksin... *kopkop*

Joillekin koirille toi on vaan huono juttu että on leluja silloin kun ne on yksin. Ne leikkii ja oppii käymään ihan liian kierroksilla ollessaan yksin kotona. Meillä toi aussie villiintyi kanssa mahdottomasti kun se oli aluksi vapaana koko kämpässä ja sillä oli vessapaperirullaa, kongia ja aktivointipalloa. Ja kun ne oli käsitelty, se alkoi repimään pöytäliinoja yms. Laitettiin sitten vessaan portti ja koira sinne, ilman virikkeitä. Aluksi opetettiin se rauhoittumaan sinne aina hetkeksi kotona ollessa, sitten se vietti siellä yönsä yms. Parissa päivässä oppi, että vessassa aina nukutaan. On siitä lähtien vaan nukkunut yksinoloaikansa ja ollut ihan hiljaa, naapureiden mukaan.

Sitten ihmisten kanssa touhuillaan :)

Tuota keskittymistä kannattaa harjoitella ihan pienestä liikkeelle lähtien. Meilläkin on vilkas ja terävä koira ja keskittymistä on treenattu ekapäivästä asti. Eli kun koulutat, motivoit jollakin ja vaadit aluksi sekunnin keskittymistä ja pikkuhiljaa pidennät osaamistason mukaan. Jälki yms. on aika intensiivistä ja nostaa kierroksia, en veisi koiraa jäljelle ennen kuin osaan sen myös rauhoittaa. Tehkää rauhallisia juttuja ja leikkejä ja opetelkaa niiden kautta keskittymistä.

http://www.kotiposti.net/teddy/koiran_stressi.htm

Tuossa on myös lyhkänen juttu stressistä. Koiralle on eri asioita olla todella energinen, vilkas ja ehkä huonolla hermorakenteella varustettu, kuin stressaantunut. Kannattaa todella ensin selvittää mistä on kyse ja sen mukaan sitten paneutua asiaan.

oon kokeillu myös niin et otin lelut pois koirien huoneesta ja narttu söis sitten kaksi sohvaa sen päivän aikana.
mä oon ihan neuvoton oikeesti, oon kokeillu kaikkea...
kasvattajan kanssa tullaan toimeen ja saan siltä neuvoja, mutta me ollaan niin erilaisia ihmisiä, tuntuu et ymmärretään toisemme väärin ja puhuminen ei oo luontevaa, en uskalla sen kans tästä puhua ettei se vaan käsitä väärin ja ala mitään hyperventiloimaan....
tarvii jutella eläinlääkärin kanssa kun mennään ton uroksen kanssa heinäkuussa..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
oon kokeillu myös niin et otin lelut pois koirien huoneesta ja narttu söis sitten kaksi sohvaa sen päivän aikana.
kasvattajan kanssa tullaan toimeen ja saan siltä neuvoja, mutta me ollaan niin erilaisia ihmisiä, tuntuu et ymmärretään toisemme väärin ja puhuminen ei oo luontevaa, en uskalla sen kans tästä puhua ettei se vaan käsitä väärin ja ala mitään hyperventiloimaan....
tarvii jutella eläinlääkärin kanssa kun mennään ton uroksen kanssa heinäkuussa..

Ei se tapahdu noin, käden käänteessä. Ensin pitää opetella se paikka johon rauhoitutaan. Siis ihan silloin kun kaikki on kotosalla. Sen jälkeen vasta harjoitellaan sitä yksinoloa.

Eläinlääkärit eivät yleensä ole käyttäytymisen asiantuntijoita, ota ennemmin yhteyttä johonkin ongelmakoirakouluttajaan tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:

Ei se tapahdu noin, käden käänteessä. Ensin pitää opetella se paikka johon rauhoitutaan. Siis ihan silloin kun kaikki on kotosalla. Sen jälkeen vasta harjoitellaan sitä yksinoloa.

Eläinlääkärit eivät yleensä ole käyttäytymisen asiantuntijoita, ota ennemmin yhteyttä johonkin ongelmakoirakouluttajaan tms.

sillä on koko tämän 3vuotta ollut oma paikka missä saa rauhoittua, mutta se ei sinne rauhoitu... kumpikin tietää oman paikkansa ja uros vetäytyykin ihan normaalisti sinne kun rupeaa nukkumaan tai haluaa rauhaa, mutta narttu menee sinne vaan käskemällä ja sitten yöunille. yöunille se siis kyllä rauhoittuu omaan paikkaansa.
ja kun se yksinolo on sujunut 2,5v ihan mallikkaasti, mut nyt viimesen puoli vuotta se on mölissy täällä kun päätä vietäis... :/
mistähän mä sit löydän jonkun kivan ja edullisen ja järkevän ongelmakoirakouluttajan tähän hätään? mä en ikinä oo edes tavannut yhtäkään.. ja koiria ollut 20vuotta ja hyvin oon pärjänny ilman.. tää on nyt vaan ihan eri kategoriaa tämä narttu.. :/

Jaa- a, googlaa? Kysele paikkakuntasi alaosastoilta ja muilta harrastajilta vinkkejä? Sitä en kyllä tiedä, löydätkö halpaa.

Voihan olla, että koiralla on "hyrrän vikaa". Jotkut ovat häiriöksi asti vilkkaita. Siihen vielä huono hermorakenne, niin :( Siinä onkin sitten miettiminen, missä on ne omat rajat.

Sil koiral voi olla myös aivan liikkaa puhdetta eikä se kykene rentoutumaan ja siks sen kuuppa huuttaa hoosiannaa ja tapahtuu vaikka mitä.

Tollasen tilanteen korjaaminen vie aikaa rutosti ja hermoja ihmiseltä, mut kannattaa kyllä.

Tällasella palstalla ohjeistaminen on hirveen vaikeeta enkä tiedä missä päin asustat joten en voi neuvoa sua kenellekään tuntemalleni käyttäytymisohjaajallekaan.
ELL ei kyllä ole se johon kehottaisin ottamaan yhteyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Voihan olla, että koiralla on "hyrrän vikaa". Jotkut ovat häiriöksi asti vilkkaita. Siihen vielä huono hermorakenne, niin :( Siinä onkin sitten miettiminen, missä on ne omat rajat.

kun oikeesti tuntuu et toi koira imee kaikki mehut koko perheestä....
niin rakas kun se onkin, niin se väsyttää tolla säätämisellään....
aivan ihana luonne, kiltti ja kultainen, mutta....
olen itse koulunkäyntiavustaja ammatiltani ja tehnyt tätä työtä useita vuosia ja ihan oikeasti mä näen tossa koirassa heti 10 avustamaani adhd-ihmislasta.
huokaus.
tarvii katsoa mitä tässä keksii...
JOS koiralla on adhd niin sitä ajattelin siltä lääkäriltä kysyä, sais sit lääkkeet ja koirallakin olis ehkä mukavampi olla..

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Sil koiral voi olla myös aivan liikkaa puhdetta eikä se kykene rentoutumaan ja siks sen kuuppa huuttaa hoosiannaa ja tapahtuu vaikka mitä.

Tollasen tilanteen korjaaminen vie aikaa rutosti ja hermoja ihmiseltä, mut kannattaa kyllä.

Tällasella palstalla ohjeistaminen on hirveen vaikeeta enkä tiedä missä päin asustat joten en voi neuvoa sua kenellekään tuntemalleni käyttäytymisohjaajallekaan.

liikaa puhdetta? siis joo, ymmärrän et voi olla, mutta me satutaan olemaan erittäin liikkuvaista sorttia ja koirat kulkeneet kautta aikojen mukana. ei me mitään maratooneja vedetä tuskanhiki otsalla vaan koirat juoksevat vapaana sen mitä juoksevat, eikö se ole paras liikuntamuoto? voi lopettaa kun ei enää jaksa?
ja meillä on iso aidattu piha missä mikään ei pakota liikkumaan, mutta toi narttu painaa pihaa ympäri kun tuulispää vaikka sitten yksin. toi uros liikkuu just sen mitä tarvii ja sit on "ihan normaali" kuten kaikki edellisetkin koiramme.

olen jokatapauksessa menossa ell niin otan asian samalla puheeksi.

liikaa puhdetta? siis joo, ymmärrän et voi olla, mutta me satutaan olemaan erittäin liikkuvaista sorttia ja koirat kulkeneet kautta aikojen mukana. ei me mitään maratooneja vedetä tuskanhiki otsalla vaan koirat juoksevat vapaana sen mitä juoksevat, eikö se ole paras liikuntamuoto? voi lopettaa kun ei enää jaksa?
ja meillä on iso aidattu piha missä mikään ei pakota liikkumaan, mutta toi narttu painaa pihaa ympäri kun tuulispää vaikka sitten yksin. toi uros liikkuu just sen mitä tarvii ja sit on "ihan normaali" kuten kaikki edellisetkin koiramme.

Noi liikunnat on ihan OK en tarkottanu sitä vaan sitä kaikkea muuta. Lelut esim on aivan turhia mun mielestä sillon ku koira jää yksin. Sillon koiran pitäisi kyetä rentoutumaan ja nukkua. Tuo pihaa ympäri ravaaminen on myös koiraa stressaavaa, eikä ne koirat vaan kykene ajattelemaan itse et sitä ei tule tehdä vaan kuuluu antaa sen JOHTAJAN hoitaa noi vaihtimiset ja muut. Koira pitää opettaa toimimaan laumassa oikein.

Suurella osalla on ihan vaan johtajuusongelma kyseessä kun koirat oireilee.

Noi liikunnat on ihan OK en tarkottanu sitä vaan sitä kaikkea muuta. Lelut esim on aivan turhia mun mielestä sillon ku koira jää yksin. Sillon koiran pitäisi kyetä rentoutumaan ja nukkua. Tuo pihaa ympäri ravaaminen on myös koiraa stressaavaa, eikä ne koirat vaan kykene ajattelemaan itse et sitä ei tule tehdä vaan kuuluu antaa sen JOHTAJAN hoitaa noi vaihtimiset ja muut. Koira pitää opettaa toimimaan laumassa oikein.

Suurella osalla on ihan vaan johtajuusongelma kyseessä kun koirat oireilee.

no en usko että on tässä tapauksessa...
tässä on kyse nyt jostain muusta.. :/

Yhteistyössä