Voiko kirjoittamisella tienata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaakaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kaakaa"

Vieras
Olen tällä hetkellä yhden lapsen kotiäiti, mutta rahat tunnetuski on tiukilla kun mieskin vielä opiskelee. Onko kellään kokemusta kirjoittamisesta? Onko mahdollista tehdä vaikka freelancer hommia ja tarjota tekstejä jonnekin? Saisiko hyvä kirjoittaja pientä tienestiä?

Itse olen enemmän kirjoittanut runoja ja novelleja, mutta asiatekstit ovat jollain tavoin tullut myös tutuksi. Ongelmanani on ehkä oikeinkirjoitus, sitä täytyy prepata huomattavasti.

Mummeliisa muistaakseni ainakin kirjoittaa työkseen, kuulisin mielelläni kokemuksia. (Tosin Mummeliisa on huomattavasti parempi kirjoittamaan kuin minä, että enpä tiedä sitten omista mahdollisuuksistani)

Kiitos!

Hei,

Sanoisin, ettei kirjoittamisella rikastu (joitain harvoja tosihyviä poikkeuksia lukuunottamatta) mutta ihan ok tienestin sillä tekee kunhan saa kanavat auki ja jaksaa heilutella hakkua wordissa ahkeraan.

Minkätyyppisiä novelleja olet kirjoittanut?
Kolmio ostaa rakkausnovelleja, mutta aika suppealle ryhmälle suunnattuja (nuoria, sinkkuja, pääosin ei lapsia jne.) ja tutuilta kirjoittajilta myös minipokkareita. Jälkimmäisissä usien jokin teema; mystiikkapokkarit, lääkärisarja jne.
Kolmiolla on Reginan ohella Nyyrikki, Sinäminä, Tosi Elämää jne. Niihin voi myös tarjota tarinaa.

Naistenlehtiin voi tarjota pakinoita tai juttusarjoja. Usein kannattaa jo edeltä esitellä idea ja tavallaan myydä se ennen juttua. Niin ei tule tehtyä turhaa työtä.
Monesti meneekin niin päin, että ekana syntyy idea, sitten etsii sille ostajan ja vasta sen jälkeen alkaa itse kirjoittaminen taustatöineen.
Ei kannata unohtaa vähemmän tunnettuja pienempiä lehtiä ja sähkö-, vakuutus- jne yhtiöiden asiakaslehtiäkään. Niiden palkkiot ovat pienempiä, mutta niistä saa hyvää harjoitusta ja niitä niin arvokkaita suhteita.

Paikallislehdet (sanomalehtityyppiset) ottavat uusilta kirjoittajilta lähinnä teemajuttuja (hyvä kamera ja säällinen kuvaustaito plussaa) ja sitten kun pään on saanut auki alkaa kyllä herumaan tilauksiakin.
Uutisia jos kirjoittaa, niin siinä lyhyt varoaika. Tapahtuma- juttu- juttu mailiin - mielellään parin tunnin sisään.

Runoilla en usko, että voi tienata. Ei ainakaan ellei ole todella, todella hyvä.
Tommy Tabermann-vainaankin tulot taisivat olla enemmän muualta kuin runoista, vaikka niillä nimensä loikin.

Jos kantti kestää, niin ns. miestenlehdet ostavat Lukijan tarinoita.

(Ja oikeinkirjoituksesta ei muuten tarvitse olla huolissaan. Sitä varten on toimittajat lehdissä ja wordissa oikolukuohjelma)

Toivottavasti jostain tästä on apua.

Niin, eipä taida ainakaan mitenkään hyvin...Tai pitää olla tosi taitava.
Mutta Mummeliisa tiedätkö sitten ihan noista kustannusyhtiöistä, ois pari kysymystä.
Saakko monelle tarjota yhtäaikaa kässäriä? Entä jos tulisikin hyväksyntä sitten monelta yhtäaikaa, onko tämä ihan sama kuin missä tahansa työpaikkahakemuksessa??? Siis "haet" ja sitten päätät minkä otat? Vai meneekö tässä niin että jos joku hyväksyy, se pitää itsekkin hyväksyä kustantajaksi?

Olen siis itse lähettänyt lastekirjan kässäriä pariinkin yhtäaikaa ja nyt odottelen vastauksia...miten, osaako jo kuorta tunnistelemalla tietää mitä on - tyyliin ohut lappu sisällä tarkoittaa "ei kiitos" ja JOS hyväksyvä niin on paksumpi eli paljon papareita???

Olen kyllä haaveissani tippunut alas, ei tuollaisella kirjoittamisella edes elä - kuten Katakin sanoo, ettei edes keskitason myynnillä elä ilman apurahoja. Joten ainakin kirjailijan pitää olla tosi suosittu että sillä elää. Mutta no, odottelen nuo vastaukset ja sitten en taida tietää taas mitä...

Mitä sinä siis itse kirjoitat, mimmoset sun työpäivät on jne.? Kotonako teet työtä?

[QUOTE="lootus";23737665]Niin, eipä taida ainakaan mitenkään hyvin...Tai pitää olla tosi taitava.
Mutta Mummeliisa tiedätkö sitten ihan noista kustannusyhtiöistä, ois pari kysymystä.
Saakko monelle tarjota yhtäaikaa kässäriä? Entä jos tulisikin hyväksyntä sitten monelta yhtäaikaa, onko tämä ihan sama kuin missä tahansa työpaikkahakemuksessa??? Siis "haet" ja sitten päätät minkä otat? Vai meneekö tässä niin että jos joku hyväksyy, se pitää itsekkin hyväksyä kustantajaksi?

Olen siis itse lähettänyt lastekirjan kässäriä pariinkin yhtäaikaa ja nyt odottelen vastauksia...miten, osaako jo kuorta tunnistelemalla tietää mitä on - tyyliin ohut lappu sisällä tarkoittaa "ei kiitos" ja JOS hyväksyvä niin on paksumpi eli paljon papareita???

Olen kyllä haaveissani tippunut alas, ei tuollaisella kirjoittamisella edes elä - kuten Katakin sanoo, ettei edes keskitason myynnillä elä ilman apurahoja. Joten ainakin kirjailijan pitää olla tosi suosittu että sillä elää. Mutta no, odottelen nuo vastaukset ja sitten en taida tietää taas mitä...

Mitä sinä siis itse kirjoitat, mimmoset sun työpäivät on jne.? Kotonako teet työtä?[/QUOTE]

Kirjojen käsikirjoitukset vähän eri asia kuin lehtijutut/novellit.
Niitä käsittääkseni saa ihan hyvin tarjota useammallekin kerrallaan.
Jälkimmäisiä sen sijaan ei kannata tai pian saa nokilleen.

En ole julkaissut yhtään kirjaa eli niistä en osaa sanoa.
(Muutaman hylyn ja pari uudelleenkirjoituspyyntöä tosin saanut ;) )

Minä kirjoitan lehtijuttuja, novelleja, pakinoita, uutisia, reppareita jne. Jos en tee muuta kuin kirjoitan, kirjoitan 6-8 h vuorokaudessa. Jos muissa töissä tai koululla aktiivinen noin 4 h vuorokaudessa.
Teen töitä sekä kotoa käsin että kaupungista työhuoneelta, riippuen muusta elämäntilanteesta (kaaoksesta ja väkiluvuta kotona)
Joskus jaamme viikot miehen kanssa siten että ensin toinen painaa pitkää päivää 3 vrk, sitten toinen omat 3 vrk ja "vapaalla" oleva hoitaa sitten kodin ja lapset&lapsenlapset. Joskus taas on muuta apua ja työpäivät pysyvät säällisen mittaisina.

Juu ei minun tarkoitus ollutkaan rikastua, vaan hankkia hieman lisätienestiä kun rahatilanne tosiaan on mikä on, ja "oikeisiin" töihinkään ei voi vauvan takia lähteä. Kirjoittamista mietin lähinnä siksi, että se intohimoni on ja olen melko kunnianhimoinen asian suhteen. Eli en kelpuuta mitä tahansa tekstiä itseltäni, vaikken sitä aikoisi kenellekään näyttää.

Esimerkiksi novellista tuo 100 euroa kuulostaisi minun korvaani hyvin kohtuulliselta. Tietysti täytyisi vaan kirjoittaa niin hyvä novelli, että joku sen huolisi.

Mummeliisa, olen kirjoittanut nuorempana sellaisia teiniangst yhy yhy-novelleja, rakkausnovelleja, eroottisia juttuja ja nykyään enemmän proosatyyppistä ihmettelyä :D Uskoisin, että rakkausnovellit luonnistuvat yhä kun on tuota kokemusta hieman lisää tullut.

En ole Reginaa lukenut kuin muutaman kerran, mutta muistaakseni ne novellit eivät mitenkään aivan mahdottoman upeita ollut, että ehkäpä minäkin voisin yrittää...

Niin ja lisään vielä, että runot ovat olleet lähinnä oman mielen purkamista, niillä en ole aikoinutkaan rikastua. Mutta onpahan tuostakin kokemusta :)

Mummeliisa, osaisitko antaa jonkun konkreettisen neuvon mistä voisi aloittaa tämän kirjoittajan uran? :D

Otatko sä miten vastaan töitä? Mun kaverilla on sivusto ja se tossa alkuvuonna jutteli, että pitäisi hommata joku freelanceri tekemään pari kertaa vuodessa juttuja kun se ei itse ehdi aina. Se sivusto on ns. lifestyle-sivusto.

Kirjoittamisesta maksetaan aivan surkeaa palkkaa työmäärään ja kirjoittajien koulutustasoon nähden. Sama koskee myös muita taidealoja. Suomessa ei arvosteta luovuutta. :(

Otatko sä miten vastaan töitä? Mun kaverilla on sivusto ja se tossa alkuvuonna jutteli, että pitäisi hommata joku freelanceri tekemään pari kertaa vuodessa juttuja kun se ei itse ehdi aina. Se sivusto on ns. lifestyle-sivusto.

Anna ihmeessä yhteystietoni.
Jos on hommaa jonka osaan, teen mielelläni.
Blogin kautta saa viestin mailiin.
:)

[QUOTE="vieras";23739376]Kirjoittamisesta maksetaan aivan surkeaa palkkaa työmäärään ja kirjoittajien koulutustasoon nähden. Sama koskee myös muita taidealoja. Suomessa ei arvosteta luovuutta. :([/QUOTE]

Kaikki suhteellista. Joku toinen aiemmin päivällä valitti , että kovin paljon tienaa "vain sängyssä makoillen kirjoittelemalla."
:D

Amatööri voi tosiaan kokeilla toimittajan hommia, mutta eipä välttämättä hyvin käy. Media-ala on erittäin kilpailtu ala, jonne ylikoulutetaan toimittajia ja muita alan osaajia jatkuvasti. Ja totta kai mediat haluavat ammattitaitoista, tuoretta ja reipasta väkeä.

Toiseksi, se, että oikeinkirjoitus ei ole hallussa, on todellakin ongelma ja siitä pitää olla huolissaan, jos journalistin urasta haaveilee.

Eipä tuo toimittajan ura nyt mikään unelma-ammatti ole, mutta ajattelin kokeilla siipiäni jos vaikka joku lehti novellini huolisikin. Eihän sitä koskaan tiedä. Samalla voi sitten kehittää itseään kirjoittajana. Ammattia en tästä halua, ajattelin kokeilla siipiäni ja pieni lisätulokaan ei koskaan ole pahitteeksi.

Kun kirjoitan muutenkin paljon vapaa-ajalla, niin en minä varmaan mitään menetä jos yritän juttuja lehtiin tarjota?

Ja tuosta kielioppiasiasta, ei se täydellisesti hallussa ole, mutta mielestäni kuitenkin suht hyvin osaan ihan peruskieliopin. Täydellinen en missään nimessä ole.

Amatööri voi tosiaan kokeilla toimittajan hommia, mutta eipä välttämättä hyvin käy. Media-ala on erittäin kilpailtu ala, jonne ylikoulutetaan toimittajia ja muita alan osaajia jatkuvasti. Ja totta kai mediat haluavat ammattitaitoista, tuoretta ja reipasta väkeä.

Toiseksi, se, että oikeinkirjoitus ei ole hallussa, on todellakin ongelma ja siitä pitää olla huolissaan, jos journalistin urasta haaveilee.

Novellien kirjoittaminen novellilehtiin ei mielestäni ole toimittajan työtä, mutta toki siitä voi olla montaa mieltä. :)

Uutistoimitus sen sijaan vaatii enemmän alan osaamista, mutta ei sekään mitään salatiedettä ole eli paikallislehdet kyllä ottavat paikallisuutisia ei-ammattilaiseltakin.
Repparia en taitaisi uskaltaa lähteä väkäämään ilman alan koulutusta.

Yhteistyössä