voiko kasvukivut olla näin kovat?

4.5 v tyttö ei aamulla ja yöllä kykene kävelemään kun jalkoja sattuu niin kovasti. aamulla menee noin tunti että pystyy kävelemään ja siitä lähtee sitten vaivalloisesti kävelemään. iltaa kohti kävely paranee, aamulla taas sama tilanne...
onks kokemuksii?

 
JONSERED Karhunkantaja
Ei ole olemassakaan kasvukipuja, sanoo neurologi. Tutkimuksiin vain. Ns. levottomat jalat ovat muuten yksi suht yleinen adhd;n liitännäisoire, joka saattaa alkaa lapsellakin ns. kasvukipuina.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 19:52 summer kirjoitti:
4.5 v tyttö ei aamulla ja yöllä kykene kävelemään kun jalkoja sattuu niin kovasti. aamulla menee noin tunti että pystyy kävelemään ja siitä lähtee sitten vaivalloisesti kävelemään. iltaa kohti kävely paranee, aamulla taas sama tilanne...
onks kokemuksii?

muuten toi vois olla kasvukipua mutta mun tietääkseni kasvukivut ovat illalla ja yöllä, aamulla ei ole enää, silloin lapsi kävelee jo normaalisti. Mutta lääkäri en ole, joten en tiedä varmaksi. Soita vaikka terveyskeskukseen sairaanhoitajalle ja kysy asiasta, suosittelen.
 
En osaa vastata, mistä kivut johtuvat, mutta muistan, kun itse itkin kun sattui kovasti jalkoihin. Sinä vuona pituutta tuli 12cm, äiti hieroi iltaisin kipeitä jalkoja. (Minulla ei ole ad hd tms.) Vaikka kasvukipuja ei ole todistettavasti neurologien mielestä olemassa, ei se varmasti tarkoita etteikö niitä voi olla. Olihan (ja kai vieläkin joidenkin lääkäreiden mielestä) esim. fibromyalgiakin vain korvienvälissä..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 20:01 JonseredLaLoca kirjoitti:
Ei ole olemassakaan kasvukipuja, sanoo neurologi. Tutkimuksiin vain. Ns. levottomat jalat ovat muuten yksi suht yleinen adhd;n liitännäisoire, joka saattaa alkaa lapsellakin ns. kasvukipuina.
no on mullakin ollut kasvukipuja pienenä, iltaisin ja ei mulla mitää adhd.tä ole. Voi vitsi noita nykyajan neurologeja, ne vaan väittä että kaikki johtuu päästä. :/
 
Edelleen suosittelen käyttämään www.terveysirjasto.fi -sivustoa, sieltä saa asialista tietoa.


Tuki- ja liikuntaelimet
100 kysymystä lastenlääkärille
9.11.2005
Hannu Jalanko


Mitä ovat kasvukivut?
Leikki-ikäisillä ja pienillä koululaisilla esiintyy usein iltaisin alaraajojen kipuja, joita kutsutaan kasvukivuksi. Kasvukipuja esiintyy jopa puolella lapsista, ja ne alkavat usein 4-5-vuoden iässä ja ovat pahimmillaan muutaman vuoden ajan. Tavallisimmin kipu tuntuu polvessa tai sääressä mutta myös ylempänä alaraajassa. Kivun paikka voi vaihdella jonkin verran illasta toiseen. Kipualueella ei ole kosketusarkuutta, tuntopuutoksia tai kyhmyjä ja alueen hierominen yleensä auttaa. Kivun syytä ei varmuudella tiedetä, mutta uskotaan, että se ei varsinaisesti liity kasvamiseen. Todennäköisesti syynä on päiväsaikainen liikkuminen ja rasittuminen. Kasvukipujen hoito on hierominen. Myös tulehduskipulääkkeitä saa hyvin käyttää, jos vaiva esimerkiksi estää nukkumisen. Kasvukivut eivät edellytä lääkärissäkäyntiä.. On kuitenkin muistettava, että jos lapselle ilmaantuu alaraajan luuhun kipu, joka pysyy koko ajan samassa paikassa ja pahenee painellessa, on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Samoin jos kipuun liittyy ihon punoitusta, kuumetta tai selvää nivelkipua, on parempi hakeutua lääkäriin.

 
JONSERED Karhunkantaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 20:17 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 20:01 JonseredLaLoca kirjoitti:
Ei ole olemassakaan kasvukipuja, sanoo neurologi. Tutkimuksiin vain. Ns. levottomat jalat ovat muuten yksi suht yleinen adhd;n liitännäisoire, joka saattaa alkaa lapsellakin ns. kasvukipuina.
no on mullakin ollut kasvukipuja pienenä, iltaisin ja ei mulla mitää adhd.tä ole. Voi vitsi noita nykyajan neurologeja, ne vaan väittä että kaikki johtuu päästä. :/
Päässähän kipu tunnetaan. Taidat sekoittaa neurologin ja psykologin?

Mutta joka tapauksessa noin voimakkaat kivut on aihetta selvittää, jollei muuta, saa ainakin kipulääkkeen joka helpottaa.

(Itselläni on ollut pahoja särkyjä lapsena, nyt fibromyalgia JA adhd)

En siis väitä, että kipu ei olisi todellista :attn:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 22:59 vieras kirjoitti:
olen kuullu et reuma vois aiheuttaa aamu kankkeutta nivelissä/jaloissa. en tietenkään ole varma.
Mulla myös jostain sellanen jäänyt päähän että kasvukivut ei sais aiheuttaa vaikeuksia kävellä, tai kipu on jo jotain muuta kuin kasvukipuja :/
 

Yhteistyössä