Voiko kastetulle lapselle ottaa kummin jälkikäteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyty86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tyty86

Tunnettu jäsen
28.01.2008
3 491
64
48
Kuopio
Eli haluttais meidän tulevalle lapselle ottaa kummiksi minun 12-vuotias siskoni. Soitin seurakuntaan kysyäkseni asiasta ja sanoivat ettei ole mahdollista,koska ei ole rippikoulua käynyt. Itse tulin kummiksi 13-vuotiaana ja kummeus virallistettiin kun olin käynyt rippikoulun 15-vuotiaana. Eikö nykyään kyseinen asia onnistukkaan niin,vai onko seurakunta kohtaista?

Voiko lapselle ottaa kummin jälkikäteen? Eli kun lapsemme olisi 3-vuotias ja siskoni 15-vuotias-->käynyt rippikoulun. Niin voiko siskostani tehdä silloin kummin?

kiitos vastauksista =) Pitää siis tehdä siskoni kohdalla niin että lisätään se kummiksi sitten jälkikäteen. Voiko siskoni olla kastetilaisuudessa mukana "kummina" vaikka ei virallisesti vielä olisikaan kummi, vai joutuuko tyttö seisomaan "yleisön" seassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Voi.
Tyttö-ja poikakummiksi pääsee, vaikkei olis vielä käyny rippikoulua, mut ymmärtääkseni niitä ei voi jälkikäteen lisätä kummiksi. Sellaisia vain, jotka ovat riparin käyneet.

Mitkä ihmeen tyttö-ja poikakummit?? En ole tällaisista koskaan kuullutkaan. Kyllä on nyt koko kummikäsite ihmisillä ihan hakusessa, kun on kaikenmaailman plan-kummit ja koulukummit oikeaa kummiutta sekoittamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja tyty86:
kiitos vastauksista =) Pitää siis tehdä siskoni kohdalla niin että lisätään se kummiksi sitten jälkikäteen. Voiko siskoni olla kastetilaisuudessa mukana "kummina" vaikka ei virallisesti vielä olisikaan kummi, vai joutuuko tyttö seisomaan "yleisön" seassa?

Se riippuu varmasti pitkälti papista. Itse olen sitä mieltä, että yleisön sekaan vaan.

Yhteistyössä