Voiko kätilöä valita?

Voiko kätilön valintaan vaikuttaa mitenkään? Omassa sairaalassa on töissä kätilönä ihminen, jonka en haluaisi toimivan kätilönäni missään tapauksessa.Voinko jotenkin vaikuttaa asiaan, jos tuo kyseinen henkilö sattuisi olemaan työvuorossa oman synnytyksen aikaan. Voinko mitenkään varmistaa ettei hän pääse käsiksi esim.potilastietoihini jne..Tiedän että kysymys kuulostaa tyhmältä, mutta se vaivaa mieltäni todella.
 
Eikös se niin mee että omalääkäriäkin saa vaihtaa terkkarissa,mutta siihen pitää olla sitten jonkinlaiset hyvät perustelut.Joskus muistan vaan kuulleeni joltain tällasta..joten kaippa sama koskee kätilöitäkin..
 
Ainakin mun synnärillä kätilön vaihtaminen onnistuu synnyttäjän niin halutessa, muistaakseni sairaalan tutustumiskierroksella siitä joku kätilö mainitsi, kun joku tutustuja oli "huolissaan" asiasta.
 
No kyllähän se nyt olis hemmetti vieköön suotavaa, että sais ite ainaki valita niin, että ei mikään "vihollinen" pääse nauttimaan toisen kivusta. Eihän sellaiseen kätilöön voi luottaa kenen kanssa on jotakin ongelmia yksityiselämässä.
 
Minä ainakin olen jo sanonut miehelle että pitää huolen ettei ensimmäisen synnytyksen alussa mukana ollut kätilö tule mukaan toiseen synnytykseen. Ja uskon että mieheni osaisi omatoimisestikin pitää ko. kätilön poissa paikalta vaikken asiasta olisikaan maininnut.

Ennen ensimmäistä synnytystä kun kävimme tutustumassa TYKSissä, niin meille sanottiin että kätilön vaihtaminen on ihan ok. Ekalla kerralla kätilö kyllä vaihtui itsestään vuoron vaihtuessa enkä tuskissani edes olisi tajunnut pyytää vaihtoa. Nyt jätänkin sen siis miehen huoleksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Mä laitan esitietolomakkeeseen yhden tietyn kätilön nimen ja kirjoitan perään että ko. henkilöllä ei oo mitään asiaa samaan huoneeseen mun kanssa kun synnytän.
Suoraan kuin minun suustani. Liekö kenties sama sairaala ja kätilö... Ensimmäistäni menen tekemään parin kuukauden kuluttua. Tämä kyseinen kätilö haukkui minut monesti ja aiheetta ollessani salissa opiskelijana, jopa vanhempien edessä. Silloin jo päätin, että ennen synnytän vaikka yksin, kuin sen naisen läsnäollessa.
 
Mä vaihdoin kätilöä kesken synnytyksen esikoisen aikaan. Eka harppu joka mulle sattui oli aivan kamala! Huusi ettei voi koskee niin paljon kun väitin koskevan ja väitti ettei ilokaasusta voi tulla paha olo ja vika on mussa kun en osaa hengittää sitä oikein. Niin varmaan olikin, mut olis voinu pitää sen omana tietonaan :kieh: Sanoin sit suoraan, että mä en halua sitä mun synnytykseen ja että hommaa jostain toisen kätilön sen tilalle. Ämmä meni kauheen vaikeeksi ja punastui ja alkoi kakomaan. Luulin, että se tantta plösähtää siihen salin lattialle niin järkyttyneeksi se meni :LOL: Onneksi näin ei käynyt ja sain ihanan kätilön, joka oli sit mukana koko loppu synnytyksen ajan =) Oli oikein ihana ja kannustava tyyppi =) Kävin kiittämässäkin jälkikäteen häntä ja näyttämässä vauvaa =)

Kuopuksen aikaan laitoin neuvolakorttiin isolla tiedon sinne äidin toivomuksia synnytyksen suhteen kohtaan, että ei tätä nimenomaista tanttaa enää kätilöksi mulle kiitos! Enkä saanutkaan :D Kannattaa siis ihan rohkeasti toivoa, ettei mene kokemus pilalle jonkun epämiellyttävän kätilön takia. Kuopuksen aikaan oli kans ihanat kätilöt ja toivottavasti tän kolmannenkin aikaan on mukavia kätilöitä :D Sama toivomus lähtee kättärille kun edelliselläkin kerralla. Toivottavasti mua kuunnellaan taas :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkupee:
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Mä laitan esitietolomakkeeseen yhden tietyn kätilön nimen ja kirjoitan perään että ko. henkilöllä ei oo mitään asiaa samaan huoneeseen mun kanssa kun synnytän.
Suoraan kuin minun suustani. Liekö kenties sama sairaala ja kätilö... Ensimmäistäni menen tekemään parin kuukauden kuluttua. Tämä kyseinen kätilö haukkui minut monesti ja aiheetta ollessani salissa opiskelijana, jopa vanhempien edessä. Silloin jo päätin, että ennen synnytän vaikka yksin, kuin sen naisen läsnäollessa.
Tämän kätilön työkaverit pitivät häntä oikein mukavana ihmisenä, enkä ihmettele, tiuskiminen ja huutaminen alkoi vasta kun olimme kaksin.
 

Yhteistyössä