Voiko ja kannattaako muutaman euron ostoksista tehdä rikosilmoitusta? Myyjä ei postittanutkaan tuotetta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "riina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"riina"

Vieras
Ostin kuukausi sitten huutiksesta muutaman euron vaatteen, maksoin ja myyjä lupasi postittaa mutta ensin keksi useaan kertaan syitä miksei voi postiin viedä. Nyt kun itse olen kysellyt perään niin ei vastaa enää viesteihin eikä palauta rahojakaan.

Voinko tehdä rikosilmoituksen, jos summa on vain reilu 2 euroa? Kannattaako eli ottaako poliisi asian hoitaakseen vai meneekö mappi-ö:n pohjalle?

Kannattaa mun mielestä tehdä jos vaikka olis enemmänkin rikosilmoituksia tehty samasta tyypistä. Ja hyvällä tuurilla tyyppi lopettaa huijaamisen eikä kukaan muu ole enää samassa tilanteessa sun kanssa.

En tiedä yhtään mikä on käytäntö, mutta kyllä mun oikeustajun mukaan ehdottomasti kannattaa tehdä! Et ehkä itse hyödy ilmoituksesta mitenkään, mutta huijari ehkä tuurilla joutuu vastuuseen ja voit ehkä vaikuttaa siihen, ettei joku toinen tule myös huijatuksi. Ottaisin ensin yhteyttä huuto.netin ylläpitoon, et varmasti ole ainoa.

Tuskinpa poliisi korvaansa lotkauttaa moiselle. Itseltäni vietiin kännykkä kesällä, kun unohdin sen kaupan kassalle. Kaupan kamerat tallensivat tapahtuman, myyjä tunnisti tekijän. Tein rikosilmoituksen, kauppa säilyttää nauhaa poliisille aj nimi siis tiedossa. Lopputulos: asiasta 3kk, poliisi ei ole tehnyt yhtään mitään, ei ottanut yhteyttä tekijään, vaikka olisi ollut ehkä pieni mahdollisuus saada kännykkä takaisin, saati, että tekijä joutuisi mitään korvaamaan/vastaamaan.

[QUOTE="vieras";29134899]En tiedä yhtään mikä on käytäntö, mutta kyllä mun oikeustajun mukaan ehdottomasti kannattaa tehdä! Et ehkä itse hyödy ilmoituksesta mitenkään, mutta huijari ehkä tuurilla joutuu vastuuseen ja voit ehkä vaikuttaa siihen, ettei joku toinen tule myös huijatuksi. Ottaisin ensin yhteyttä huuto.netin ylläpitoon, et varmasti ole ainoa.[/QUOTE]

Tällä myyjällä on palautteissaan useita negatiivisia (joo, luin vasta jälkikäteen...) ja palautetekstinä muitakin postittamatta jättämisiä ym. samankaltaisuuksia kuin minun tapauksessani. Täytynee kai ottaa yhteyttä ylläpitoon, mietin vaan että mitä ne voi tehdä. Olen aikaisemminkin ylläpidolle laittanut viestiä huijauksista ja turhista kostonegoista, ajatteleeko ne nyt siellä että minä olen joku "valittaja" jolla ei ole muuta tekemistä... en tiiä. Että ottavatko tosissaan.

Kai mä sit poliisiin kanssa otan yhteyttä mutta epäilen, ettei nekään ota asiaa todesta, kun kyse on vain parista eurosta.

ootko jo sanonut myyjälle, että teet rikosilmoituksen? yleensä se saa viimeistään vipinää myyjään. Kokemuksesta sanon.. en ite kans saanut yhteyttä enää myyjään (parin euron ostos oli myös). Sitten lopulta sanoin, että jos et kolmen päivän sisällä vastaa niin teen rikosilmoituksen tästä. Ei menny ku puoli tuntia, kun tuli vastaus ja rahat oli tilillä.

ootko jo sanonut myyjälle, että teet rikosilmoituksen? yleensä se saa viimeistään vipinää myyjään. Kokemuksesta sanon.. en ite kans saanut yhteyttä enää myyjään (parin euron ostos oli myös). Sitten lopulta sanoin, että jos et kolmen päivän sisällä vastaa niin teen rikosilmoituksen tästä. Ei menny ku puoli tuntia, kun tuli vastaus ja rahat oli tilillä.

En oo, kun vasta mietin että mitä teen. Tässä vaiheessa oon yrittäny ottaa myyjään yhteyttä, yrittäen ymmärtää sen selityksiä ja kysellä missä mennään. Odotan varmaan vielä viikon ja sitten laitan viestiä että jos ei vastaa, lähetä tai palauta rahoja niin teen rikosilmoituksen.

En oo, kun vasta mietin että mitä teen. Tässä vaiheessa oon yrittäny ottaa myyjään yhteyttä, yrittäen ymmärtää sen selityksiä ja kysellä missä mennään. Odotan varmaan vielä viikon ja sitten laitan viestiä että jos ei vastaa, lähetä tai palauta rahoja niin teen rikosilmoituksen.

Odotat vielä viikon?!? Mikäs laupias samarialainen sinä olet? Tuollalailla et saa ainakaan häntä vastuuseen.

Kyllä sä oot nyt jo mun mielestä odotellut liikaakin! Heti vaan viesti, että teet rikosilmoituksen ja sitten odottelet muutaman päivän ja jos ei mitään kuulu niin sitten todella teet sen ilmoituksen. Muistan, että iteki sitä tuli epäiltyä uhkaako ilmotuksella liian nopeasti (taisin odottaa myös sen 4-5viikkoa) mutta jälkeenpäin ajatellen sitä oli liiankin kärsivällinen. Kyllä jokainen (oli syy mikä tahansa) olis jo kuukaudessa saanu tuotteen toimitettua.

Mulle on käyny täsmälleen samoin. Ensin kuukauden hiljaiselo mutta kun lopulta laitoin rikosilmoitusuhkauksen, niin johan tuli vastaus parissa tunnissa ja rahatkin näkyi tilillä seuraavana päivänä. Näin on käyny jo kaksi kertaa. Monesti tosiaan jo se rikosilmoitusuhkaus auttaa.

Kyse ei oo nyt rahasta, vaan siitä että ärsyttää kun joku ei vaan toimi niinku lupaa ja pitäisi, eikä edes vastaa viesteihin. Voihan se olla, että on oikeasti joku hyvä syy mutta entäs jos onkin huijari...

Mulle on käyny täsmälleen samoin. Ensin kuukauden hiljaiselo mutta kun lopulta laitoin rikosilmoitusuhkauksen, niin johan tuli vastaus parissa tunnissa ja rahatkin näkyi tilillä seuraavana päivänä. Näin on käyny jo kaksi kertaa. Monesti tosiaan jo se rikosilmoitusuhkaus auttaa.

Ei tässä oo vielä kuukauden hiljaiseloa ole ollut vaan parisen viikkoa. Kun ensin tuli niitä selityksiä miksi ei voi viedä postiin. Sit oon yrittäny laittaa postia sille päin, mutta vastausta en saa. Että odotanko vielä sen viikon, niin onpahan ainakin ollut aikaa lähettää tai maksaa takaisin.

Tietysti kannattaa tehdä!
Juuri sen turvinhan nämä edellä mainitun kaltaiset huijarit toimiikin, kun ajattelevat että harva viitsii tehdä parin euron menetyksestä rikosilmoitusta.
Kuitenkin kun huijaavat tuhat kertaa, niin keräävät sillä jo pari tuhatta euroa.

Ei tässä oo vielä kuukauden hiljaiseloa ole ollut vaan parisen viikkoa. Kun ensin tuli niitä selityksiä miksi ei voi viedä postiin. Sit oon yrittäny laittaa postia sille päin, mutta vastausta en saa. Että odotanko vielä sen viikon, niin onpahan ainakin ollut aikaa lähettää tai maksaa takaisin.

Nojoo, mutta kuukausi on siitä kun kaupat tuli tehtyä ja olis tuote pitänyt saada. Kyllä siinä on annettu jo liikaa aikaa. Vaikka tyyppi oliski pääpoikki sairaalassa niin rehellinen myyjä olis käskeny miehen tai muun henkilön viedä tuotteen postiin.

Voi ja kannattaa, vaivaa siitä sulle toki on ja rahoja tuut tuskin koskaan näkemään. Itse hävisin huutiksessa kerran 70€ huijarille, sai tuomionkin ja määrättiin maksamaan rahat takaisin kaikille joita oli huijannut. Tästä jo 7 vuotta, eikä rahoja ole vieläkään näkynyt... nää tyypit on todennäköisesti luottotiedottomia ja varattomiksi todettuja.

Silti sain kyllä tyydytystä jo siitä että tyyppi sai jonkinlaisen tuomion ja merkinnän.

Yhteistyössä