Voiko isä jäädä sairaslomalle, jos äiti (kotih.tuella) ei

pysty hoitamaan lapsia?

Tilanne mulla tämä. Hartiat/niska ollu jumissa ja fysioterapeutilla oon kulkenu. Hermo jotenkin on puristuksissa ja yöllä se oireilee siten, että mun käsi ja varsinkin tietyt sormet puutuu. Ja se puutuminen ei oo ihan tavallista puutumista, joka menis asentoa vaihtamalla ohi, vaan mun sormet on kirjaimellisesti tulessa.

Fysioterapeutilla käynti on helpottanu, mutta ongelma on siinä, että mun täytys saada levätä, jotta nuo hartiat, käsi ym. rauhottus. Mun isä oli täällä viikon, jonka aikana hoiti lapsia. Loppuviikosta alkoi olemaan tosi hyvä olo, ryhtiki pysy suorassa peräti. Ainoastaan pari sormea puutu VÄHÄN, jos jotain teki. Kun isä lähti, niin sama jatkuu...

Tällä viikolla maanantai oli hyvä päivä, kun mies hoiti lapset kokonaan viikonloppuna, mutta maanantain jäljiltä ma-ti välinen yö meni taas huonommin ja viime yö menikin sitten melkein kokonaan valvoessa. Ennen viittä nousin jo ylös, kun kipu oli niin kauhea. Seittemältä menin nukkumaan ja vajaassa tunnissa oli jo kauhee kipu päällä ja kädet puutuneet ja tulessa.

1g panadoleja söin sen ajan kun isä oli täällä hoitamassa ja nytkin oon syöny satunnaisesti. Kipuun auttaa jonkun verran, mutta ei puutumiseen (lääkäri ei antanu vahvaa buranaa ku imetän).

Ja siis, tämä kipu vaikuttaa niin, että öitä ei tosiaan saa nukuttua ja päivällä, varsinkin aamulla, on hankala hoitaa lapsia. Puuron keittäminen saa jo käden puutumaan josta seuraa kipu, pyllyjen pesut ja syöttäminen, hampaanpesut on kauheita. Aamulla voi mennä pitkään, että edes saa kädet toimimaan, joten aamu-ulkoilut meidän osalta on aika vähissä viikossa. Ja tietenkin kauhea väsymyshän siitä tulee, kun ei saa öitä nukuttua.

Niin, että saakohan tällasessa tilanteessa mies sairaslomaa tai onko mahdollista jotain kodinhoitajaa saada? Ei ole sukua täällä, kun mun äiti, joka ei pysty nosteleen pieniä lapsia. Ja isäkin tuli 400km päästä, missä kaikki muukin suku (eli mahdollinen apu) on. :( :'(
 
VinoKettu
Aika usein ei isä kai kotiin saa jäädä tuossa tilanteessa, toisissa työpaikoissa se tosin on mahdollista. Esim. mun mies sais jäädä työnantajan puolesta kotiin, jos mä sairastuisin. Ja ihan vaikka flunssaan. :whistle:
 
Kai se riippuu vähän lääkäristä ja miehen työnantajasta.

Sillon kun itse oli hoitovapaalla ja kaksi viikkoa flussassa, olon ollessa pahimmillaan, en meinannut päästä sängystä ylös. Mentiin koko perhe lääkäriin ja silloin lääkäri kirjoitti miehelle pari päivää sairaslomaa.

En tiedä miten sitten tuossa sinun tilanteessasi, kun sairaus ei ilmeisesti kuitenkaan parane ilman kunnon apua, eli on kestoltaan pidempää sorttia. Ehdottomasti kannattaa kyllä tiedustella kunnalta kodinhoitajaa.

Toivottavasti jotenkin onnistuisit saamaan itsellesi apua, varmasti edistäisi sitä paranemistakin kun saisi jatkuvalle rasitukselle apua.
 
Sairaslomaa lääkärillä käydessä en tajunnu edes pyytää (kävin lääkärillä jotain 3vk sitten muistaakseni).

Fysioterapeutti sano, että jos olisin nyt töissä, niin olisin sairaslomalla. Mutta mihinpä minä tämä "työni" täällä kotona laitan...
 
mies voi tarvittaessa pyytää sairauslomaa jossa joku koodi äkillinen kriisi tmv... se on sellainen yleiskoodi jota käytetään kun kyse jostain tuollaisesta. Eihän sen työnantajan tarvitse tietää Miksi sun mies siellä kotona on..
 
Voitte kokeilla, mutta en usko, että mies tuossa tilanteessa voi jäädä kotiin. Lomapäiviä jos on, niitä voisi käyttää.

Itse yrittäisin saada kodinhoitajaa, tai palkata esim. MLL:stä muutamaksi tunniksi apua päivittäin. Tai yksi vaihtoehto olisi lähteä vähäksi aikaa sinne pitemmälle sukulaisiin, jossa olisi apuakin tarjolla.
 
Pidemmän päälle sukulaisista ei päivittäistä jatkuvaa apua olis ku korkeintaan mun isästä jolla hänelläkin omat harvat työmenonsa. Pitäs vielä pentukoiraki raahata mukana.

Täytyy kysellä, onko kumpaankaan noista mahdollisuutta. Aika hurjalta kuullosti tuo jonkun aiemmin kirjoittama, että äiti sairaalassa, ja isä ei saa sairaslomaa, mihin ne sitten lapset veivät?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 10:03 vieras kirjoitti:
Hullulta se tuntu mustaki. Mutta niin se vain oli. Onneksi kaverin mies sai sitten lomapäiviä sitä reissua varten. Eli tästä opimme, ettei kotiäiti saa sairastaa.
Tätä minäki mietin, että jos mies sairastus näin, niin sais sairaslomaa eli lepoa. Mutta kotiäiti... :/

Kumma ku joku pyykkien kuivumaanlaitto ei ole kauheen paha juttu käsille, mutta nukkuminen ja lapsen syöttäminen ym. on. Ja tiskaaminenkaan ei oo hyvästä.

Jos ei saa sairaslomaa eikä kodinhoitajaa niin pitää vissiin soittaa päivähoitotoimeen, että täytys saada päivähoitopaikka :headwall:
 
Valitettavasti ei voi :( tämä tosin riippuu paljon työnantajasta,mutta kelan rahalla ei saa jäädä.Ja vaikka äidillä ois pää kainalos ja sairaalassaoloa,niin isä ei saa sairaslomaa.Ainoastaan itselleen saa,eli täytyy hankkia itelleen joku juttu millä saa sitä sairaslomaa...murtaa vaikka pikkusormi tai jotaki!
 
Mulla raskausaikana puutu kans oikee käsi. En kirjottanu moneen kuukauteen käsin muuta ku just ja just nimen kaupassa ku kortilla maksoin. Mut ei mulla silleen ollu kipua, ainakaa paljoo. Mut nukkumaan en pystyny ku yhdessä asennossa ja lopulta siinäki puutu heti.
 
HARMIS
aiheen vierestä, mut imetys ei rajoita buranan syöntiä.. kyseessä taas joku ylihysteerinen lääkäri. ota vaan buranaa pahimpiin kipuihin. se imeytyy niin vähän äidinmaitoon ettei ole mitään vaikutusta. mulle ainakin lääkäri määräsi 600 buranaa jo synnärillä.
 
Mulla kans tuo, että kynällä kirjottaminen ei taho aina onnistua, koneella kirjottaminen ei puuduta. Mutta koneellakaan en oo kauheesti istunu sen vuoksi, että ei ainakaan tämä pahentas.

Mulle se ei vaan kirjottanu sitä buranaa, ku mun pitäs sitä syödä 1-2vk putkeen. Eikä riitä kovin pienet buranat.

Otin muuten 1g panadolin tunti sitten, ja vieläki on kipua...
 
HARMIS
Niin, ja lisäksi buranaa ja panadolia saa ottaa yhtäaikaakin, tehostavat toistensa vaikutusta. Siitä on se etu, ettei tartte ottaa buranaa niin paljon. Buranahan saattaa aiheuttaa vatsaongelmia pitkään käytettynä. Must on outoa että kaikki lääkärit ei sitä tiedä/tajua mainostaa. Mä sain synnärillä 1 g panadolia ja 600 mg buranaa yhtäaikaa 3 krt vuorokaudessa. Samaa kuuria jatkoin kotona 2,5 viikkoa. Ja imetin tietysti samalla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 10:30 HARMIS kirjoitti:
aiheen vierestä, mut imetys ei rajoita buranan syöntiä.. kyseessä taas joku ylihysteerinen lääkäri. ota vaan buranaa pahimpiin kipuihin. se imeytyy niin vähän äidinmaitoon ettei ole mitään vaikutusta. mulle ainakin lääkäri määräsi 600 buranaa jo synnärillä.
Joo, buranaa voi syödä tai sitten panacodia jossa on parasetamolin lisäksi kodeiinia, mulle määrättiin juuri niska/hartia vaivoihin kun imetän.

Ja sitten, jos vaan rahaalöytyy, käy hierojalla, ekaksi 3-4 kertaa joka päivä ja sitten säännöllisesti kerran viikkoon. Kunnalliselta ei tuota palvelua varmasti irtoa mutta jos vaan on varaa yksityiseen, suosittelen lämpimästi. Älä jää odottelemaan vaivan kanssa siihen että olet ihan vinossa ja kippurassa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 11:02 Taitai kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 10:30 HARMIS kirjoitti:
aiheen vierestä, mut imetys ei rajoita buranan syöntiä.. kyseessä taas joku ylihysteerinen lääkäri. ota vaan buranaa pahimpiin kipuihin. se imeytyy niin vähän äidinmaitoon ettei ole mitään vaikutusta. mulle ainakin lääkäri määräsi 600 buranaa jo synnärillä.
Joo, buranaa voi syödä tai sitten panacodia jossa on parasetamolin lisäksi kodeiinia, mulle määrättiin juuri niska/hartia vaivoihin kun imetän.

Ja sitten, jos vaan rahaalöytyy, käy hierojalla, ekaksi 3-4 kertaa joka päivä ja sitten säännöllisesti kerran viikkoon. Kunnalliselta ei tuota palvelua varmasti irtoa mutta jos vaan on varaa yksityiseen, suosittelen lämpimästi. Älä jää odottelemaan vaivan kanssa siihen että olet ihan vinossa ja kippurassa.
Just tuolla fysioterapeutilla oon käyny, jos mulle tuon kirjotit. Ja se hierookin. Just hommasin itelleni ajan perjantaiksi taas. Ja tuo on yksityinen missä käyn.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 09:48 vieras kirjoitti:
Kaverilla jäi synnytyksestä kohtuun jotain. Ja joutu kaavintaan. Ei saanut mies sairaslomaa. Vaikka lasten äiti oli sairaalassa.
Näin oli meilläkin, mie jouduin sairaalaan osastolle, ja mies ei saanut sairaslomaa - mie sain, mutta eihän se mitään siihenhätään auttanut \|O
 
Miulla oli kolmannen lapsen syntymän jälkeen hartiat niin jumissa, että yötä päivää särki ja jomotti käsivarsia sekä niitä hartioita. Miulle kyl sanottiin, että buranaa vaan kehiin, ei panadol auta tollasissa tilanteissa... ja imetin buranasta huolimatta...
 
yleensä ei saa isä jäädä kotiin jollei ole superymmärtäväinen työnantaja. Tokihan isä voi mennä saikkua hakemaan valittamalla jotakin epämääräistä, ja jos säkä käy niin saa saikkua. Mutta yleensä menee lomapäivillä tuollaset.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 10:35 kutku kirjoitti:
Mulla kans tuo, että kynällä kirjottaminen ei taho aina onnistua, koneella kirjottaminen ei puuduta. Mutta koneellakaan en oo kauheesti istunu sen vuoksi, että ei ainakaan tämä pahentas.

Mulle se ei vaan kirjottanu sitä buranaa, ku mun pitäs sitä syödä 1-2vk putkeen. Eikä riitä kovin pienet buranat.

Otin muuten 1g panadolin tunti sitten, ja vieläki on kipua...
Tosta buranasta että mä kyllä söin sitä sillon aikoinaan rintatulehdukseen ku sisuja eikä sillon ainakaa lääkäri mitää sanonu että haittais. Päinvastoin sano että niitä voi syödä reilusti enemmän mitä paketin kyljessä lukee.
 
meillä ei ainakaan saanu jäädä kotiin, niin että olis saanu sairasajan palkkaa. tilanne oli semmonen et mulla ja lapsilla influenssa (kolme alle kouluikästä lasta, mullakin 40 asteen kuume), oli sairaslomalaput meistä kaikista (mä ja lapset) mutta kun äidin "ammatti" oli kotiäiti, ei saanu palkkaa noilta päiviltä. ja ihan kuulema lakiin perustuva juttu oli; en tiedä onko myös liittokohtanen (eli millanen työehtosopimus on). ukko oli kuitenkin kotona nuo päivät kun olin kuumeessa, apua ei olis saatu mekään mistään muualta tuossa tilanteessa. ukko sitten kärsi nahoissaan palkattomat päivät. :(
 

Yhteistyössä