Voiko isä jäädä töistä kotiin vauvaa oitamaan jos äiti on sairaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää tulevaisuuden varalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietityttää tulevaisuuden varalle

Vieras
Vaikka äiti olis kotona vanhempainvapaalla? Vai pitääkö äidin jaksaa hoitaa vauvaa esim. kuumeessa, oksennustaudissa tai (kovassa) migreenissä? Tarviiko isä lääkärintodistuksen äidin sairaudesta tms.?

Mun kokemuksen mukaan muksut on hoidettava vaikka esim. 39 asteen kuumeessa tai oksennustaudissa sen joka lasten kanssa kotona on... Eli meillä ei ainakaan isä saanut olla töistä pois..

Alkuperäinen kirjoittaja ETTÄ NÄIN:
tiedoksi että isällä on oikeus sairaslomaan hoitamaan sairasta ÄITIÄ!!!

Ei ole ainakaan mun miehellä.
Hän voi olla poissa töistä, mutta tunnit tehtävä takaisin. Tai käyttää jo kertyneitä ylityötunteja poissa oloihin.

Meillä on molemmat vanhemmat töissä ja kun minulla piti olla iltavuoro, jolloin mies olisi vahtinut lastamme ja miehelle tuli oksennustauti sain minä töistä ihan normaalin sairausajanpalkan(eli saman kuin olisin ollut töissä) kun oli lappu että mies on oksennustaudissa eli kykenemätön hoitamaan lastamme

Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Mun muistaakseni on oikeus jäädä kotiin, mutta se on sitten työnantaja kohtaista saako siltä ajalta palkkaa.

Näin se taitaa mennä juurikin! että pois saa olla mutta on työnantajan päätös haluaako maksaa rahat vai ei ..

no meillä näin:'
mies jäi yhden kerran kotiin kun olin 40 asteen kuumeessa ja vauva oli parin kuukauden ikäinen.mies meni työterveyshoitajalle joka oli samassa neuvolan kanssa.tuttu neuvolantäti kysyi mieheltä mikä on ja näki ilmeisesti läpi koska arvasi että olin kipeä ja mies tuli hakemaan itselleen "mahatauti"saikkua.neuvolantäti hoiti asian ns miehen puolesta vaikka tiesi että mies huijasi..

meillä työoikeuden professori just viime keväänä harmitteli tuota, että kotiäiti ei näköjään saa sairastaa..
Mies saa kylla palkatonta vapaata, koska tuo tilanne luetaan tärkeäksi perhesyyksi jonka takia saa olla pois, mutta työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa tuolta ajalta palkkaa.

Eri asia on sitten se, jos myös kotona hoidettava lapsi on kipeänä. Sitten mies saa jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta (ja saa palkkaa).

Alkuperäinen kirjoittaja ETTÄ NÄIN:
tiedoksi että isällä on oikeus sairaslomaan hoitamaan sairasta ÄITIÄ!!!

:laugh:
Yli 8 vuoden kokemuksella; EI OLE.
Ainoastaan silloin kun olen ollut sairaalassa on isä saanut 3vrk vapaata lastenhoitoon. Muutoin ei ole työnantajalla mitään velvollisuutta vapaata järjestää.

Tota itseasiassa se on joku "painavien henkilökohtaisten syiden vuoksi töistä poisjäänti" tms. en nyt muista sitä termiä, mutta olen ollut poissa kun esim 12-vuotias poikani joutui sairaalaan ja silloinhan en saisi olla pois koska poika on yli 10-vuotias....mutta tuolla syyllä sain olla pari päivää palkallisella.

Kyllä meillä mieheni on saanut jäädä kotiin lasta hoitamaan kun olen ollut kahdesti niin kipeä, etten pysynyt lasta hoitamaan. mieheni on pitänyt toimittaa minun sairasloma todistukseni töihin. ja olen siis kotona,kotihoidontuella.

Sitä on kovassa kuumeessa sekä mahakivuissa hoidettu 3 lasta ilman kenenkään apua...Mies ei töistä saa vapaata sen takia. Eihän äidit sairasta ikinä...lapset vaan. Siihen on totuttava...

Alkuperäinen kirjoittaja minskunmami:
Kyllä meillä mieheni on saanut jäädä kotiin lasta hoitamaan kun olen ollut kahdesti niin kipeä, etten pysynyt lasta hoitamaan. mieheni on pitänyt toimittaa minun sairasloma todistukseni töihin. ja olen siis kotona,kotihoidontuella.

Se kertoo vain mukavasta työnantajasta jos on palkan suostunut maksamaan, mutta työnantajan ei ole pakko maksaa :)

Mikä se homma oli, että lääkäri voi kirjoittaa sairaustodistukseen, että "äiti kykenemätön hoitamaan lasta"? Se todistus sitten viedään isän työnantajalle.
Ainoa huonopuoli on vaan se, että aika nihkeästi kirjoittavat tuollaista eli täytyy olla pää melkein kainalossa.

Yhteistyössä