Voiko imelletyn perunalaatikon pilata liian pitkällä imellyksellä?

  • Viestiketjun aloittaja Sara
  • Ensimmäinen viesti
Sara
Mulla oli perunasose yön imeltymässä, mutta lämpötila oli vähän liian alhainen, niin meneekö koko sörsseli pilalle, jos pidän sitä vielä hellalla lämpimässä pari tuntia?
 
vieras
Mä en ole saanut pilattua vaikka unohdinkin imeltymään pidemmäksi aikaa kun oli tarkoitus :ashamed: jos löystyy liikaa lisää vehnäjauhoja ja tarkista tarviiko rippusen suolaa ennen paistamista.
 
vieras
Keitä jauhoiset perunat kuorineen kypsäksi (2 kg pussi) SUOLATTOMASSA vedessä. Kuori kuumana porukalla kuumuutta kestävään astiaan, muussaa ja lisää vehnäjauhot (2 dl) . Laita lämpöiseen paikkaan (takan päälle metalliritiläpannunalusen päälle) ja sekoittele parin tunnin välein. Kun maistuu sopivalle ja on aika löysää niin mausta suolalla oman maun mukaan, kippaa vuokiin (muista jättää vajaaksi kun kuohuu) ja voinokare päälle -> uuniin tai jäähdytä ja siirrä jääkaappiin tai pakastimeen.

Mä aloitan tän aamulla ekana, imeltyy päivän ja iltapv tai illalla hoidan loppuun. Suluissa olevat on mun käyttämiä määriä.
 
Imelletty perunasose
Mun äiti pilaa sen aina niin, ettei siitä edes tule imellettyä. Hyvä vaan, mä olenkin aina tykännut perunasoselaatikosta
Tässä hyvä ohje imelletyn perunasoselaatikon valmistamiseksi.

Imelletty perunasoselaatikko.

Ainekset:

2 kg perunoita perunasoseen valmistamiseen
vettä perunasoseen notkistamiseen puuromaiseksi soseeksi
2 dl ruisjauhoja tai vehnäjauhoja perunasoseeseen
0,8 litraa maitoa
100 g voita
2 teelusikallista suolaa

1, Perunasose valmistuu näin:

Kuori pestyt perunat kattilaan, Halkaise isot perunat. Keitä perunat suolattomassa vähässä vedessä täysin kypsiksi. Vesi jää perunasoseeseen Soseuta vähässä vedessä kypsennetyt perunat kuumina keittoveteen. Notkista tarvittaessa sosetta kuumalla vedellä.
Jäähdytä sose välillä sekoittaen ja suurta huolellisuutta ja tarrkkuutta noudattaen 70-76 asteiseksi ja lisää jauhot jäähdytettyyn soseeseen ja sekoita hyvin. Lisää vielä tarvittessa tilkka 70-76 asteista vettä. Mitään muita aineita ennen imeltämistä perunasoseeseen ei saa lisätä. Näin perunasoseen imeltyminen tapahtuu tehokkaasti. laita kansi kattilaan.

2. Perunasose imeltyy näin:

Laita perunasosekattila noin 70-72 asteiseen sähkölieden uuniin ja anna perunasoseen imeltyä noin 3-4 tuntia. Sekoita perunasosetta imeltymisen aikana 2-4 kertaa ja samalla voit seurata imeltymistä maistelemalla.

3. Imelletty erunasose valmistuu paistamista varten näin:

Lisää imeltyneeseen perunasoseeseen voi siivuina sulamaan. Lisää maitoa niin että saat sakean vellimäisen soseen. Lisää suola. Lisää maltillisesti halutut mausteet. Sekoita tasaiseksi.

4. Imelletty perunasoselaatikko kypsennetään paistamalla näin:

Laita perunasose voideltuun lasiseen tai posliiniseen uunivuokaan.. Lisää pinnalle voinokareita. Voit lripotella pinnalle korppujauhoa. Laita perunasosevuoka sähkölieden uuniin ja paista aluksi noin 200 asteisessa uunissa. Kun pinta saa väriä ja sose alkaa kuplimaan, alenna uunin lämpötila noin 140 asteeseen, niin kupliminen tasaantuu ja voit paistaa lähes täysiä vuokia.
Paista imellettyä perunasoselaatikkoa noin 3 tuntia.
 

Yhteistyössä