Voiko ihminen olla täysin ilman hyvää..Mistä itsekuria sellaiseen..?

Voiko ihminen olla täysin syömättä _MITÄÄN_ makeaa? Tai niin, että olisi ainoastaan yksi makea asia jota saisi säännöstellysti herkkuhetkenä syödä?

Ongelman nimihän on se, että minulla on kova halu syödä makeaa..Karkkia, pullaa, suklaata, keksiä..Ihan mitä tahansa. Voin kyllä olla päivän, pari, kolme, joskus jopa viikon ilman _mitään_ herkullista, mutta sitten on jo pakottava tarve saada jotain.

Haluaisin saada jostain voimia pysyä näistä herkkuhimoista täysin irti seuraavan vuoden ajan.

Ja syynä siihen on se, että en halua vauvan kasvavan taas nelikiloiseksi, kuten edellinen oli. Minulla on molemmat vauvat olleet suht isoja (jos verrataan samoilla viikoilla syntyneitä..), vaikka itse olenkin suht pieni ihminen. Ja miun paikat eivät kestä synnytellä enää noin isoja alakautta (minulla tuli pahat murtumat edellisessä synnytyksessä..). Ja silti haluaisin seuraavankin ehkä synnyttää alakautta, mikäli lääkäri siihen enää suostuu.. (en tiedä suostuuko, koska en ole puhunut asiasta vielä missään, leikkauksesta puhuttiin edellisen synnytyksen jälkeen..)

Antakaa minulle vihjettä, miten minä saisin tämän herkkuasian raiteilleen? Mistä minulle voimaa ja tiukkaa itsekuria sellaiseen...

karkkimania
voi ja ainoastaan kovalla itsekurilla.minusta neon vierotusoireita jotka tulee muutaman päivän päästä makean syönnin lopettamisesta.niistä kun selviää ei tee edes makeaa mieli.olin kerran 3kk syömättä mutta erehdyin lasten synttäreillä muutaman ottamaan ja siitä se alamäki alkoi.joku varmaan lisää jotain riippuvuutta aiheuttavia ainesosia

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Makeanhimo katoaa viikossa, parissa.

Suositelen.
Ihan totaalikieltäytymistäkö suosittelet? Eli siis ei edes ns. herkkupäivää, joka olisi täysin säännösteltyä.. Tyyliin mies ostaisi karkit ja antaisi tiettyinä ajankohtina minulle..
Kahden viikon jälkeen ei tee mieli sitä herkkupäivää ja sokeri maistuu ällömakealta.

Mä aina välillä vietän sokerittoman kuukauden.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamukahvi:
karkkipäivä kerran viikossa, kuten lapsillakin ?
millä voisit korvata tuon makeansyömisen.. esim kahvin kanssa sämpylä ja naposteltavaksi viinirypäleitä ja hedelmiä..
Minä kun en juo kahvia. Eikä meille osteta sämpylää/vaaleaa leipää niiden sisältämien hiilareiden takia. Paahtoleipää joskus esikoiselle vaan aamupalaksi ja sitä en taas voi sietää..

Mites noi viinirypäleiden yms sisältämät hedelmäsokerit..addiktoidunkohan niille pahasti ja kasvattaakohan nekin vauvaa..? Tietysti kasvattaa...

Makeanhimo katoaa viikossa, parissa.

Suositelen.
Ihan totaalikieltäytymistäkö suosittelet? Eli siis ei edes ns. herkkupäivää, joka olisi täysin säännösteltyä.. Tyyliin mies ostaisi karkit ja antaisi tiettyinä ajankohtina minulle..
Kahden viikon jälkeen ei tee mieli sitä herkkupäivää ja sokeri maistuu ällömakealta.

Mä aina välillä vietän sokerittoman kuukauden.

Kun mie oon ollu kunnon laihiksella, oon ollu sokerittomalla dietillä..Silloinen mies oli tiukka "vartija" siinä dietissä ja onnistui todella hyvin siinä. 2kk lähti 14 kiloa.. Ja se sokerihimo tosiaan katosi. Ja kaikki missä vähänkin enemmän sokeria ällötti...

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Minun olisi helpompi lopettaa makean syönti kokonaan kuin pitää karkkipäivää. Entäs hedelmät, pystytkö syömään niitä kohtuudella?
Se on ongelma... Esim luumuja menee helpoisti astiallinen, tai vesimelonia miltei koko meloni kerralla... Tosi hankala pidättäytyä pienissä määrissä. No omena, appelsiini yms menee vain yksi kerrallaan. Banaaneja en kykene syömään, ovat pahoja mielestäni...

Se on se hiilarihimo. Menee kyllä ohi kun pahimpien vieroitusoireiden yli pääsee. Se on vähän kuin tupakka, jos repsahdat, niin helposti joudut takaisin siihen hiilarihelvettiin. Minä olen itekin niin heikko ihminen :ashamed: että en osaa mitään neuvoa antaa.

kuukkeli
Ei minusta ole järkevää edes pyrkiä totaalikieltäytymiseen.

Olin joskus kauhea makeasyöppö. Saattoi hujahtaa 6 jäätelöä tai texaspullaa tosta vaan.

Nykyisin tekee makeaa harvaksel´taan mieli ja silloinkin usein esim.viinirypäleitä tms.En oikein osaa sanoa mitä on tapahtunut.

Ja mieheni on mahdoton karkkihiiri ja makeasyöppö, smoin tytär. Poika ei makeasta paljoa välitä.

Mie luin jostain lehdestä, että makeannälkä on perinnöllistä.. Olivat testailleet ihmisillä, miten makean nälkä kulkee suvussa. Kiva... Miun äidillä on diabetes ja hän ei kykene hallitsemaan sitäkään..... :ashamed: :/

Mie AION YRITTÄÄ olla totaalikieltäytyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Se on se hiilarihimo. Menee kyllä ohi kun pahimpien vieroitusoireiden yli pääsee. Se on vähän kuin tupakka, jos repsahdat, niin helposti joudut takaisin siihen hiilarihelvettiin. Minä olen itekin niin heikko ihminen :ashamed: että en osaa mitään neuvoa antaa.
Näin.

Meillä kun huomataan että herkkuja tekee mieli niin aletaan panostamaan hedelmäosastolla. Paljon hedelmiä, jotka kelaavat kaikille. Kotona hedelmiä ei jätetä keittiöön pusseihin vaan laitetaan vadille nätisti olkkariin. Vadin vieressä paperia, johon kerätään esim. persikankivet ja viedään roskiin. Leffoja katellessa menee muutama hedelmä ja vitamiinivarastot täyttyy.

No minä olen kova syömään karkkia, tyyliin ihan joka päivä. Nyt en ole syönyt sitten viime lauantain kun alkoi hammasta särkeä. Eli hammassärky lopetti minun karkinsyönnin. Nyt suussa väliaikainen paikka enkä edes uskalla harkita makean suuhunlaittamista.

Nanna
Mie luin jostain lehdestä, että makeannälkä on perinnöllistä.. Olivat testailleet ihmisillä, miten makean nälkä kulkee suvussa. Kiva... Miun äidillä on diabetes ja hän ei kykene hallitsemaan sitäkään..... :ashamed: :/

Mie AION YRITTÄÄ olla totaalikieltäytyjä.
kumpis diabetes äidilläs on? Makeanhimolla ei oo mitään tekemistä ykköstyypin d:n kanssa enkä kyllä tiedä onko kakkostyypinkään, eiköhän se rasva oo syyllinen siihen??

Yhteistyössä