Voiko ihminen alkaa perhepäivähoitajaksi omille lapsilleen?

  • Viestiketjun aloittaja kymysys
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kymysys:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ei PPH:ksi voi ihan vaan alkaa.
Ai? On se kyllä onnistunut jokaiselta täällä meillä päin ilman sen suurempia ongelmia. Moni tietämäni äiti on jatkanut kotona oloa ottamalla pari hoitolasta omansa lisäksi jotta saavat muutaman kuukauden lisää kotona olo aikaa ja käyneet vain jonkin kurssin. Tarve täällä ehkä sitten niin suuri. Minä vaan en omieni lisäksi jaksaisi enää yhtään muiden lapsia hoitaa koska näitä on jo useampi kuitenkin.
No silloin et voi alkaa pph;ksi..
 
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja kymysys:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ei PPH:ksi voi ihan vaan alkaa.
Ai? On se kyllä onnistunut jokaiselta täällä meillä päin ilman sen suurempia ongelmia. Moni tietämäni äiti on jatkanut kotona oloa ottamalla pari hoitolasta omansa lisäksi jotta saavat muutaman kuukauden lisää kotona olo aikaa ja käyneet vain jonkin kurssin. Tarve täällä ehkä sitten niin suuri. Minä vaan en omieni lisäksi jaksaisi enää yhtään muiden lapsia hoitaa koska näitä on jo useampi kuitenkin.
No jos jo nyt oot jaksamisen rajoilla, niin olisko hyvä idea mennä ihan kodin ulkpuolelle töihin?
 
kymysys
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Alkuperäinen kirjoittaja kymysys:
Eli kunta ei maksa oman lapsen hoidosta enää sitten kun kht on loppu vaikka alkaisit pph:ksi, lapsi pitää viedä hoitoon?
No ei, kunta ei maksa missään vaiheessa sulle siitä omien hoidosta
Mulle maksoi ja muillekin täällä. tietenkin lisänä oli kaksi muutakin lasta eli sain palkan neljästä lapsesta ja omista maksoin hoitomaksun.
Siis nyt putosin kärryiltä? Kunta maksoi sinulle omien lapsiesi hoidosta mutta samaan aikaan maksoit itse heistä hoitomaksua, vai?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kymysys:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ei PPH:ksi voi ihan vaan alkaa.
Ai? On se kyllä onnistunut jokaiselta täällä meillä päin ilman sen suurempia ongelmia. Moni tietämäni äiti on jatkanut kotona oloa ottamalla pari hoitolasta omansa lisäksi jotta saavat muutaman kuukauden lisää kotona olo aikaa ja käyneet vain jonkin kurssin. Tarve täällä ehkä sitten niin suuri. Minä vaan en omieni lisäksi jaksaisi enää yhtään muiden lapsia hoitaa koska näitä on jo useampi kuitenkin.
Joko tarve on aivan hirveä tai näillä äideillä on ollu alan koulutusta. ( tai pienellä paikalla suhteet oikeisiin henkilöihin...)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kymysys:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Alkuperäinen kirjoittaja kymysys:
Eli kunta ei maksa oman lapsen hoidosta enää sitten kun kht on loppu vaikka alkaisit pph:ksi, lapsi pitää viedä hoitoon?
No ei, kunta ei maksa missään vaiheessa sulle siitä omien hoidosta
Mulle maksoi ja muillekin täällä. tietenkin lisänä oli kaksi muutakin lasta eli sain palkan neljästä lapsesta ja omista maksoin hoitomaksun.
Siis nyt putosin kärryiltä? Kunta maksoi sinulle omien lapsiesi hoidosta mutta samaan aikaan maksoit itse heistä hoitomaksua, vai?
Juuri näin. jos lapset ovat kunnallisessa hoidossa niin silloin sinä myös normaalisti maksat hoitomaksut ja kyllä jäät voitolle jos mietit kotihoidontukea, mutta omista lapsista palkkaa maksavia kuntia on vähän.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kymysys:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ei PPH:ksi voi ihan vaan alkaa.
Ai? On se kyllä onnistunut jokaiselta täällä meillä päin ilman sen suurempia ongelmia. Moni tietämäni äiti on jatkanut kotona oloa ottamalla pari hoitolasta omansa lisäksi jotta saavat muutaman kuukauden lisää kotona olo aikaa ja käyneet vain jonkin kurssin. Tarve täällä ehkä sitten niin suuri. Minä vaan en omieni lisäksi jaksaisi enää yhtään muiden lapsia hoitaa koska näitä on jo useampi kuitenkin.
Minä en ainakaan lapsiani antaisi moisten ihmisten hoidettavaksi. Kauheaa ajatella, että omat lapseni olisivat vain välineenä toisen halulle saada olla kotona.

Ja noin muutenkaan en ymmärrä, että palkkaa jo pitäisi alkaa maksamaan omien lastensa hoidosta. Sehän tästä enää puuttuu.
 
kymysys
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juuri näin. jos lapset ovat kunnallisessa hoidossa niin silloin sinä myös normaalisti maksat hoitomaksut ja kyllä jäät voitolle jos mietit kotihoidontukea, mutta omista lapsista palkkaa maksavia kuntia on vähän.
Okei.. oletetaan että minun kuntani maksaa palkkaa omista lapsistani. Ja että minulla on neljä lasta. Miksi minun pitäisi ottaa lisäksi vielä muita lapsia kun pph:lla on muutenkin kai jotkut rajat siihen kuinka paljon heillä on lapsia hoidossa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kymysys:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juuri näin. jos lapset ovat kunnallisessa hoidossa niin silloin sinä myös normaalisti maksat hoitomaksut ja kyllä jäät voitolle jos mietit kotihoidontukea, mutta omista lapsista palkkaa maksavia kuntia on vähän.
Okei.. oletetaan että minun kuntani maksaa palkkaa omista lapsistani. Ja että minulla on neljä lasta. Miksi minun pitäisi ottaa lisäksi vielä muita lapsia kun pph:lla on muutenkin kai jotkut rajat siihen kuinka paljon heillä on lapsia hoidossa?
No 4 alle kouluikästä saa olla
 
Mutta eihän siinä oo mitään järkee että jos sulla on 4 lasta ja kunta rupee sulle maksamaan palkkaa siitä että hoidat omia lapsias, kohtahan kunta sais maksaa palkkaa kaikille 4 lapsen äidille jotka päättää hoitaa muksuja kotona
 
kymysys
Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Mutta eihän siinä oo mitään järkee että jos sulla on 4 lasta ja kunta rupee sulle maksamaan palkkaa siitä että hoidat omia lapsias, kohtahan kunta sais maksaa palkkaa kaikille 4 lapsen äidille jotka päättää hoitaa muksuja kotona
Mutta kyllähän se päivähoito maksaa kunnalle joka tapauksessa?
Eikö nelilapsinen äiti sitten voi alkaa pph:ksi koska hänellä on jo ns. kiintiö täynnä?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Mutta eihän siinä oo mitään järkee että jos sulla on 4 lasta ja kunta rupee sulle maksamaan palkkaa siitä että hoidat omia lapsias, kohtahan kunta sais maksaa palkkaa kaikille 4 lapsen äidille jotka päättää hoitaa muksuja kotona
Juuri näin. Silloin vain omista jos sinulla on vähemmän lapsia ja voit ottaa siihen vieraitakin lapsia sekä tietenkin oikea halu tehdä työtä ja koulutus alalle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kymysys:
Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Mutta eihän siinä oo mitään järkee että jos sulla on 4 lasta ja kunta rupee sulle maksamaan palkkaa siitä että hoidat omia lapsias, kohtahan kunta sais maksaa palkkaa kaikille 4 lapsen äidille jotka päättää hoitaa muksuja kotona
Mutta kyllähän se päivähoito maksaa kunnalle joka tapauksessa?
Eikö nelilapsinen äiti sitten voi alkaa pph:ksi koska hänellä on jo ns. kiintiö täynnä?
Pitäs varmaan viedä ainakin osa omista muualle hoitoon, että voisi ottaa vieraita tilalle.

 
Ei tietenkään voi. Jos alkaa pph:ksi ja on omia niin saa maksun muista lapsista ja omista ei mitään + omat vie kuitenki hoitolapsen paikan. Siis jos on 4 paikka ja 2 omaa niin voi ottaa 2 hoitolasta joista saa sen palkan.
 

Yhteistyössä