Voiko ihan pienen vauvan laittaa sitteriin?

  • Viestiketjun aloittaja *Mantu*
  • Ensimmäinen viesti
*Mantu*
Tuossahan tuo kysymys tulikin. Sillä vain ajattelin että pitäisikö sellainen hankkia jo ennen vauvan syntymää vai onko tarkoitettu vasta isommille vauvoille? Kokematon esikoisen odottaja kun olen... Pahoittelen jos kysymys on tyhmä jonkun mielestä.
 
---
Meillä oli pariviikkoinen hetkittäin sitterissä. Sen sai möllöttelyasentoon eli lapsi makasi ennemminkin selällääen eikä istuvassa asennossa. Luulen, että lattialla olisi mennyt ihan yhtä hyvin.
 
Ei alle 1 kk
Ei sitteriin ainakaan alle 1 kk. Lattialla menee ihan yhtä hyvin, eihän hän mihinkään karkaa vielä. Muista tarkistaa, ettei ole vetoisa paikka.
Meillä kyllä kanneltiin äp pakkausta ympäri kämppää ja vauva oli siinä, eikä tarvinnut huolehtia vedoista eikä muista.
 
heinis07
Miksei alle 1kk? Meillä esikoinen oli sitterissä heti siitä päivästä, ku kotiuduttiin ja siinä suurimmaks osaks köllötteli. Tietysti täysin makuuasennossa, sehän on päivän selvää. Nukkuu ne vauvat turvakaukalossakin heti synnyttyään, eikä se sen ihmeellisemmän muotonen oo ku sitterikään. Musta ainakin oli alkuun kivempi pitää sitterissä, ku vetosalla lattialla. Harvemmin siellä lattialla tulee edes ite maattuu ja tajuttua, miten kylmä ja vetonen paikka on.
 
aamu73,
Itse olen kanssa ihmetellyt näitä "ikärajoja" sitterille, koska turvakaukalossakin lasta tosiaan pidetään heti syntymästään asti. Onkohan noille ikärajoille jotain perusteluita?
 
Ei alle 1 kk
No, näin minua neuvottiin neuvolasta. Rasittaa vauvan selkää. Eihän siinä turvakaukalossakaan saisi pitää kuin lyhyitä aikoja. Ei niitä tosiaan ole mihinkään nukuttamiseen tarkoitettu. Nimenomaan, ei ole sen ihmeellisemmän muotoinen kuin sitterikään...
 
Mammarosa
Sitterissä ei saa tuntikausia istuttaa isompaakaan lasta. Ja alle 1 kk ikäinen mieluiten sänkyyn nukkumaan vaakatasoon, ettei selkäranka ole kaarella. Ei lainkaan siis sitteriin niin pientä. Automatkat on sitten eri juttu, liian pitkiä matkoja ei tosin pidä tehdä turvaistuimessakaan.

Lapsen pitää voida liikkua ja harjoittaa lihaksiaan, joten lämpimälle lattialle alusta, jossa vauva näkee ympärilleen ja voi kunnolla potkiskella ja ojennella. Sitterihän tavallaan "vangitsee" vauvan sinne kaukaloon ja hän vain kyyhöttää siellä.
 
heinis07
Musta tossa ei alle 1kk -jutussa ei vaan ole mitään järkeä. Mutta jokainen tekee tässäkin asiassa niinku tahtoo. Meillä tulee kakkonenkin viettämään varmaan paljon aikoja sitterissä, sillon kun ei sylissä pidetä. Tosin heinäkuussa voi olla niin lämmin, että viittii pelkällä lattiallakin makuuttaa. Jotkuthan joutuu vastasyntyneen kanssa matkustaa tunnin tai parin matkan, että pääsee kotiin. Ei meilläkään vauvaa koskaan koko päivää sitterissä pidetty. Ainoastaan sillon, ku molemmat tahdottiin hetkellisesti kädet vapaaks. Ja kun sen saa kokonaan makaavaan asentoon, en ymmärrä mistä kohti rasittaa selkää.
 
14 pv
selasin tuolla www.lastentarvike.fi sittereitä, ja niissa luki muutamassa että soveltuu alkaen 14 päivän ikäiselle vauvalle. Yhdessä taisi lukea alkaen 3 viikkoiselle. Varmasti pointtina on se, että saa sitterin täysin vaakatasoon.
 
liekö haittaa
Nykysitterithän tosiaan saa makaavaan asentoon ja pidetäänhän vauvoja sylissäkin vielä paljon enemmän kuin siinä sitterissä, eikä sylissä pitäessäkään vauva ole selkä suorana kuin sängyssä tai lattialla..
 
heinis07
Taas minä... Meillä ainakin oleiltiin suurin osa ajasta kotona olkkarissa. Alkuun vauva nukku ja söi, tosi pieniä hetkiä tutkaili ympäristöään. Oli helppoa siirtää nukkuva vauva sylistä sitteriin jatkamaan unia ja tuijotella pienen unia. Paljon kätevämpää, ku viedä joka kerta sänkyyn ja hakea kohta jo tissille ja taas takasin sänkyyn...
 
Lipponen74
Onko niin, että bay-björnin sitteriä ei saa ihan vaakatasoon? Olen luult. saamassa sellaisen lahjaksi...nyt tässä mietin, pitäisikö toivoa jotain muuta...Mielipiteitä? Kiitos! :)
 
Eihän se näe
Eihän se vauva edes näe juuri mitään alle kuukauden ikäsenä, mitä varten sen pitäisi sitterissä olla? Äidin ilonako? Jep jep, mitäs siitä jos skolioosi tulee kunhan äidin mielestä lapsi on kivasti.
 
Ttuuntunut
Alkuperäinen kirjoittaja Eihän se näe:
Eihän se vauva edes näe juuri mitään alle kuukauden ikäsenä, mitä varten sen pitäisi sitterissä olla? Äidin ilonako? Jep jep, mitäs siitä jos skolioosi tulee kunhan äidin mielestä lapsi on kivasti.
Hyvä että sinä olet ymmärtänyt tämän ketjun pointin! Jep jep!
 
Nessu.
Meidän kaksoset oli kyllä alusta saakka sitterissä silloin kun olivat hereillä ja silloin kun syötin niitä itekseni. Mulla on vain kaksi kättä ja yksi syli joten se oli kyllä ainoo vaihtoehto. En viittinyt laittaa vauvaa vetoiselle lattialle.
 
Elina1
Meillä ei lapsi ainakaan koskaan viihtynyt sitterissä noin 5 sekuntia kauempaa, joten ei käytetty sitteriä pienempänä eikä isompana. Kantoliinassa viihtyi ja sehän onkin selälle hyvä ja turvallinen ainakin pariviikkoisesta asti. Ap:tä kehottaisin harkitsemaan kantoliinaa ehkä ennen kuin sitteriä, koska siitä on paljon apua myös masuvaivaisen vauvan kanniskelussa, saa välillä kädet vapaaksi. Toiset tykkäävät tietysti sitteriä käyttää paljon, mutta se ei ole ihan ainoa vaihtoehto, sitä ilman pärjää mainiosti. Kantoliinassa vauva saa lisäksi läheisyyttä, joka on pienille tärkeää.
 
Liila
Meillä oli Emman keinusitteri, jonka sai vaakatasoon. Siinä pidimme vauvaamme 2 viikkoisesta alkaen tarpeen vaatiessa. Aina kun mahdollista vauvaa on parempi pitää lattialla tai sohvalla, jolloin selkä saa levätä.

Kauhulla luin viime kesähä Taru Valkeapään haastattelua, jossa hän piti vauvaansa lähes koko päivän turvakaukalossa. Liikkui autolla paikasta toiseen ja kokousten ajankin poika nukkuin kaukalossa. Siinä on jo iso riski saada pysyviä selkävaurioita.
 

Yhteistyössä