voiko hoitovapaan keskeyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se riippuu ihan työnantajasta, jos olet ilmoittanut tulevasi töihin tammikuussa 07 ja hän on luvannut sijaiselle töitä tähän saakka, ei hän tätä sijaista saa pois potkittua. Joten jos työnantajasi suostuu keskeytykseen, hän varmaan sanoo koska voit työt aloittaa.

Riippuu ihan tyonantajasta. Harvemmin suostuvat juuri siksi etta sinut on budjetoitu poissaolevaksi. Kollega vahingossa ilmoitti olevansa hoitovapaalla kunnes lapsi tayttaa kolme vuotta. Tulikin uudelleen raskaaksi ja kun ei hoitovapaata saanut keskeytettya menetti aitiysrahan(silla hoitovapaa menee senkin edelle).

Mites sitten kun olen anonut hoitovapaan esikoisesta lokakuulle asti ja vauva syntyy jo syyskuussa... Tiedättekö alanko saada kuitenkin heti ÄITIYSRAHAA kun jään äitiyslomalle vai saanko sitten pelkkää kotihoidontukea siihen asti mihin olen hoitovapaankin anonut? Eli saanko pelkkää kotihoidontukea vaikka olenkin sitten jo äitiyslomalla, ja kärsin sitten nahoissani että olen anonut hoitovapaata "liian pitkälle"?
Nää on niin ärsyttävän vaikeita asioita, eikä kelaan kauheesti viitsi soitella kun maksaa aivan törkeen paljon...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 22:40 äitee kirjoitti:
Mites sitten kun olen anonut hoitovapaan esikoisesta lokakuulle asti ja vauva syntyy jo syyskuussa... Tiedättekö alanko saada kuitenkin heti ÄITIYSRAHAA kun jään äitiyslomalle vai saanko sitten pelkkää kotihoidontukea siihen asti mihin olen hoitovapaankin anonut? Eli saanko pelkkää kotihoidontukea vaikka olenkin sitten jo äitiyslomalla, ja kärsin sitten nahoissani että olen anonut hoitovapaata "liian pitkälle"?
Nää on niin ärsyttävän vaikeita asioita, eikä kelaan kauheesti viitsi soitella kun maksaa aivan törkeen paljon...

Mun piti olla hoitovapaalla ens syyskuun loppuun, mut tulinkin raskaaks. Äippäloma alko tän kuun .. jonakin päivänä, ja saan äitiysrahaa saman kun sain ekastakin vauvasta. Joku pieni korotus siihen on tullut. Eli mun mielestä hoitovapaa keskeytyy automatic kun uus äippäloma alkaa. Mut siitä isommasta ei sit saa kotihoidon tukee, eli pelkkä äitiyspäiväraha tulee.

Saat toki Kelasta äitiyspäivärahaa normaaliin tapaan, vaikka oletkin työnantajalle ilmoittanut olevasi hoitovapaalla.

Ongelma on siinä, että jos työnantajasi maksaisi sinulle palkkaa äitiysloman ajalta, menetät tämän mahdollisuuden, jos olet jo ehtinyt ilmoittaa työnantajalle olevasi tuona aikana hoitovapaalla! Vaikket ilmoitusta tehdessäsi olisikaan tiennyt vielä uudesta raskaudesta!Itselleni kävi näin.

Huom.!
Kaikki työnantajathan eivät muutenkaan maksa palkkaa ä-loman ajalta. Se ei ole lakiin säädetty oikeus, mutta joidenkin alojen työehtosopimuksessa tälläinen etu on.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.04.2006 klo 12:58 äitiyspäiväraha kirjoitti:
Saat toki Kelasta äitiyspäivärahaa normaaliin tapaan, vaikka oletkin työnantajalle ilmoittanut olevasi hoitovapaalla.

Ongelma on siinä, että jos työnantajasi maksaisi sinulle palkkaa äitiysloman ajalta, menetät tämän mahdollisuuden, jos olet jo ehtinyt ilmoittaa työnantajalle olevasi tuona aikana hoitovapaalla! Vaikket ilmoitusta tehdessäsi olisikaan tiennyt vielä uudesta raskaudesta!Itselleni kävi näin.

Huom.!
Kaikki työnantajathan eivät muutenkaan maksa palkkaa ä-loman ajalta. Se ei ole lakiin säädetty oikeus, mutta joidenkin alojen työehtosopimuksessa tälläinen etu on.

Mulle kävi kanssa just noin... jäi äitiysloma-ajan palkka saamatta, kun olin anonut hoitovapaata. Että kun otti päähän! Työnantajan puolelta kukaan ei ikinä opasta tällaisissa asioissa. Jos itse olisin tiennyt tuon pointin, että menettää äitiysloma-ajan palkan niin en olisi anonut niin pitkää hoitovapaata, koska olimme toivoneet lapsia suhteellisen pienellä ikäerolla. Jotenkin vaan kuvittelin sitten, että tuon hoitovapaan pystyy "muuttamaan" kätevästi äitiyslomaksi ja palkkaakin saisi. Kaikki pykäläthän on kuitenkin yleensä tehty Suomessa niin, että itsepä niistä sitten joutuu kärsimään ja työnantajat ei jousta! Mutta kaikki näköjään pitää opetella kantapään kautta.

Työnantajat ei ihan oikeesti mitenkään piruillaksen keksi näitä juttuja. Se, että jossain työpaikoissa on 3kk palkallinen äitiysloma on erittäin suuri ettu, mutta myös mieletön kustannus työnantajalle, kun samaan aikaan maksetaan mahdollisesti sijaisen palkkaan.

Antakaa nyt vähän armoa työnantajillekin!

Itse olen myöskin äiti ja nykyisin palkkatyössä. Minusta suomessa on ylipäätään mahtavat edut lapsen saannin yhteydessä vaikkakin hoitoraha on onnettoman pieni ja vaatii toiselta vanhemmalta melko isot tulot.

Yhteistyössä