voiko hengenahdistus olla ihan psyykkista laatua? ei siis paniikkikohtaus, vaan jotain muuta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BlackDahlia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

BlackDahlia

Aktiivinen jäsen
10.07.2012
2 064
1
36
missä lie
aamusta asti tuntunut, ettei saa kunnolla henkeä.. sydän ei lyö vauhdikkaasti, enkä konttaa täristen pitkin lattioita mikä sulkee pois paniikkohtauksen.
en kuitenkaan viitsisi lähteä päivystykseen, sillä en jaksa miehen valitusta että
"aina sillä on jotain".. ja ymmärrän kyllä miehen närkästyksen, mies kun joutuu toimimaan kuskina & raahamaan vielä lapsiakin mukana! vauva varsinkin menee ihan sekaisin, kun koko ajan puetaan & riisutaan ulkovaateetta ... sitä paitsi istuin siellä päivystyksessä vasta toissailtana, kun iski pissatulehdus : /
miula oli tämä sama, tai samantapainen vaiva raskaana ja silloin sulkivat valtimoverikokeella pois keuhkoveritulpan. nyt varmaan kuvaisivat, mutta ikävää istua siellä monta tuntia jos mitään ei löydy! en ihmettelisi, vaikka miun potilastiedoissa lukisi jo "luulosairas" kun ei yhtään vuotta jää väliin ilman sitä ihanaa päivystyksessä kykkimistä.. ja kun usein vielä mitään ei löyetä.
nykyään en edes edes mene sinne
A: mahakipujen takia s niin kauan kuin kotona pärjää, asennoidun niin että "ei se ole umpisuoli tälläkään kertaa"
B. sen takia, kun vasemmalle rinnan kohdalle koskee enkä pysty vetämään syvään henkeä tai liikkumaan.. tiedän, että se johtuu jotenkin notkoselästä ja menee ohi vaikka onkin sietämätöntä ( 12 tai 13-vuotiaasta tullut noita sydänkohtauksen mieleen tuovia kipukohtauksia)
tai C: pääkivun takia niin kauan kuin puhe ei puuroudu

no anyway, mie pysyn nyt kotona ja katson tämän illan. yritän vaikka lukea tai saada ajatukset muualle, kokeillaan helpottaako se yhtään oloani..
kun miulla on sellainen kutina, että vika ei ole keuhkoissa vaan pääkopassani :ashamed:

Viimeksi muokattu:
No mulla ainakin tuo on liittynyt juuri paniikkikohtauksiin/-häiriöön. Eli ajoittain tulee oikein kunnon kohtauksia mutta usein (ei kuitenkaan aina) niitä edeltää just toi tunne, että ei saa kunnolla henkeä ja joutuu välillä pakottamaan itseään tekemään oikein kunnon sisään-ulos-hengityksen että tuntuu helpottavan. Toi hengenahdistustunne saattaa jatkua päiviä ja huipentuu sitten siihen kohtaukseen. :D

Joskus kävin päivystyksessä juuri ton hengenahdistuksen aikana eikä kyllä mitään fyysistä ongelmaa löytynyt, kysyivät sitten lopulta että onkos ollut stressiä.

Mutta ehkä kannattaa tosiaan soittaa johonkin jos olo kovasti jatkuu? Jos ongelma on psyykkinen niin luultavasti pitkität sitä koko ajan itse seurailemalla oloasi ja huolehtimalla siitä.

tuota stressiähän mie epäilenkin, miehen kanssa on viime päivinä mennyt sukset ristiin &
yöllä vauva sai jonkun huutokohtauksen joka ei helpottanut millään, tarjosin tuttia & keinutin sylissä
aamuyöhön.. ja da dadaa: kun viimein sai hetkeksi nukuttua, herää siihen ettei henki kulje
:ashamed:

Minulla tuollainen hengenahdistus johtunut nyt pitkän aikaa rintarangan lukoista. On tod.ärsyttävää. Fysioterapeutti selitti että kun ei se rintaranka liiku kunnolla nyt niin vaikea myös hengittää oikein. Selkää rusauteltu muutamaan otteeseen ja sitten helpottaa mutta seuraavana päivänä jo uudelleen juntussa. Kipua ei oikein tunnu, mutta huomaan meneväni kyttyrään asentoon ja sitten vaikea hengittää. Ei helpota meidän painavan vauvan kantelu. Ja minulla ei ainakaan ahdistusta eikä masennusta.

Kuulostaa siltä että omat pään sisäiset asiat eivät ehkä ole kunnossa jos nuorella ihmisellä on noin paljon outoja oireita...jos ei ole mitään vakavaa sairautta niin syy löytyy yleensä omasta pahasta olosta mitä ei ehkä tiedosta ennen kuin vähän miettii asioita.puhuminen on paras lääke vaikka psykiatrille:)
P.s itse kokenut nuorena epämääräisiä oireita-terve kuin pukki ja silti ravasi lääkärissä milloin mistäkin pistoksesta

[QUOTE="puh";28059784]Kuulostaa siltä että omat pään sisäiset asiat eivät ehkä ole kunnossa jos nuorella ihmisellä on noin paljon outoja oireita...jos ei ole mitään vakavaa sairautta niin syy löytyy yleensä omasta pahasta olosta mitä ei ehkä tiedosta ennen kuin vähän miettii asioita.puhuminen on paras lääke vaikka psykiatrille:)
P.s itse kokenut nuorena epämääräisiä oireita-terve kuin pukki ja silti ravasi lääkärissä milloin mistäkin pistoksesta[/QUOTE]

no nuo mahakivut eivät ainakaan ole psyykkisiä, ,mm. jonkinlaista ärtyvän suolen oireyhtymää lääkäri on väläytellyt. ja päänsärkyjenkin syyt ovat todennäköisesti jumiutuneissa niskoissa sekä suvun migreenitaipumuksessa.. mutta todennäköisesti ahdistus pahentaa joitain oireita ja tekee "kärpäsestä härkäsen"

Yhteistyössä