voiko exä kieltää????? tai sossu???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUA?!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUA?!

Vieras
asun tällä hetkellä lasten kanssa hkissä.
olen eronnut vuosi sitten ja mulla ei ole täällä KETÄÄN.
haluaisin muuttaa vanhempieni luokse kajaaniin (tai siis en vanhempieni luokse mutta kajaaniin) koska mulla olis sitte turvaverkkoa heistä.
exä sanoo että mä en lähde kuin ilman lapsia! voiko se kieltää?!!

ei voi kieltää,sinulla ja lapsilla on vapaus asua missä haluat(suomessa).
kauheatahan se olisi jos joku voisi toisen elämää hallita niin että määrää asuinpaikankin

jaa-a...meillä lapset asuu vuoroviikoin isällä ja mulla ja meidän sopimuksessa on kohta, jossa lukee, että jos jompikumpi vanhempi muuttaa nykyistä etäisyyttä kauemmas, sopimus menee uusiksi...molemmat siis olemma tavallaan sitoutuneet tälle nykyiselle paikkakunnalle jäämään.
Millainen tapaamissopimus teillä on? Yhteishuoltajuus ilmeisesti?
KAnnattanee olla yhteydessä lastenvalvojaan. JA kannattaa tietysti miettiä tilanne myös exän ja lasten kannalta, miten tapaamiset? yms. hankala juttu...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei voi kieltää,sinulla ja lapsilla on vapaus asua missä haluat(suomessa).
kauheatahan se olisi jos joku voisi toisen elämää hallita niin että määrää asuinpaikankin

Mut eikö sekin ole aika kauheaa, että toinen vanhempi (ilmeisesti äiti tässä tapauksessa) vie lapset toiselle puolelle suomea??
Olettaen, että kyseessä on exä, joka aktiivisesti tapaa lapsia ja on osallisena heidän elämään?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja Olemisen riemu:
Suomen rajojen sisäpuolella voi muuttaa vapaasti. Exä ei voi asiaan vaikuttaa mitenkään.

Kyllä voi jos yhteishuoltajuus.

ei voi,huoltajuus ei siihen asiaan vaikuta

Mulle sanottiin sillon ku tätä huoltajuussysteemiä mietittiin, että joudun kysymään exältä luvan paikkakuntaa vaihtaessa ja koulua valitessa.
Myöhemmin exä meinasi muuttaa Norjaan, mut siihen en kuulemma voi mitenkään vaikuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Suomen rajojen sisäpuolella voi muuttaa vapaasti. Exä ei voi asiaan vaikuttaa mitenkään.

Kyllä voi jos yhteishuoltajuus.

Yhteishuoltajuus muuttoasioisssa "astuu voimaan" vain jos on kyse ulkomaille muutosta, muuten ex:lla ei oo nokan koputtamista entisen vaimon ja lasten asuinpaikka-asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Aika surullista lasten kannalta, jos eivät tapaa enää isäänsä kovin usein... :(

Ystäväni muutti n.500km päähän ja 3v. lapsi tapaa silti isäänsä säännöllisesti joka toinen viikonloppu aivan kuten ennenkin.

Tuohan on tosi hyvä, jos onnistuu (taloudellisesti ja muutenkin) järjestään, ettei tapaamiset muutu! =)

Jos meille tulisi ero, ei mun mies ikinä tyytyis vain joka toiseen viikonloppuun...

Yhteis ja yksinhuoltajuus ei eroa muuten kuin että etä saa tietoa ja voi vaikuttaa lapsen kouluun,terveyden huoltoon ja passi hakemukseen myös tarvitsee etän nimen. Jos lasten valvoja väittää että pitää kysyä etän lupa muuttaakseen toiselle paikkakunalle ,puhuu hän potaskaa. Suomen rajojen sisällä saat muuttaa vapaasti. Elatus sopimus tosin menee uusiksi koska teidän on sovittava lapsen tapaamis kuljetuskustannuksista, jos etä huolehtii niistä yksin vaikuttaa se alentavasti elatusmaksuun. Harmi kyllä lapselle ja isälle kun on välimatkaa mut ymmärrän kyllä ap:täkin jos ei ole ketään Helsingissä.

Yhteistyössä