Voiko eskarilainen käydä eskarissa vain joka toinen viikko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "silppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"silppu"

Vieras
Meillä on tarkoitus siirtyä kotihoidosta päivähoidon piiriin syksyllä. Ja nimenomaan osittain eli viikko kotona ja viikko hoidossa.
Lapsella alkaisi eskarivuosi (yök) siis. Tähän asti olen vannonut srk:n eskarin nimeen, isompikin lapsi kävi sen. Eli kaksi kertaa viikossa sen 3tuntia.
Mitään intoa ei ole lähteä kuskaamaan lasta joka armas aamu eskariin kun toinen vanhemmista on kotona.

Onnistuukohan tälläinen vai onko se eskari sitten niin armottoman tärkeä että sinne on mentävä joka aamu?

Ei kun mun asenne yök tulee siitä kun eskari on nykyään nostettu niin julmetun korkealle jalustalle ja auta armias jos lapsi ei 6v ikäisenä ole säännöllisessä hoidossa niin se varmasti päätyy rikolliseksi tms.
Meille riitti esikoisen puolesta vallan mainiosti srk:n kevyt eskari ja sen olisin toivonut nuoremmallekin mutta kun se ei nyt vaan onnistu niin on pakko miettiä tätä virallista eskaria.
Mutta onko eskari aina sen 5 päivää viikossa vai onko sitä kevennettynä mallina?

[QUOTE="vieras";26055479]Jos aikuisen asenne on että eskari on yök, silloin se taitaa olla lapselle oikeasti tarpeellinen. Ihan joka viikko.[/QUOTE]

Ja mä en ymmärtänyt tätä lausahdusta? Jos mun mielestä 5 päivää viikossa on yök ja mielestäni turhaa ja liikaa omalle lapselle joka voidaan vallan mainiosti hoitaa osittain kotona niin sillä perusteella mun lapseni tarvitsee eskaria? Ihan joka viikko?

Täh?

Jos lapsesi osaa kirjaimet, numerot 0-12, vähentää ja lisätä nillä, eurot, kellon, värit, muodot jne.
MUTTA tärkeintä, että lapsesi osaa huomioida toisen, jonottaa, antaa toiselle puheenvuoron, kunnioittaa aikuista...
Hiihtää, luistella...

Mietipä sitä myös mitä muut eskarikaverit sanoo siihen kun lapsesi on vain jokatoinen viikko.
Syrjäytyykö siinä helpommin?

Kyllä se vaan kannattaa joka "julmetun" viikko sinne kuskata.

Itse en ole edes kuullut srk:n järjestämästä eskarista, enkä sen puoleen mistään kevennetystäkään eskarista.

mä luulen, että eivät innostu tuosta, että joka toinen viikko olisi pois. riippunee tosi paljon paikasta! kannattaa kysyä.
sen uskoisin onnistuvan helpommin kyllä, että lapsesi kävisi vaikka 3 kertaa viikossa eskarissa.

[QUOTE="liisi";26055516]Jos lapsesi osaa kirjaimet, numerot 0-12, vähentää ja lisätä nillä, eurot, kellon, värit, muodot jne.
MUTTA tärkeintä, että lapsesi osaa huomioida toisen, jonottaa, antaa toiselle puheenvuoron, kunnioittaa aikuista...
Hiihtää, luistella...[/QUOTE]

Eurot pyyhkii lapsella yli, osaa niistä vain osan. Muut osaa. Osaa myös lukea vaikka sekin on täysin tarpeetonta eskari-ikäiselle.

Jää helposti ainakin kaveripiirin ulkopuolelle. Meillä 6v oli eskarissa eskariajan 4h ja se oli aika vähän kaverisuhteita ajatelleen, muut lapset olivat myös päivähoidossa.

Eskarin tärkeimmät opit ovat sosiaaliset taidot, käytöstavat jne, ei niinkään mikään oppiaine. Siellä vietetyllä ajalla on merkitystä.

Miksi laittaa ollenkaan eskariin jos on niin vähän aikaa siellä?

Kyl se kannattaa säännöllisesti olla paikalla päiväkodin eskarissa koska se rakentuu ihan eritavalla kun kerhoeskari. Toimintaa, opetusta jne on eritahtiin ja nivoutuu yhteen. Aika harvaksi jää jos on vain jokatoinen viikko. Onko se niiiin suuri tuska viedä päivittäin?

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26055542:
Miten se nyt noin vaikeaa ja ylivoimaista on?

no kyllä se voi olla inhaa. esim. jos on vaikka pienen vauvan kanssa kotona ja sitten joka aamu pitäisi - pahimmassa tapauksessa ilman omaa autoa vielä - kuljettaa toista lasta eskariin. kyllä mä ymmärrän, että silloin vois vaikka miettiä olisiko jotain muuta vaihtoehtoa.

[QUOTE="silppu";26055515]Ja mä en ymmärtänyt tätä lausahdusta? Jos mun mielestä 5 päivää viikossa on yök ja mielestäni turhaa ja liikaa omalle lapselle joka voidaan vallan mainiosti hoitaa osittain kotona niin sillä perusteella mun lapseni tarvitsee eskaria? Ihan joka viikko?

Täh?[/QUOTE]

Onko koulukin yök, jos lapsen voisi hoitaa kotonakin? Sinnekin on pakko mennä joka päivä. Esikoulun ainoa tarkoitus ei ole pelkästään "päivähoidollinen"

Mä itse luulen, että sellainen kerhontapainen eskari saattaisi toimiakin muutaman kertana viikossa, mutta normieskari systeemilla viikko paikalla/viikko poissa olisi lapselle ehkä liian sekava? Viikko on aika pitkä aika olla putkeen pois..... MIten olisi vaikka, että kävisi ma-to ja olisi aina vaikka perjantait pois? Jos siis se on eskarissa mahdollista. Ja toinen: kuinka kaukana asutte? Olisiko mahdollista saada kunnalta kyyditys eskariin, jos ongelmana on se kuskaaminen?
Mun oma esikoinen on eskarissa ja heillä on siellä sellainen projekti-oppmininen. Nyt poika oli 1,5viikkoa kipeenä ja kyllä tuntuu, että tippui aika paljon kärryiltä.... Heillä siis koko oppiminen ja suuri osa toiminnasta nitoutuu yhteen vuoden aikana kehitettävään projektin ympärille, joka sitten kasvaa ja laajenee. Jos tälläisestä ympäristöstä olisi aina joka toisen viikon pois, niin olisi lapsella varmaan aika haastava pysyä ryhmän mukana.

Mietipä sitä myös mitä muut eskarikaverit sanoo siihen kun lapsesi on vain jokatoinen viikko.
Syrjäytyykö siinä helpommin?

Kyllä se vaan kannattaa joka "julmetun" viikko sinne kuskata.

Itse en ole edes kuullut srk:n järjestämästä eskarista, enkä sen puoleen mistään kevennetystäkään eskarista.

No esikoinen kävi srk:n eskarin ja ihan hyvin on koulussa selvinnyt. Samoin noin 30% muista koulun lapsista.
Syrjäytyminen, noh, eskarikavereista tuskin yksikään tulisi meille leikkimään saati samalle luokalle, meidän koulun alueella kun ei ole omaa päiväkotia.
Ja henk.koht mulla ei ole kiinnostusta siihen mitä lapseni eskarikaverit on mieltä asiasta.

Kunta on velvollinen järjestämään eskaria muistaakseni 19 vai 20h/viikko. Toisissa kunnissa käytäntötnä on 5h kerralla neljänä päivänä, osassa 4h päivässä joka arkipäivä. Eskarissa ei ole pakko käydä joka päivä, eli kyllä tuo viikko-viikko-systeemi on periaatteessa ihan mahdollinen. Se vain on eri asia, onko se lapselle paras vaihtoehto. Viikossa saattaa jäädä paljosta paitsi niin kaverisuhteissa kuin eskaritehtävissäkin (vaikkei niillä eskaritehtävillä ehkä olekaan niin väliä, varsinkaan jos lapsi on ihan tavanomaisella eskari-ikäisen tasolla. Enemmänkin siis panisin painoa sosiaalisille taidoille). Voisitko ap ajatella, ettei lapsesi kävisi eskarissa joka päivä vapaaviikolla, mutta esim. pitäisi vapaata aina maanantain ja perjantain tms?

[QUOTE="sasa";26055551]Onko koulukin yök, jos lapsen voisi hoitaa kotonakin? Sinnekin on pakko mennä joka päivä. Esikoulun ainoa tarkoitus ei ole pelkästään "päivähoidollinen"[/QUOTE]

No ei tietenkään ole. Koulu on koulu. Mutta itse koen että normaalisti kehittynyt ja sosiaalinen 6v. ei tarvitse vielä joka päiväistä "pikkukoulua" vaan selviää vähemmälläkin. Ja tosiaan kun muuten olisi joka toinen viikko kotona isän kanssa kun nuorempikin on niin en näen vähän hölmönä että lapsi viedään joka armas aamu eskariin vaikka hoitotarvetta ei ole kevyempikin ohjelma riittäisi.

Lapsi kyllä ehtii olemaan koulussa joka armas päivä kun sen 7v täyttää..

[QUOTE="silppu";26055555]No esikoinen kävi srk:n eskarin ja ihan hyvin on koulussa selvinnyt. Samoin noin 30% muista koulun lapsista.
Syrjäytyminen, noh, eskarikavereista tuskin yksikään tulisi meille leikkimään saati samalle luokalle, meidän koulun alueella kun ei ole omaa päiväkotia.
Ja henk.koht mulla ei ole kiinnostusta siihen mitä lapseni eskarikaverit on mieltä asiasta.[/QUOTE]

no pitäisi kyllä olla jos käy niin etttei lapsesi löydä kavereita eskarista. jos samassa eskarissa on lapsia jotka on koko päivän hoidossa 5 päivää viikossa ja sitten sun lapsi joka on muutama tunti jokatoinen viikko.

[QUOTE="mie";26055552]Mä itse luulen, että sellainen kerhontapainen eskari saattaisi toimiakin muutaman kertana viikossa, mutta normieskari systeemilla viikko paikalla/viikko poissa olisi lapselle ehkä liian sekava? Viikko on aika pitkä aika olla putkeen pois..... MIten olisi vaikka, että kävisi ma-to ja olisi aina vaikka perjantait pois? Jos siis se on eskarissa mahdollista. Ja toinen: kuinka kaukana asutte? Olisiko mahdollista saada kunnalta kyyditys eskariin, jos ongelmana on se kuskaaminen?
Mun oma esikoinen on eskarissa ja heillä on siellä sellainen projekti-oppmininen. Nyt poika oli 1,5viikkoa kipeenä ja kyllä tuntuu, että tippui aika paljon kärryiltä.... Heillä siis koko oppiminen ja suuri osa toiminnasta nitoutuu yhteen vuoden aikana kehitettävään projektin ympärille, joka sitten kasvaa ja laajenee. Jos tälläisestä ympäristöstä olisi aina joka toisen viikon pois, niin olisi lapsella varmaan aika haastava pysyä ryhmän mukana.[/QUOTE]

Näinhän se useimmissa eskareissa on että tehdään pitkiä projekteja yms jotka vaativat sitä läsnäoloa. Kuten meilläkin on. Äkkiä tippuu kelkasta jos on viikonkin pois. Sanosin tollasen 5päiväsen eskarin suhteen ap että jos se on noin hankalaa nii miettikää vielä koko tarhaeskaria. Tai sitä jokaviikkosta vähän lyhennettyä.

Miksi siten olet laittamassa eskariin...? En oikein ymmärrä.

Meillä vastaavassa tilanteessa lähdettiin lapsen näkökulmasta. Kaveriseuraa oli olemattomasti ja kotona vain vauva, oli itsestäänselvää, että menee eskariin. Pelkän kerhon varassa olisi toimelias lapsi ollut aika surkea, siitä oli jo kokemusta vuoden ajalta. Olihan siinä kaikkea harrastusta ja muuta, mutta 6-vuotiaan tarve ja kyky oppia, olla osana ryhmää ja viettää monta tuntia vaihtumattomien kavereiden kanssa, kaikki tosi tärkeitä ikään kuuluvia juttuja.

Haku oli vaikeinta kun osui aina päivuniaikaan, mutta kaikki on vaan tottumisesta ja asenteesta kiinni...Vauva nukkuu jos nukuttaa ja nukahtaa sitten myöhemmin jos ei matkalla. Aika huutoa se oli aina, mutta tartteehan sen vanhemmankin lapsen tarpeita ajatella, ei voi vauvan mukaan rytmittää arkea kun on useampia lapsia.

Kunta on velvollinen järjestämään eskaria muistaakseni 19 vai 20h/viikko. Toisissa kunnissa käytäntötnä on 5h kerralla neljänä päivänä, osassa 4h päivässä joka arkipäivä. Eskarissa ei ole pakko käydä joka päivä, eli kyllä tuo viikko-viikko-systeemi on periaatteessa ihan mahdollinen. Se vain on eri asia, onko se lapselle paras vaihtoehto. Viikossa saattaa jäädä paljosta paitsi niin kaverisuhteissa kuin eskaritehtävissäkin (vaikkei niillä eskaritehtävillä ehkä olekaan niin väliä, varsinkaan jos lapsi on ihan tavanomaisella eskari-ikäisen tasolla. Enemmänkin siis panisin painoa sosiaalisille taidoille). Voisitko ap ajatella, ettei lapsesi kävisi eskarissa joka päivä vapaaviikolla, mutta esim. pitäisi vapaata aina maanantain ja perjantain tms?

Kaikki on mahdollista ja parasta vaihtoehtoa me lapsille nyt etsitään. Mutta lähinnä pohdin tuota että lapsi saisi sen oman vapaansa ja hänen ei vielä tarvitsi alkaa jokapäiväiseen kouluun ja heräämiseen kun kerran on mahdollista olla kotona.

taitas tehdä teille kummallekin sekä sinulle, että sille lapselle hyvää käydä säännöllisesti se eskari. kun koulu alkaa, niin ei siinä ole vanhemmalla varaa suhtautua asiaan, että yök. koska sinne on joka tapauksessa mentävä.

[QUOTE="silppu";26055576]No ei tietenkään ole. Koulu on koulu. Mutta itse koen että normaalisti kehittynyt ja sosiaalinen 6v. ei tarvitse vielä joka päiväistä "pikkukoulua" vaan selviää vähemmälläkin. Ja tosiaan kun muuten olisi joka toinen viikko kotona isän kanssa kun nuorempikin on niin en näen vähän hölmönä että lapsi viedään joka armas aamu eskariin vaikka hoitotarvetta ei ole kevyempikin ohjelma riittäisi.

Lapsi kyllä ehtii olemaan koulussa joka armas päivä kun sen 7v täyttää..[/QUOTE]

Eskari ei ole hoitoa vaan esiopetusta :) Mun mielestä on turha ajatella 4h/pvä paikkaavan jotain hoitotarvetta, vaan eskarin kanssa pitää miettiä mitä lapsi tarvitsee. Mä jättäisin mielummin eskarin kokonaan väliin kun pätkisin arjen lapsen kannalta noin hankalaksi, ei pysy missään jutuissa eskarissa mukana ja on kaikesta pihalla. Ikävää myös henkilökunnalle, jotka toimintaa suunnittelevat pitkällä aikavälillä.

Yhteistyössä