Voiko esim. ruotsin kielen oppiminen olla vahingoksi suomalaiselle ajattelulle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, pelkäätkö että ”Vi gillar olika” -ajattelu tarttuu meihinkin kun opiskelemme ruotsia, ja tällä pilaamme maamme Ruotsin tavoin? Kielten opiskelu toki antaa mahdollisuuden päästä kulttuuriin sisälle, mutta, omat valinnat ajatella ja toimia ovat aina omalla vastuulla. Ei siitä voida kieltä syyttää.

Natiivi kieli on tärkeä. Siitä on tehty osa identiteettiämme. Pääasia kielessä kuitenkin on se, että tulet ymmärretyksi, ja että muut ymmärtävät sinua.

Meillä tämä pakkoruotsi syö ruotsin suosiota. Meillä on opittu jopa vihaamaan ruotsia. Tarkoituksella tai ei - se on mielestäni hyvin kurja juttu.
Uskon vahvasti että jos ruotsi olisi ollut vapaasti valittavissa sen suosio olisi parempi ja sitä oppisi helpommin. Monia vuosia ruotsia lukeneena se on minulle vähiten mieluisin puhua/lukea. Kaikki muut kielet ovat mielestäni mukavampia, nojoo, paitsi saksa!!!! Se on mun inhokeista inhokein!😷

Tämä nyt on lähtökohtaisesti hyvin outoa että meillä suositaan Suomessa ruotsalaisia/muualta tulleita. Jo Suomessa pysyvästi asuvat, ja ns. integroituneet muut kuin kantasuomalaiset, tulee aina asettaa samalle viivalle.
Kieli tulee olla suomi eikä mitään erityisasemia pidä antaa syntyä kielen, ihonvärin, sukupuolen yms. perusteella. Tämä nykyinen vääristymä katoaisi ajan saatossa jos toimisimme edellämainitusti.

Jotain suomalaisille ainakin tapahtunut fingliskan myötä, eikä positiivista.

Myönnän että jotkut sanat/lauseet ovat sellaisia että suomeksi sanottuna niiden merkitys ei ole se mitä haluaisit viestiä, eikä meillä ole vastaavaa lausetta korvaamaan siten, että se viesti tunnelmineen olisi sama. Tämä toimii toki puolin ja toisin.

Kuulostaahan se tosin kauhealle kun osa lauseen sanoista on englanniksi ihan perus puheessa, siis siten että ei edes siteerata. Ruotsissa tämä on äärimmäisen yleistä!!

Olen kyllä sitä mieltä, että suomea tulisi suosia enemmän, ja jättää ne englannit sieltä välistä, mutta, kun sille tielle on lähtenyt niin sieltä voi olla hankalaa päästä pois.😬

[QUOsitä ierailija, post: 34218218"]
Outoa kun olen työkseni kirkonkirjoja joutunut selaamaan ja vanhimmat 1700 luvulta, niin en ole törmännyt kyseiseen asiaan. Olisiko enemmän länsirannikon juttu mutta keskisessä Suomessa ei ole.
[/QUOTE]
Oli siitä vasta telkkarissakin

Yhteistyössä