voiko eilen keitetyn muna syödä tänään jos on yön yli ollut huoneenlämmössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusavuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mielenkiintoinen väittely. Kaupassahan ne ovat avaamattomassa kuoressa lämpimässä keittämättöminä jopa viikkoja ja sitten vielä kotona. Miksi se pilaantuu keitettynä yhdessä yössä? Muissa elintarvikkeissa tilanne on päinvastoin.

Tuoreessa kananmunassa on kätevä suojakalvo, joka hengittää, mutta ei päästä bakteereita kuoren sisään. Tuoksut kyllä läpäisevät kalvon, joten munat kannattaa säilyttää hajuttomassa ympäristössä. Kun muna pestään tai keitetään, suojakalvo liukenee pois.

Suojakalvon ansiosta tuore muna säilyy viileässä huoneenlämmössäkin. Keitetty tai pesty kananmuna ei säily huoneenlämmössä kunnollisena kuin päivän pari, jääkaapissakin vain muutamia päiviä.

http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/kysymyspalsta/ruoan_sailytys/fi_FI/ruoan_sailytys/

Myöhästä se tässä vaiheessa on mutta mies oli antanut 4v:n syödä sellaisen :/ Mies oli sitä mieltä et ei se ole miksikään mennyt, ei kuulemma haissut ja lapsi söi iloisesti. Mä taas olin sitä mieltä et missään nimessä ei olisi saanut antaa syödä. No, täytyy seurailla. Hitto kun toi mies on äidiltään perinyt ton ajatuksen et ei ruoka koskaan mene pilalle. Anoppilassakin jauhelihassa on enemmään harmaata kun punasta väriä :x

Alkuperäinen kirjoittaja sandra:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi. Ei se keitettynä ja kuorimattomana mihinkää ole pilaantunut.

kokemuksesta sanon, että kyllä vain pilaantuu

Minä olen syönyt elämäni aikana varmaan sata edellisenä päivänä keitettyä kananmunaa, joita on säilytetty huoneenlämmössä, eikä niissä ole ikinä ollut mitään vikaa maussa tai hajussa, eikä ole tullut pienimpiäkään vatsanpuruja tai mitään. Sanon siis, ettei se kananmuna automaattisesti pilaannu yön aikana.

Myöhästä se tässä vaiheessa on mutta mies oli antanut 4v:n syödä sellaisen :/ Mies oli sitä mieltä et ei se ole miksikään mennyt, ei kuulemma haissut ja lapsi söi iloisesti. Mä taas olin sitä mieltä et missään nimessä ei olisi saanut antaa syödä. No, täytyy seurailla. Hitto kun toi mies on äidiltään perinyt ton ajatuksen et ei ruoka koskaan mene pilalle. Anoppilassakin jauhelihassa on enemmään harmaata kun punasta väriä :x
Liha on parhaimmillaan kun se on hieman harmaa

Uusimmat

Yhteistyössä