Voiko asumistukea/toimeentulotukea saada jos on oma asunto?

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Siis täh? Voiko muka? Eli jos mä asuisin nyt velkaosakkeessa, niin saisinko mä tähän asumistukea kelalta? Entä voiko saada toimeentulotukea, kun onhan se kuitenkin eräänlaista omaisuutta, vaikka onkin pankin?
En oo kyllä koskaan kuullut moisesta ennen tätä päivää.

Voi saada asumistukea, mutta vain asuntolainan korkoihin (no jaa, en mene vannomaan, saisiko myös esim. yhtiövastikkeeseen). Mitään lainanlyhennyksiä ei omistusasuntoon asumistukea laskettaessa katsota menoiksi. Käytännössä kai lainan pitää olla aika älytön, että korkoja kertyy niin paljon kuussa, että tukea maksetaan.

Jos on töissä ja ei oo varaa maksaa kämppänsä lyhennyksiä, niin eikös kämppä kuulu myydä sitten. Mutta esim. työttömänä voi saada tietyn aikaa korvausta vakuutusyhtiöltä velanmaksusta, jos on ottanut takaisinmaksuturvan lainaan. Ei kelan kuulu maksaa kenenkään omistuskämppää.

Ahaa...ok. Thanks. Entä toimeentulotuki? Kun nehän sanoo, että jos on jotain omaisuutta mistä voi karsia, niin tukea ei makseta - eikö? No ei kai silloin voi saada toimeentulotukeakaan, jos on osake/talo? :o

Asumistukea ainakin. Asumismenoiksi huomioidaan asuntolainan korko ja yhtiövastike plus muut "tavalliset". Ei siis lainan lyhennyksen osuutta. Ja toki siinä on samat neliömäärät että asunto on niiden normien mukaan järkevän kokoinen ja samat tulorajat kuin muillekin.

Toimeentulotukea paikkakuntakohtaisesti, ja väliaikaisesti. Kaikkialla eivät myönnä, mutta monessa paikassa annetaan "ennakoivana sosiaalityönä" toimeentulotukea väliaikaisesti, korkeintaan muutaman kuukauden. Ihan järkevää, että jos on tilapäinen ahdinko, niin ei heti joudu vielä kovempaan ahdinkoon ja myymään asuntoa, mutta ei tietenkään ole tarkoitus, että toimeentulotuella kenellekään asuntoja kustannetaan ja vuosikausia asumismenoja maksellaan. Eli jos se taloudellinen ahdinko kestää kauan, niin sitten asunto myyntiin ja muuttoa halvempaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuliko kakka:
Ahaa...ok. Thanks. Entä toimeentulotuki? Kun nehän sanoo, että jos on jotain omaisuutta mistä voi karsia, niin tukea ei makseta - eikö? No ei kai silloin voi saada toimeentulotukeakaan, jos on osake/talo? :o

mulla on semmonen käsitys, et jos on joku tilapäinen lyhytaikanen hätätilanne, sossustakin voi apua saada vaik ois oma asunto. Ei ne ihan kuukauden tai parin ahdingon takia sentään velvoita kotia myymään.... Tai näin ainakin oon käsittänyt, varmaks en tiedä kun en toimeentulotukea saa eikä ole omistusasuntoakaan.

voi saada myös tt-tukea vaikka on omistusasunto. Jos tilanne on niin akuutti ja väliaikainen, että siinä katsotaan asunnon myymisen olevan liian iso prosessi tilanteeseen nähden.

Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Voi saada asumistukea, mutta vain asuntolainan korkoihin (no jaa, en mene vannomaan, saisiko myös esim. yhtiövastikkeeseen). Mitään lainanlyhennyksiä ei omistusasuntoon asumistukea laskettaessa katsota menoiksi. Käytännössä kai lainan pitää olla aika älytön, että korkoja kertyy niin paljon kuussa, että tukea maksetaan.

No käytännössä mulla on 70 000 euroa lainaa, että ei mitenkään ÄLYTÖN, mutta kun laina on vasta pari vuotta vanha, niin kuukausessa koron osuus on isompi kuin lyhennyksen osuus, ja kun on persaukinen yyhoo, niin sain asumistukea vielä vuodenvaihteeseen saakka (eli huikeet 3 kk siitä kun äippärahat loppui). Saisin nytkin, jos mulla olis pienemmät tulot, mutta Kelalle on tullut vuoden vaihteessa uusi systeemi miten ne laskee yrittäjien tulot ja en sitten saa tukea. |O Tästä on kyllä valitukset sisällä jo.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:

No käytännössä mulla on 70 000 euroa lainaa, että ei mitenkään ÄLYTÖN, mutta kun laina on vasta pari vuotta vanha, niin kuukausessa koron osuus on isompi kuin lyhennyksen osuus, ja kun on persaukinen yyhoo, niin sain asumistukea vielä vuodenvaihteeseen saakka (eli huikeet 3 kk siitä kun äippärahat loppui). Saisin nytkin, jos mulla olis pienemmät tulot, mutta Kelalle on tullut vuoden vaihteessa uusi systeemi miten ne laskee yrittäjien tulot ja en sitten saa tukea. |O Tästä on kyllä valitukset sisällä jo.

No jos mä ottaisin lainaa ja ostaisin sillä osakkeen, ja noi korot olis isommat kuin kuukausierä, niin saisin niihin + vastikkeeseen siis asumistukea? Mä opiskelen - että tilanne on hypoteettinen kaiketi. Tuttu vaan jutteli, että omistusasuntoon voi saada asumistukea, mutten mä ihan heti kyllä uskonut. Vaan ilmeisesti näin sitten.

No jos mä ottaisin lainaa ja ostaisin sillä osakkeen, ja noi korot olis isommat kuin kuukausierä, niin saisin niihin + vastikkeeseen siis asumistukea? Mä opiskelen - että tilanne on hypoteettinen kaiketi. Tuttu vaan jutteli, että omistusasuntoon voi saada asumistukea, mutten mä ihan heti kyllä uskonut. Vaan ilmeisesti näin sitten.

Periaatteessa näin joo. Eri asia on se, mikä pankki myöntää sulle lainaa jos olet opiskelija ja takaisinmaksu on Kelan tukien varassa. Tuskin mikään. Mutta esim. mulla tilanne oli se, että otin lainan silloin kun olin työssä ja se kuukausierä ja lainamäärä oli mitoitettu sen hetkisen palkan mukaan, sitten jäin äippälomalle ja makselin saman verran ja välillä vähän enemmänkin lainaa ja sitten lokakuun alussa tipuin kotihoidontuelle ja siihen sain sen asumistuen päälle. Lainan lyhennys mulla on tuohon nyt 2 vuotta sitten otettuun lainaan 380 euroa kuussa josta lyhennystä menee n. 100 e ja korkoa n. 280 euroa kuussa. Eli mun asumistuki oli laskettu tuon 280 e plus yhtiövastike ja siitä se normin mukainen prosentti.

Periaatteessa näin joo. Eri asia on se, mikä pankki myöntää sulle lainaa jos olet opiskelija ja takaisinmaksu on Kelan tukien varassa. Tuskin mikään. Mutta esim. mulla tilanne oli se, että otin lainan silloin kun olin työssä ja se kuukausierä ja lainamäärä oli mitoitettu sen hetkisen palkan mukaan, sitten jäin äippälomalle ja makselin saman verran ja välillä vähän enemmänkin lainaa ja sitten lokakuun alussa tipuin kotihoidontuelle ja siihen sain sen asumistuen päälle. Lainan lyhennys mulla on tuohon nyt 2 vuotta sitten otettuun lainaan 380 euroa kuussa josta lyhennystä menee n. 100 e ja korkoa n. 280 euroa kuussa. Eli mun asumistuki oli laskettu tuon 280 e plus yhtiövastike ja siitä se normin mukainen prosentti.

Joo, siis en mä ole ostamassa mitään, kunhan vaan mietin.

Mutta thanks. Tuo selvensi :)

Jaa, enhän mä noin ole osannut ajatellakaan. Kun siis sehän on vain laskentatavasta kiinni, että mitä maksetaan ensin enemmän ja mitä vähemmän, korkoa vai lyhennystä. Olen luullut, että Kela laskisi esim. todellisen vuosikoron mukaan sen, paljonko korvaavat. Perun siis puheeni sen älyttömän lainan osalta.

Toimeentulotukea voi saada, vaikka asuisi omistusasunnossakin. Mutta sitä asuntolainan lyhennystä ei hyväksytä menoksi, joten toimeentulotuen saaminen lienee aika epätodennäköistä.

Yhteistyössä