voiko arkunkantajilta vaatia tällaista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
musta lierihattu ja pitkä villakangastakki, musta sekin. Halvin lakki maksoi 69e ja takki, edes sinnepäin, 160e, meillä ei olisi laittaa sellaisia rahoja yhteen kertaan. Miehellä on jo musta siisti takki ja hattu isänsä hautajaisista mut ei kelpaa kuulemma ku takki on lyhyt. Hautajaiset on 2 viikon päästä eikä kellään tunnu olevan et sais edes lainaan... Tympii jos 90e menee kukkalaitteeseen ja yli 200e vaatteisiin. Se sama summa jolla pitäis pärjätä loppukuu... Tietysti vainajaa ja omaisia pitää kunnioittaa mut...

Ei voi. Toki mustaa takkia ja hattua voi "vaatia" mutta ei niin ettei entiset kävis. Ellei nyt jotkut presidentilliset hautajaiset ole jotka televisioidaan tai jotain.

Ei ois tullut mieleenkään pyytää tuollaisia, mikäli miehen arkulle ois kantajat tarvittu. Olisin ollut onnellinen siitä että kantajat löytyy. Aika itsekästä sanoisin. Kuka siihen jaksaa tuossa kohtaa edes kiinnittää huomiota? Mulla tuoreena leskenä oli päällimmäisenä omat ja lapsen tunteet, ei se mitä muilla päällä.

Musta villakangastakki on kyllä perusvaate miehelle puvun kanssa syksyllä/talvella. Ja syksyllä kyllä jo tarvitsee sen takin päälle. Tosin poplarikin vielä riittäisi näillä ilmoilla. Lierihattua ei ole vaadittu (paljas pää parempi ettei sen hatun kanssa tarvitse sählätä edes takaisin), valkoinen kaulahuivi kyllä.

Erikoiselta kuulostaa, itse harkitsisin vielä kantajaksi suostumista jos ei ole ihan lähin sukulainen kyseessä.

Kukkalaitteista: ystäväni teki kauniin kukkalaitteen hautajaisiin itse. Siinä oli puolukanvarpuja metsästä ja kaupasta kanervaa ja jotain valkoisia kukkia. En tiedä missä ne oli kiinni, ehkä sellasessa sienessä.

Löytyisikö kirpparilta? UFFista? Pitkä villakangastakki kuuluu kyllä monen miehen vaatetukseen talvella puvun kanssa, joten voisko olla ettei pyytäjä oo tajunnut ettei miehelläsi semmosta ole?

no on läheinen ja kantajaksi vainaja pyysi ennen kuolemaansa. Omaiset vaativat. No täälläpäin ei oo sitä mustaa villakangastakkia pitkänä ku noilla yli 60v miehillä ja juuri hautajaisia varten. Mut mieheltä puuttuu muutama vuosikymmen tuosta iästä... Miehellä on musta siisti ulkotakki joka menee siististi puvuntakin päälle ja oman isänsä hautajaisissa siis piti tota.

Oon törmännyt tähän säääntöön pohjois-karjalassa. Siellä nuo vanhat tavat muutenkin elää tosi vahvasti.
Meillä päin ei kantajilla tarvi olla hattua, karjalassa tarvii. Olivat ihan pöyristyneitä hatuttomasta kantajasta.
Ilmotatte heille että teillä ei oo varaa siihen takkiin.
Olisko joltain saanut lainattua? tai vuokrattua? Jos nyt ihan riidaksi menee?

Mun enon hautajaisissa keväällä pyydettiin kantajia pukeutumaan tummaan takkiin ja tummaan hattuun. Velipoika oli kantamassa ja lainasi hatun yhdeltä vanhemmalta mieheltä ja takkikin taisi olla lainatakki. Olis se ollu hassun näköistä, jos jollain ois ollu selkeästi erilaiset tai eri väriset vaatteet. :)

Menette sinne siinä lyhyessä takissa, jos ei mistään saa lainaan. Tai pyydätte kuolinpesää sen hankkimaan, jos pitää olla, sanotte, ettei ole sellaiseen nyt itsellä varaa.

Ja olen tuohon pitkään takkiin törmännyt mummoni hautajaisissa, yhdellä pojista ei ollut sitä pitkää takkia, vaihtoi sitten ulkotakkia yhden serkkuni kanssa.

[QUOTE="jovain";27260838]Oon törmännyt tähän säääntöön pohjois-karjalassa. Siellä nuo vanhat tavat muutenkin elää tosi vahvasti.
Meillä päin ei kantajilla tarvi olla hattua, karjalassa tarvii. Olivat ihan pöyristyneitä hatuttomasta kantajasta.
Ilmotatte heille että teillä ei oo varaa siihen takkiin.
Olisko joltain saanut lainattua? tai vuokrattua? Jos nyt ihan riidaksi menee?[/QUOTE]

Ei mellä ole ikinä ollut pohjois-Karjalassa tuollaisia perinteitä. Ja aika monet hautajaiset on siellä tullut käytyä Juuassa, Joensuussa, Kontiolahdella, Liperissä ja Tohmajärvellä.

Mä menisin sinne hautajaisiin niillä vaatteilla mitä kotoa valmiiksi löytyy, kun kerran on jo hautajaisiin soveltuvat vaatteet.

Vatijat osoittavat huonoa käytöstä ei se joka menee mustissa siistissä vaatteissa. Kantaminen ei ole vaatteista kiinni ja sitä ei kyyllä muut pysty määrittelemääni. Kunnia-asia on nyt käsitetty aivan väärin.
Ohjeista voi mutta sanoisin, että aika hävytöntä vaatia.

Alkuperäinen kirjoittaja nänänä;27260953:
Ei mellä ole ikinä ollut pohjois-Karjalassa tuollaisia perinteitä. Ja aika monet hautajaiset on siellä tullut käytyä Juuassa, Joensuussa, Kontiolahdella, Liperissä ja Tohmajärvellä.

Mä menisin sinne hautajaisiin niillä vaatteilla mitä kotoa valmiiksi löytyy, kun kerran on jo hautajaisiin soveltuvat vaatteet.

No enpä ole minäkään moiseen törmännyt vaikka äidin puolen suku on pohjois-karjalasta, Kontiolahdelta, ja monissa hautajaisissa on tullut vieraana oltua.
Itse ehdottaisin myös että mies menee niissä vaatteissa mitä kotoa löytyy ja jos ei kelpaa kantajaksi niin etsivät tilalle jonkun muun. Tai sit vaatetuksen vaatijat hommaavat itse ne takit ja hatut.

Yhteistyössä