Voiko alkuraskauden huimaukselle mitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siinäpä se kysymys tulikin. Raskaus on todella, todella alussa, mutta jo nyt on seurana edellisestä raskaudesta tuttu huimaus ja silmissä musteneminen. Edellisessä raskaudessa siistiä sisätyötä tehdessä siihen ei juurikaan kiinnittänyt huomiota, mutta nyt 2-vuotiaan kanssa kyykkään / kumarrun / nousen istumasta ihan jatkuvaan, ja aina hetkeksi silmissä mustenee. Eihän tuo vaarallista ole, mutta jos joku tietää kikkakolmosia niin mielellään otetaan vastaan! Verenpaineet normaalit, omaan tasoon nähden matalahkot (95/55-115/75), verensokerilla ei ole vaikutusta asiaan, huolehdin riittävästä juomisesta ja nukun siinä missä ennenkin (tosin väsyneempi kyllä olen).

Jos on ihan asentohuimauksesta kyse kuten minullakin, niin siihen on olemassa asentohoito-ohjeet. Kysäiseppäs neuvolasta tai tk:sta, netistäkin saattaa löytyä jos googlaa?

[QUOTE="juu";28485260]Verenpaineen notkahteluja. Juo vichyä ja vähän salmiakkia, ei siihen muutakaan keinoa ole. Minulla oli myös ja on muutenkin vaikka ei raskaana olekkaan.[/QUOTE]

Ei johdu aina verenpaineesta :) Välikorvasta se minulla johtui ja tosiaan asentohoito auttoi.

Ylösnoustessa tuleva silmien pimeneminen ei kyllä ole asentohuimausta eikä johdu korvasta vaan verenpaineen laskusta. Syö suolaa, huolehdi riittävästä juomisesta. Vanhuksilla tuohon käytetään myös tukisukkia, jotta nesteet pysyy liikkeessä eikä veri pakkaannu jalkoihin, vois auttaa sullakin ainakin jos on turvotustaipumusta.

Joo, mutta kyllä se tässä tilanteessa suurempi todennäköisyys on jos RR on 95/55 jne... Ihan mielenkiinnosta kysyn: asentohuimas johtuu korvasta, miten se nyt raskaana ollessa sitten vaivaisi, jos ei muuten ole vaivannut? Yleensä sellainen kun asentohuimaus, vaivaisi muulloinkin kuin vaan raskaana ollessa...

[QUOTE="juu";28485311]Joo, mutta kyllä se tässä tilanteessa suurempi todennäköisyys on jos RR on 95/55 jne... Ihan mielenkiinnosta kysyn: asentohuimas johtuu korvasta, miten se nyt raskaana ollessa sitten vaivaisi, jos ei muuten ole vaivannut? Yleensä sellainen kun asentohuimaus, vaivaisi muulloinkin kuin vaan raskaana ollessa...[/QUOTE]

En muista miten se lekuri selitti, mutta raskaana ollessa limakalvot turpoaa ja jotenkin korvan sisälle kertyy jotain ihmesakkaa, joka sitten paakkuuntuu ja se sakka pitää saada sieltä liikkeelle sillä asentohoidolla. Mulla ei ole milloinkaan muulloin sitä ollut, ainoastaan molempina raskauskertoina. Siihen kuuluu myös nystagmusta, eli silmät alkaa väristä kun se huimauskohtaus iskee, sen näkee ihan selkeästi.

Yhteistyössä