Voiko alkoholistia pakottaa hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eva

Vieras
Läheisestäni kyse. Ei itse myönnä että hänellä on VAKAVA alkoholi ja lääkeriippuvuus, valehtelee jatkuvasti kaikesta eikä osaa enää itse kontrolloida omia raha-asioitakaan ollenkaan. Mutta kun eihän hänellä omasta mielestään ole ongelmaa, vaikka nytkin kohta viikon ryypännyt putkeen ja siinä sivussa menee Diapamia ja unilääkkeitä :(
Tämmöinen on läheisille kamalaa, katsoa vaan sivusta kun toinen vetää elämänsä vessan pöntöstä ( tai kurkusta) alas.
Hoitoon ollaan yritetty mutta arvatkaas lähteekö. Nyt alkaa olla voimat ja hermot loppu kaikilta, voidaanko pakottaa hoitoon??

..ellei sitten aiheuta henkeä uhkaavaa vahinkoa itselleen tai muille ihmisille...mutta eikös tuommoinen käyttäytyminen ole jo oman hengenlähdön vaaraksi...? Eikä osaa pitää huolta itsestään. Kannattaa kysyä pakkohoidosta neuvoa ammatti-ihmisiltä.

Juu, ei voi pakottaa, jos ei ite halua. Jos on vaaraksi itelleen tai muille niin sitte eri asia. Tästä asiasta on itsellä aika paljio kokemusta, tälläkin hetkellä äitini puolesta, isäni jo kuollut samaisen asian takia, tai oman käden kautta mutta viina siihen vei loppujen lopuks..

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
mistän pakkohoidosta ei ole apua, mikäli alkoholisti ei itse myönnä ongelmaansa

Joo näin on. Alkoholistin täytyy ensin tajuta kuinka vakava tilanne on ja aika monesti täytyy myös tuntea käyvänsä pohjalla ennenkuin ymmärtää tarvitsevansa apua.
Mielestäni alkoholistille voi yrittää puhua ja kertoa kuinka huolestuneita läheiset ovat. (riippuu tietty ihmisestä). En tiedä auttaako puhe kaikkien kohdalla, mutta kyllä se ainakin voi laittaa miettimään...

Alkkis on aina alkkis, isä kävi monet kerrat hoidossa, oli jopa vuoden (joskus enemmänkin) juomatta, mutta lopulta se viina vaan vei sitten lopullisesti. Raukka mikä raukka oli, se oiski helppoo ku vois vaan unohtaa toisen ja antaa olla mutta ei pysty..

Yhteistyössä