Voiko 7.v ja 12.v päättää missä haluavat viettää joulun?

Mitä mieltä olette? Voiko tämän ikäiset lapset päättää, etteivät halua jouluna isänsä luokse. Nyt olisi ollut isän vuoro järjestää lapsillensa jouluaatto, mutta lasten äiti ei tuo lapsia tapaamiseen. (on sovittu, että vuorojouluin ovat äidillä ja isällä.
 
hmm. En tiedä. Vaikea kysymys. Ehkä ei.

Onko se liian suuri päätös lapselle, jos sitten tuntee huonoa omatuntoa päätöksestään suuntaan tai toiseen. Ehkä olis paras, jos tosiaan vanhemmat päättäisivät jonkun tasapuolisen systeemiin, ja lapset sen hyväksyis.

Tietysti voi kysyä, että miksi lapset ei halua isälleen. Jos niillä on joku perusteltu syy, niin sitten on taas eri asia.
 
Mun mielestä voi vähän painostaa ylipäänsä tapaamaan isäänsä, mutta joulun viettoon epämielekkäästi ei pitäis pakottaa. Joulu on kuitenkin sellainen perinteinen ja tunnepitoinen, muistoja rakentava juhla...äh, ymmärsiköhän joku? Muyt lapsuuden joulusta pitäis tulla kivoja muistoja ja pakottamalla niitä ei tule!
 
En tiedä miten tuo laillisesti menee, toki jos on sovitut joulut, siis vuorovuosina, niin sopimustahan pitää noudattaa.
Tietysti pienillä järjestelyillä voi saada niin et molempien luona pääsee viettämään joulua, tai sit toisen on vaan lapsien vuoksi annettava periksi, jouluilon voi pilata tapelulla, ja silloin tuskin lapsilla on kivaa kummassakaan paikassa jouluna :/
Ikäviä tilanteita tuollaiset, lapsien juhlahan se joulu on, miks ei vois niiden vuoksi sit sovussa päättää missä ollaan ja mitä tehdään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mun mielestä voi vähän painostaa ylipäänsä tapaamaan isäänsä, mutta joulun viettoon epämielekkäästi ei pitäis pakottaa. Joulu on kuitenkin sellainen perinteinen ja tunnepitoinen, muistoja rakentava juhla...äh, ymmärsiköhän joku? Muyt lapsuuden joulusta pitäis tulla kivoja muistoja ja pakottamalla niitä ei tule!
Mä ymmärsin mitä tarkoitat. Lapset eivät ole isänsä kanssa vielä joulua viettäneet eron jälkeen. Vaan ovat olleet äidin kanssa. Nyt olisi ollut eka kerta lapset isänsä kanssa, mutta lapset eivät halua. Lapset eivät ole sanoneet mitään syytä, ovat vain sanoneet, että haluavat olla kotona.
 
samanlaista tilannetta seurannut
12v. saa pääsääntöisesti itse vaikuttaa asiaan. Toisin sanoen päättää missä on joulunsa ja tahtooko tapaamisia yleensäkkään.

7v. ei lain silmin asiaan saa vaikuttaa, mutta minusta on ymmärrettävää, että lapsi tahtoo olla joulun kotona. Vaikka isä olisi kuinka läheinen ja hänen luonaan hyvä olla on lapsellakin vain yksi koti, se jossa suurimman osan ajastaan viettää. Lisäksi kun ajattelee, että on kotona osallistunut jouluvalmisteluihin tahtoo varmasti nauttia sitten aattona valmiista, itse tehdystä.

Moraalisesti ajateltuna, lapsen mielipidettä kunnioittaen ja siten myös lapsen etua ajatellen kannattaa pohtia jospa lapset saisivat olla joulun kotonaan ilman tappelua sekä huonoa omaatuntoa ja tulisivatkin isälle sitten joulupäivänä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
hmm. En tiedä. Vaikea kysymys. Ehkä ei.

Onko se liian suuri päätös lapselle, jos sitten tuntee huonoa omatuntoa päätöksestään suuntaan tai toiseen. Ehkä olis paras, jos tosiaan vanhemmat päättäisivät jonkun tasapuolisen systeemiin, ja lapset sen hyväksyis.

Tietysti voi kysyä, että miksi lapset ei halua isälleen. Jos niillä on joku perusteltu syy, niin sitten on taas eri asia.
Ei ole mitään perusteltua syytä tullut ilmi. Ovat vain sanoneet, että haluavat olla kotona. ( ovat viettäneet joka joulun siinä kodissa.)
 
vieras
Olen sitä mieltä, että jos isän kotiympäristö on turvallinen, alkoholi tai väkivalta tai muut vastaavat ei ole kuvioissa, niin lasten pitäisi olla myös isän luona joulun vietossa. Lapset ovat niin vaikutuksille alttiita, että kun vaistoavat äidin surun siitä, että joutuu viettämään joulun ilman lapsia, saattavat jo tämän takia kieltäytyä. Äidin pitäisi mielestäni ajatella pidemmälle ja mahdollistaa lapsille tasaveroisen suhteen molempiin vanhempiin.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja vauva-06:
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
hmm. En tiedä. Vaikea kysymys. Ehkä ei.

Onko se liian suuri päätös lapselle, jos sitten tuntee huonoa omatuntoa päätöksestään suuntaan tai toiseen. Ehkä olis paras, jos tosiaan vanhemmat päättäisivät jonkun tasapuolisen systeemiin, ja lapset sen hyväksyis.

Tietysti voi kysyä, että miksi lapset ei halua isälleen. Jos niillä on joku perusteltu syy, niin sitten on taas eri asia.
Ei ole mitään perusteltua syytä tullut ilmi. Ovat vain sanoneet, että haluavat olla kotona. ( ovat viettäneet joka joulun siinä kodissa.)

No eikö sitten ole jo ihan ymmärrettävää, että tahtovat olla kotona? Monelle lapsellekkin omat perinteiset traditiot ovat todella tärkeitä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen sitä mieltä, että jos isän kotiympäristö on turvallinen, alkoholi tai väkivalta tai muut vastaavat ei ole kuvioissa, niin lasten pitäisi olla myös isän luona joulun vietossa. Lapset ovat niin vaikutuksille alttiita, että kun vaistoavat äidin surun siitä, että joutuu viettämään joulun ilman lapsia, saattavat jo tämän takia kieltäytyä. Äidin pitäisi mielestäni ajatella pidemmälle ja mahdollistaa lapsille tasaveroisen suhteen molempiin vanhempiin.
Mulla tuli tämä sama mieleen, että jos äiti on ohimennen "valittanut" yksinäistä joulua. Nyt kun hänellä ei ole ketään miestäkään seurana. Ja lapsethan vaistoavat aivan kaiken ja näin ollen ovat päättäneet jäädä kotiin. Todella surullista, jos näin on. Ei kai tässä ole mitään tehtävissä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauva-06:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen sitä mieltä, että jos isän kotiympäristö on turvallinen, alkoholi tai väkivalta tai muut vastaavat ei ole kuvioissa, niin lasten pitäisi olla myös isän luona joulun vietossa. Lapset ovat niin vaikutuksille alttiita, että kun vaistoavat äidin surun siitä, että joutuu viettämään joulun ilman lapsia, saattavat jo tämän takia kieltäytyä. Äidin pitäisi mielestäni ajatella pidemmälle ja mahdollistaa lapsille tasaveroisen suhteen molempiin vanhempiin.
Mulla tuli tämä sama mieleen, että jos äiti on ohimennen "valittanut" yksinäistä joulua. Nyt kun hänellä ei ole ketään miestäkään seurana. Ja lapsethan vaistoavat aivan kaiken ja näin ollen ovat päättäneet jäädä kotiin. Todella surullista, jos näin on. Ei kai tässä ole mitään tehtävissä?


Voisiko äiti tulla lapsineen teille joulun viettoon?

Mun mielestä tuon ikäiset voivat itse vaikuttaa siihen missä haluavat joulunsa viettää, mutta ei meillä lapset saa muutenkaan joka asiaa vain kun sormella osoittaa, vaan niitä asioita pitää haluta tosissaa ja perustella hyvin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja vauva-06:
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
hmm. En tiedä. Vaikea kysymys. Ehkä ei.

Onko se liian suuri päätös lapselle, jos sitten tuntee huonoa omatuntoa päätöksestään suuntaan tai toiseen. Ehkä olis paras, jos tosiaan vanhemmat päättäisivät jonkun tasapuolisen systeemiin, ja lapset sen hyväksyis.

Tietysti voi kysyä, että miksi lapset ei halua isälleen. Jos niillä on joku perusteltu syy, niin sitten on taas eri asia.
Ei ole mitään perusteltua syytä tullut ilmi. Ovat vain sanoneet, että haluavat olla kotona. ( ovat viettäneet joka joulun siinä kodissa.)

No eikö sitten ole jo ihan ymmärrettävää, että tahtovat olla kotona? Monelle lapsellekkin omat perinteiset traditiot ovat todella tärkeitä..
Niin kait se sitten on. Surettaa todella näitten lasten isän puolesta, kun ei tiedä onko äidillä sittenkin sormet pelissä. Lapsia on niin helppo manipuloida.
Äiti ei ole yhtään rohkaissut lapsia isän jouluun lähtemään. Viime jouluna äiti oli valmis pakottamaan, mutta isällä ei silloin ollut mahdollisuutta ottaa lapsia. Nyt olisi koti johon olisivat olleet tervetulleita.
 
mulla on kans tilanne missä tytöllä, 9v, olis nyt isän luona vietettävä joulu. Tyttö ei kuiten halua mennä sinne vaan haluaa viettää joulun kotonaan. Päätin etten ala tuon ikäistä pakottamaan isälleen jouluksi. Ja ex hyväksyi asian.
 
Keittiönoita
Mun mielestä lapsella pitää olla sekä isä että äiti jouluna. Jos molempia ei voi saada, silloin se luopuu, jonka kannalta luopuminen on vähemmän haitallista. Ensi joulu tule eolemaan meidän eroperheessä ensimmäinen, jolloin tuo - nyt 16 v - viettää joulua äitinsä eli minun kanssani ja ilman isäänsä. Meillä on aina aiemmin joulut menneet niin, että joko exä viettää joulua meidän kanssamme tai sitten junnu on isänsä uusperheen luona jouluna.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
mielestäni osaavat kyllä päättää. ei lasta voi pakottaa toiseen paikkaan, jos tietää toisessa paikassa olevan hauskempaa tms. Eli ei lasta voi sysätä jaloistaan tuolla vuoroperiaatteella tai vaatia luokseen koko jouluksi.
Itse asiassa se on sellainen juttu, että jos on lastenvalvojan luona käy tekemässä jotain tapaamissopimuksia, niin se on juridisesti sitova asia. Jos nyt on isän vuoro jouluna ja se on tapaamissopimukseen kirjattu, niin silloin se on niin. Mä en ole tehnyt koskaan mitään virallisia sopimuksia exäni kanssa vaan me katsotaan aina kulloinenkin tilanne, mikä on paras kaikkien osapuolten kannalta. Mä olen ollut monta joulua ilman junnua, mutta exä ei vielä yhtään joulua.


 
Hui kuin vaikea kysymys. Jos todellakin tilanne tuo, että äiti viettäisi yksin ja isällä "uusi" perhe ja lapset haluavat kodissa viettää joulun, niin kait se olisi parempi niin. Onhan joulussa useampi päivä. Eikö lapset joulupäivänä mennä isän luo tms.
 

Yhteistyössä