voiko 6- ja 8-vuotiaat laittaa bussiin yksin?

mietin täs et lähettäsin noi vanhemmat vekarat huomenna mummille 2 yöks, kun sillon ne pääsis kyl kyydil kotio takas. mut voiko tuon ikäsii laittaa bussiin kaksin? ei ole siis ikinä olleet. jos mummi hakee perillä bussista.
kummatkin pistää vastaan et eiiii,ei me osata.... onko liian pieniä vielä?

matka kestäs alle kaksi tuntia..
 
Ammattilainen
Mä oon matkustanut bussilla yksinkin jo 6-vuotiaana, eikä tietoakaan mistään kännyköistä. Nykyajan muksut kasvatetaan liikaa pumpulissa. Mitään ei pidä uskaltaa eikä osata.
 
minä
Jos pistävät hantiin niin en ehkä pistäisi menemään, mutta kyllä omani ovat matkustaneet bussilla mummilaan niin että olen saattanut bussiin ja mummi on ollut päätepysäkillä vastassa. Kuljettajalle on kerrottu mihin menevät ja että ollaan vastassa.
Jos pitää bussia vaihtaa niin sitten on taas erijuttu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äitiii:
Voisin laittaa. Sopii kuskin kanssa että hän huolehtii että jäävät poies oikeassa paikassa.
Näin juuri, jos paikka minne menossa ei ole lapsille tuttu.
Itse matkustin paljonkin bussilla aikoinaan mummolaan yksin tai kaverin kanssa tuon ikäisinä
 
voi todellakin
laittaisin kyllä ihan ilman kännyköitäkin... jos oikeasti tuntuu lapsia pelottavan matkanteko keskenään niin sitten ei, mutta muuten kyllä, bussiin vaan. Mihin ne sieltä katoais? Kuski on paikalla koko ajan, tietää missä lapset on jäämässä pois, ja perillä vielä mummu vastassa? Mitä ihmettä vois tapahtua? Ylivarovaisuus jeejee....
 
ararauna
Periaatteessa voi, matkahuollolla on sellainen lasten passi mikä täytetään, siinä tiedot mm.vastaanottajan puh.nro tms. tietysti sinä äitinä ratkaiset voiko juuri teidän lapset lähteä. Samanikäisetkin voi olla niin "erilaisia". Mut kyllä noita lapsia linja-autoissa kulkee, tiedän kun mies ajaa. Joskus heidän kanssa joutuu hieman huolehtimaan, soittelemaan tms. kun vastaanottajaa ei kuulu tms.
 
t
Bussikuskille sanot, että lapset jävät siellä ja siellä pois, ja isoäiti on siellä vastassa. Ja lapset vaikka etupenkkiin istumaan, niin niillä on se turvallinen bussikuski siinä joka osaa sanoa missä jäädä pois jos jännityksen takia ei meinaa osata hypätä ulos oikeassa paikassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tällä perusteella ei. Kuka vahtii etteivät jää väärällä pysäkillä pois?

...kummatkin pistää vastaan et eiiii,ei me osata.... onko liian pieniä vielä?
niin mut sanotaan et ei poistu yksin ja mummi hakee bussista sisältä. nyt ne jo on jopa hieman innoissaan,ku puhuttu puheluista ja et saa kivaa tekemistä ja purtavaa :)

kyllä ymmärrän sen et jännittää. meidän 8-vuotias siis jännittää enemmän..enemmän koski tota 8-vuotiasta tää viesti,.6-vuotias on oikeestaan lähös yksinki jopa..
 
ararauna
Alkuperäinen kirjoittaja ararauna:
Periaatteessa voi, matkahuollolla on sellainen lasten passi mikä täytetään, siinä tiedot mm.vastaanottajan puh.nro tms. tietysti sinä äitinä ratkaiset voiko juuri teidän lapset lähteä. Samanikäisetkin voi olla niin "erilaisia". Mut kyllä noita lapsia linja-autoissa kulkee, tiedän kun mies ajaa. Joskus heidän kanssa joutuu hieman huolehtimaan, soittelemaan tms. kun vastaanottajaa ei kuulu tms.
Ja itse olen kyllä mennyt parin tunnin matkoja 6v. Eikä ollut kännyköitä tms :) No kerran meinas kyllä sit käydäkin hassusti. Mut ei käynyt :)
 
bdt
On kokeiltu hyvällä menestyksellä. EBllä on lappu kaulaan systeemi jossa vastaanottajan tiedot ja tietty "lähettäjän". Meidän lapset meni monena kesänä juuri tuon ikäisistä alkaen sen 150 km bussilla mummolaan. Muistelevat vieläkin niitä matkoja kun jännitti ja tuli hieno tunne kun pärjäsivät. Jotkut laittelee lapsia junallakin mutta minusta bussi on pienemmille parempi kun ovat kuskin silmän alla paremmin.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja voi todellakin:
Mitä ihmettä vois tapahtua? Ylivarovaisuus jeejee....
Jep, ylivarovaisuuden takia lapset eivät opi elämää ja saa kokea asioita, joita me koettiin nuorempina. Oi niitä kesäpäiviä, kun aamulla heräsi ja tiesi, että pääsee bussilla mummolaan, suunnilleen tuon 2 tuntia se kesti. Toinen hieno asia, oli kun lähti junalla kummitädin luokse isoon kaupunkiin, se vasta jännää ja mahtavaa olikin.
Ei puhettakaan, että kukaan olisi kyseenalaistanut tai vastustanut tuota tai sanonut että se on liian vaarallista tms.
Elämää se on ja hienoa sellaista, tuolloin sitä vielä osasi elää täysillä 110% kokoajan lasissa.
 
Itse kuljin 7-vuotiaasta asti kun koulu alkoi yksin bussilla kouluun ja takaisin :D Ja koulu oli vielä ihan keskustassa...

Mutta joo laittaisin. Varmuudeksi sanoisin kuskille että ovat ensikertalaisia että voiko varmistaa että jäävät pois oikeassa kohtaa.
 
bdt
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en laittais. sitäpaitsi bussikuski ei oo mikään lapsenvahti
Express Bussin kuskit ainakin hoitavat luovutuksen ilman mitään mutinoita, jos ei tule vastaanottajaa tuovat takaisin lähettäjälle.
Tietysti lasten pitää osata käyttäytyä matkan ajan eli ihan pieniä ei voi laittaakaan, ei kuski voi konkreettisesti hoitaa samalla. Mutta noin niinkuin kaitsea pikkaisen enemmän kuin aikuista matkustajaa joka ei tiedä minne menee.
 
Ajoin vuosia bussia nuoresta iästä huolimatta ja ehdottomasti voi laittaa!!
Kuljettaja pitää erityisesti silmällä erityistilanteissa jos vain sanoo hänelle :)

Ajoin myös pkseudun paikallisbusseja ja myös siellä oli vastaavia tapauksia usein ja se kylläkin on hieman kyseenalaisempaa, sillä matkustajat vaihtuu paljon tiheämpään ja huomio saatoi mennä muuallekkin..........
 

Yhteistyössä