Voiko 5-vuotiasta käskeä itse siivoamaan sotkunsa?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ystävälläni on 5-vuotias poika, jolla on ajoittain edelleen ongelmia kuivaksi opettelun kanssa. Poika on mm. joutunut itse pesemään sotkemansa vaatteet pissattuaan housuunsa. Lisäksi hänen ollessaan vatsataudissa ystäväni oli laittanut siivoamaan oksennuksen lattialta. Perusteluna tälle oli se että hän oli sanonut pojalle että jos oksennus on tulossa, pitää mennä vessaan ja jos menee lattialle, saa siivota itse.

Onko tuollainen normaalia vai olenko minä pehmo kun se minun korvaani kuulostaa ihan kamalalta kohtelulta?

"Vieras"
Meillä on pinemmetkin siivonneet pissoja lattialta ja vievät itse pissaiset vaatteet koneeseen. Ei se ole mikään rangaistus vaan ihan normaalia toimintaa (oho, tulimvahinko, nyt pitää siivota)
Okennuksen siivoisin kyllä ite.

"hmmm"
No on aika kurjaa kohtelua, 5-vuotiaan voi ja pitää laittaa siivoamaan sotkunsa, jos kyse on tahallisesta sotkemisesta tai tahallisesta ilkivallasta tai "heh, hauskoista tempuista", jotka jonkun pitää siivota ja tulee ylimääräistä työtä kukaikilla meillä on kädet täynnä muutenkin. Eli nyt puhun tahallisesta ruoalla sotkemisesta, tai tahallisesta lelujen jättämisestä ulos tai tahallisesta temppuilusta jollain sotkevalla ruoalla, lelulla, tavaralla...

mutta tuon ikäinen, noin iso, tuskin tahallaan houisuihinsa kusee tai paskoo, joten vaivihkaa siivoaisin itse jotta ei tule enempää surua asiasta. tai traumoja.

"piip"
kyllä voi käskeä siivoamaan jos hutiloi maitolasin nurin tai levittää lelut mutta en tosiaan vaatisi sairasta lasta siivoamaan itse oksennuksiaan enkä housujaankaan kun vahinko sattuu. Ja en ole ihan pehmo...

"hmmm"
[QUOTE="Vieras";28205822]Meillä on pinemmetkin siivonneet pissoja lattialta ja vievät itse pissaiset vaatteet koneeseen. Ei se ole mikään rangaistus vaan ihan normaalia toimintaa (oho, tulimvahinko, nyt pitää siivota)
Okennuksen siivoisin kyllä ite.[/QUOTE]

hmmm. itse ymmärsin että joutuu käyttää pesukonetta ja oikeasti pestä itse. sinun kirjoittamana asia tuntuu ymmärrettävältä.

"Jenis"
Noissa mainitsemissasi tilanteissa meillä (mulla on 5- ja 3-vuotiaat lapset) aikuinen olisi siivonnut sotkut, lapsi vienyt pissaiset vaatteet pesuun. Oksennustauti on aivan eri asia kuin se, ettei lapsi muista käydä vessassa ajoissa, vaikka olisi muistutettu.

"vieras"
5-vuotiaalla pojalla oli yöllä vaippa, aina aamulla likomärkä. Yhtäkkiä vaipat alkoivat olla kuivia ja vaippa jätettiin pois, nyt nukkuu ilman vaippaa ja vahinkoja ei ole tullut. Joillakin se kuivaksi oppiminen vaan kestää ja on kiinni fysiologisista asioista, joihin vanhemmat tai lapsi itse ei voi vaikuttaa. Vanhempien pitää olla kärsivällisiä ja kertoa asia lapselle niin, että tämä ymmärtää asian olevan sellainen johon hän itse ei voi vaikuttaa.

bud harmaana
Järkkyä touhua! Meillä vasta 8v on tajunnut oksentaa yöllä ämpäriin, joka on sängyn vieressä. Siihen asti tuli aina päälle, kun tuli niin yllättäen. Ei tulis mieleenkään pistää siivoamaan ite vieläkään.

"minna"
No ei tulis mieleenkään käskeä siivota itse oksennuksiaan. Meillä kyllä melko hyvin oksentavat vatiin, mutta siltikin. Pissaset pikkarit pyydän viemään pyykkiin, mutta kyllä mä jäljet siivoan. Meillä kyllä "joutuvat" siivoamaan muuten jälkiään ja esim tahallaan kaadetun maitomukin, mutta rajansa kaikella.

näytä tämä ketju sille äidille
No jos tämä avais vähän mun kantaani ...

Jos mieheni on vatsataudissa ja oksentaisi lattialle tai sänkyyn niin minä siivoaisin.

Jos 5 vuotiaani oksentaisi jonnekkin muualle kuin pönttöön tai vatiin niin minä siivoaisin ja jos 5 vuotiaallani olisi pidätysongelmia niin ensiksikin olisimme käyneet lääkärissä asiasta jo useaan kertaan ja jos vahinko tapahtuisi niin minä siivoaisin eikä missään nimessä lapsi!!!!

[QUOTE="vieras";28205806]Ystävälläni on 5-vuotias poika, jolla on ajoittain edelleen ongelmia kuivaksi opettelun kanssa. Poika on mm. joutunut itse pesemään sotkemansa vaatteet pissattuaan housuunsa. Lisäksi hänen ollessaan vatsataudissa ystäväni oli laittanut siivoamaan oksennuksen lattialta. Perusteluna tälle oli se että hän oli sanonut pojalle että jos oksennus on tulossa, pitää mennä vessaan ja jos menee lattialle, saa siivota itse.

Onko tuollainen normaalia vai olenko minä pehmo kun se minun korvaani kuulostaa ihan kamalalta kohtelulta?[/QUOTE]

Lapsi EI mahda mitään sille, jos ei ehdi oksennustaudissa vessaan! Siksi pitää olla sanko vieressä koko ajan. Tuo on simputusta ja on täysin luokatonta, että aikuinen ihminen simputtaa 5-vuotiasta lasta tuolla tavalla.

"Emma"
Alkuperäinen kirjoittaja näytä tämä ketju sille äidille;28206222:
No jos tämä avais vähän mun kantaani ...

Jos mieheni on vatsataudissa ja oksentaisi lattialle tai sänkyyn niin minä siivoaisin.

Jos 5 vuotiaani oksentaisi jonnekkin muualle kuin pönttöön tai vatiin niin minä siivoaisin ja jos 5 vuotiaallani olisi pidätysongelmia niin ensiksikin olisimme käyneet lääkärissä asiasta jo useaan kertaan ja jos vahinko tapahtuisi niin minä siivoaisin eikä missään nimessä lapsi!!!!
Komppaan täysin!! Vanhempien tehtävä on huolehtia lapsistaan, ihmisen ylipäätään läheisistään. Vahvempi auttaa heikompaa, terve sairasta.

[QUOTE="piip";28205831]kyllä voi käskeä siivoamaan jos hutiloi maitolasin nurin tai levittää lelut mutta en tosiaan vaatisi sairasta lasta siivoamaan itse oksennuksiaan enkä housujaankaan kun vahinko sattuu. Ja en ole ihan pehmo...[/QUOTE]

Näin.

"vieras"
Minusta tuo noissakin jutuissa riippuu vähän tapauksesta. Jos pissaa päivällä housuunsa siksi, ettei malta ajoissa lopettaa leikkiä ja mennä vessaan, niin tuo itse peseminen voi muistuttaa, että parempi mennä sinne vessaan ajoissa, eikä jättää niin viime tippaan, että lirahtaa housuun. Jos taas on kyse yöllisestä vahingosta, niin eipä siihen itse juuri voi vaikuttaa.

Vatsataudissakin voi laittaa siivoamaan, jos ehdoin tahdoin oksentelee pitkin paikkoja, ei siis ole varsinainen vahinko siitä syystä, että se oksennus tulee väkisin esim. matkalla vessaan. Meillä ainakin on oksennusämpäri siellä, missä makoilee, ettei tarvitse edes mennä minnekään ja vessaankin saa mennä. Mutta voin kuvitella, että laittaisin siivoamaan, jos kielloista huolimatta hyppelisi jossain ihan talon toisessa päässä oksentelemassa lattioille.

..
5-vuotias pysy kuivana?? Silloin on kyllä muitakin ongelmia. Oksennukselle ei kukaan voi mitään, olen itsekin oksentanut lattialle kun en ehtinyt vessaan ja ikää oli kumminkin 25

Yhteistyössä