Voiko 3.5v. leikkiä yksin omalla pihalla?

vieras
Meillä tuon ikänen harjottelee sisällä yksin leikkimistä, niillä tuloksilla kyllä menee vielä kauan ennekuin pääsee ulos. Leikkihuoneen seinät piirretty, lelut pitkin ja poikin, pesuaineet lattioilla yms. ,muuta kivaa mitä keksii tehdä kun hetken silmä välttää. Ulos yksin? Ei todellakaan.
 
Lainattu: Lapsenietu menee omanetuni edelle!
En lasta siksi yksin pihalle jätä/laita että saisin itse jotain tehdä kun en viitsi pihalla kökkiä. Yleensä ulkoillaan kaikki yhdessä, mutta joskus pikkusisarus on känkkä ja haluaa aikaisemmin syömään/nukkumaan kun isosisaruksensa. Niin olen ajtellut että jos ton isomman voisi sitten jättää pihalle vielä hetkeksi kun haluaa jatkaa leikkejä.
 
Meiän neljävuotiaan kyl varmaan uskaltaisikin päästää pihalle yksinään.
On kerran pari ollutkin 5 minuuttia. Ja kyl luotto siihen jätkään pelaa, ei siin mitään.
Mutta mua oikeesti häiritsee jos en näe häntä pelkällä pään kääntämisellä tai silmäkulmaa vaihtamalla.
Olen huomattavasti levollisempi jos samassa paikassa ollaan.
Ei, en ole ylisuojeleva kanaemo, vaan vähemmän stressaava kanaemo. :D

 
poitsuli
mä ainaki päästän ja luotan et pysyy kans..tie menee mee piha läpi ja ojiaki...tosin ei ihan pihassa!ikinä ei oo ilman lupaa lähteny yhtää mihinkää ja neuvolaski sanottii et voi ja saa jo opettaa pikkuhiljaa olee yksin pihalla...mihkä toi pelkuri tosta lähtis ku pelkää autojaki ku ruttoo!nyt ikää 3v6kk ja täst edeski saa olla yksin ulkona jos haluaa...välil ollaa kaikkiki pihal(riippuu miten pikkuveli nukkuu)!
 
vieras
riippuu tosiaan asuinpaikasta ja piha piiristä!! muutettiin vuosi sitten kerrostalo paikasta omakotialueelle rivariin/pienkerrostaloon ja en missään nimessä olisi päästänyt 3v tyttöä siellä kerrostalo kodissa ulos , mutta täällä päästin samantien ja loistavasti on mennyt.. luotin varmaan muutenkin täällä enemmän koska itse asunut koko lapsuuden rivarissa..
 
Kikatus
Meillä neljävuotias saa olla omalla aidatulla pihalla yksin lyhyitä aikoja. Jos aitoja ei olisi niin ei olis mitään asiaa mennä yksin ulos. Voi olla että olen hysteerinen kun olen niin tarkka mutta kun katsoo miten meidänkin naapuritalojen muksut saa yksinään juosta ulkona jo pienenä niin ei mikään ihme että onnettomuuksia sattuu. Vanhemman vastuu on sitä että että huolehditaan lapsen turvallisuudesta ja joskus tekis mieli sanoa noiden naapureiden lasten vanhemille että jos jotain sattuu niin voi katsoa peiliin.
 
vieras
lisään vielä että meillä myös kotona meininki aika riehakasta ja muuta , piirretään joka päivä ympäriinsä ja vaikka mitä.. kynsilakat kaadetaan, kaapista revitään vaatteet tosin ne kuulemma kuuluu näihen riiviöiden leikkiin.. siitä huolimatta tyttö osaa olla pihalla, ja tietää säännöt
 
Pikku Ankka
Kyllæ mæ pææstæn. Pyørææ ei ole lupaa otta, jollen ole itse mukana. Annan myøs mennæ viereiseen leikkipuistoon yksin. Meillæ on siinæ mielessæ hyvæ tilanne, ettæ tiedæn, ettæ pihalla on aina joku naapureista vahtimassa lapsia ja asutaan todella rauhallisella alueella tien pææssæ.
 
miksipä ei
Alkuperäinen kirjoittaja vierastaa:
Riippuu niin paikasta missä asuu. Meillä 2,5 v on pieniä hetiä yksin omassa pihassa. Ei oo tiellä vilkasta liikennettä, eikä vesiä lähellä. Ikkunasta näkee koko ajan.
Näin myös meillä! Ja monesti lapset (2,5 ja 5-v:t) ulkoilee kahdelleen, radiopuhelimilla pidetään yhteyttä ...
 
jaa
Vähemmän seurauksia on sillä, jos vaikka hiukan paremmin vartioi, kuin jos päästää yksin pihalle ja lapsi jää auton alle, hukkuu tms. 3-vuotias on vielä aika pieni ja muistamaton, varsinkin jos sattuu joku kiinnostava asia näköpiiriin.
 
Greippi
Kyllä meillä saa 3 v olla yksin aidatulla pihalla hetken esimerkiksi kun käyn töistä tullessa sisällä vaihtamassa vaatteet. On ollut samalla tavalla omalla pihalla valvonnan alla siitä saakka kun oli 2 v, leikkinyt hiekkalaatikolla tms. Mutta katson siis ikkunasta puuhia parin minuutin välein ja ulko-ovet ovat auki.
 
memmu
Mä en päästäis yksinään. 3 vuotiaalla unohtuu hyvin äkkiä se "lupaus" pysyä omalla pihalla. Ja muutenkin mielestäni 3 vuotias ei ole tarpeeksi iso leikkimään ilman jatkuvaa valvontaa.
 
memmu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä leikkii, 1, 2 ja 3veet ihan keskenään omalla takapihalla. Tosin näen seurata niiden touhuja hyvin ja olen tarvittaessa heti paikalla.
Nyt olen kyllä kauhusta kankea. Mä en missään nimessä päästäis ton ikäsiä keskenään ulos. Sitä ei kuitenkaan ihan koko ajan sisältä tuu tuijotettua. Ja sisältä menee aina hetki päästä paikalle, vaikka kuin tuntus et on heti paikalla.
 
vieras*
Meillä 2 ja 3 vuotiaat alkaa nykyisin aamulla 8 huutamaan et ulos. Siellä ne sitten 8.30 ovat olipa arki tai pyhä. Leikkivät keskenään hiekkalaatikolla ja keinuvat. Välillä tekevät kaikkea vähemmän fiksua. Tulevat sisälle siinä 10.30 jos ei lähdetä porukalla muualle. Meillä sellanen oma, melko iso piha et voi turvallisesti antaa touhuta. Tosin koko ajan pitää äitinkin myös vahtia. Ovat oppineet pihan rajat missä saavat olla ja minne ei saa mennä.

Itse ei aina huvita lähteä vielä noin aikaisin vauvan kanssa pihalle ja jos noita "isompia" ei päästä ulos ne hyppivät seinille sisällä. Meillä toimii hyvin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jm:
me asutaan rivarissa ja meidän takapihalla on leikkipuisto suoraan:)
olen ainakin itse antanut 3,5v:n leikkiä yksin ulkona jos on halunnut mennä, enkä itse ole just päässyt sillon mukaan..ikkunasta kyllä katselen koko ajan tytön touhuja.
meillä samalla tavlla puisto suoraan ikkunasta katsottuna edessä päin mut en uskalla päästää ulos yksin. kerran sitä kokeiltiin mut heti oltiin roikkuu ja riippuu kiipeilytelinessä että oli haettava pois.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä leikkii, 1, 2 ja 3veet ihan keskenään omalla takapihalla. Tosin näen seurata niiden touhuja hyvin ja olen tarvittaessa heti paikalla.
Nyt olen kyllä kauhusta kankea. Mä en missään nimessä päästäis ton ikäsiä keskenään ulos. Sitä ei kuitenkaan ihan koko ajan sisältä tuu tuijotettua. Ja sisältä menee aina hetki päästä paikalle, vaikka kuin tuntus et on heti paikalla.
Meillä on olohuone/Keittiö (tupakeittiö) ja seinät oikeastaan pelkkää ikkunaa ja siinä välissä ovi. Hiekkalaatikolle muutama askel. Saathan sä olla kauhuissaan, mutta turhaa. ipanat leikkii meillä melko hyvin sovussa keskenään. Et jos ollaan puistossa niin ei se vahtiminen sen kummempaa ole. Jos lapset on keskenään pihalla niin ei se tarkoita että äitin pitää alkaa suursiivousta tekemään ja kurkkia muksuja sillon kun muistaa. Mä teen ruuan ja näen ipanat koko ajan. Tämä toimii meillä. Ei varmaan kaikilla ja kuten todettu, riippuu pihasta, lapsen luonteesta ja valvonnan tasosta.
 

Yhteistyössä