Voiko 2 luokkalainen kävellä 1,5km bussille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maalainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maalainen"

Vieras
Muutettiin maalle ja kohta 8v lapsen pitäisi kävellä 1,5km bussille. Muuten ei ongelmaa,mutta talvella on pimeää ja tie on valaisematonta maalaistietä. Onko talvella vähän ennen kahdeksaa vielä ihan säkkipimeää? Voiko sen ikäinen kävellä tuon matkan? Oma työ alkaa ennen seitsämää,en pysty lasta viemään.

No toki voi, mutta omaa lastani en laitaisi kävelemään säkkipimeällä valaisematonta tien reunaa. En edes kolmasluokkalaista.

Talvella ennen kahdeksaa ON säkkipimeää. Jopa täällä, missä on kuitenkin katuvalot, on kovin pimeää siihen aikaan.

Riippuu ihan siitä missäpäin Suomea asutte, täällä on tosi pimeää.. Entäs lapsen isä? Miten muut, onko naapurissa kouluikäisiä, millä he kulkevat tuon?

Tokihan sen tottuu kävelemään mutta pimeä voi pelottaa lasta (ja aikuistakin, hrr.. karhuja..).

Meillä ovat lapset pyöräilleet eskarista lähtiin keskenään kouluun. Taskulampun kans ja turvaliivi. Näin täällä tekee kaikki. Matka on hiukan lyhempi ku teillä. Mutta minun kokemuksen mukaan voi. Ja aika lyhyt aika talvesta on tuo ihan säkkipimeä aika.

Muokkaan,että niin olen kulkenu minäkin ja en muista että olisin koskaan suuremmasti edes pelänny.

Viimeksi muokattu:
Jos on reippaanoloinen(ei kovin arka)lapsonen, niin mikä ettei.=)
Heijastava turvaliivi ja vaikkapa tasku/otsalamppu niin lapsi näkee ja näkyy myöskin kauas.

Ihan alkuun talvella - pimeän ollessa aamulla vielä, voisi jompi kumpi vanhemmista kulkea lapsen kanssa reitin yhdessä.
(voisiko kenties jompi kumpi vanhemmista esim. ottaa 2-3 päivää lomaa?)

..ja kyllähän valkoinen hanki heijastaa valoa(sitten kun lumen satanut)myöskin, ettei ole aivan pimeää.
Onhan siellä maalla lapsoset tottuneet pimeään kuitenhin toisella tavoin, kuin täällä kaupungissa.
(miten muuten meni eka luokka - kulkiko lapsi aikuisen saattamana kouluun?)

Mukavaa koulun alkua tokaluokkalaiselle:wave:(täällä myöskin tokakaluokkalaisen Äiti:))

Viimeksi muokattu:
Minä kävelin 2. luokalla ollessani kouluun 2,8 km matkan. En saannut tuolloin koulukuljetusta koska matka oli 200metriä vajaa siitä 3 kilsasta mikä oikeuttaa koulukuljetukseen. Voi noin nuori kävellä moisen matkan. Kuhan tosiaan varaa turvaliivit ja vaikka sen taskulampun jos meinaa pimeää olla :)

meillä ekaluokkalainen käveli pimeää tietä koulutaksille kilometrin. Hänelle hankittiin otsalamppu ja turvaliivi, että saa vähän valoa. Arka lapsi, pelkäsi matkaa. Yritin järjestää, ettei tarvi kulkea yksin. Välillä on kuitenkin pakko.

Meilläkään lapsen ei tarvitsisi kulkea aina yksin,saisin sukulaisen naapurista viemään osittsin. Noin 2-3krt viikossa kävelisi matkan. Ehkä hän siis selviäisi jos laitan liivin+otsalampun ja vaikka vielä taskulampun :) Lapsi on itse tosi reipas,ei pelkää pimeää.

mulla ainakin oli aina taskulamppu pimeällä mukana.
tosin en käyttänyt sitä kun lapsenlogiikalla ne sudet huomaisi mut vasta kun oli valo näyttämässä missä kuljin... mielikuvitus oli huima. tosin sudet oli todellisia.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: