Voiko 1v7kk ikänen puhua jo 4 sanan lauseita ja olla päiväkuiva?

• Viestiketjun aloittaja Uskoako vai ei
  • Ensimmäinen viesti
JONSERED Karhunkantaja
Totta kai voi. :)

Väitän näin siksi, että omat mukeloni olivat kuivia n. 1,5 vuotiaina ja puhuivat lauseita... paitsi kuopus, joka oli "pirskahtelevainen" ;) :saint: ja nentti.

vieras
Tuntuu hassulta aatella että tuon ikäinen puhuu jo lauseita kun oma lapsi (1v7kk)ei sano kuin yksittäisiä sanoja vasta muutaman. Mutta kun ei itsellä ole vertailukohdetta niin paha sanoa mitään. Ei myöskään potalla käy.

Kyllä uskon tuon. Meidän esikoinen oppi aikaisin puhumaan ja hyvin äkkiä sieltä alkoi tulla useamman sanan lauseita.
Neuvolassa ihmeteltiin kun poika osasi myös yhdyssanoja silloin aikanaan hienosti. :xmas:

äityli
voi olla kuiva mun eka tyttö oli täysin kuiva 1v 6kk ja opuhui jo pitkät lauseet...erilaisia ovat lapset poika sit oppi puhumaan mitään vasta 2vuoden jälkeen... nuorin pon nyt 1v 5kk ja toistaa kaiken sanoja tulee mut ei lauseita (paitsi omalla kielellä selittäen)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meill poika 1v10kk ja puhuu reilun 8 sanan lauseita
alle puol vuotiaana tuli jo 4 sanan lauseita
täysin päiväkuiva ei ole, mutta läheltä liippaa, toivottavast :D
siis alle 1 ja puol vuotiaana :D
muutenkin kielellisesti lahjakas,

vieras
Kyllä voi puhua neljän sanan lauseita, meillä on yksi puhunut tuon verran, eihän se kovin monimutkainen lause vielä ole, vaikka 'äiti, anna punainen pallo'. Ja tuohan oli MELKEIN päiväkuiva, joillakin se tarkoittaa, että onnistuu aina joskus tekemään pissat pottaan, toisilla taas, että kerran viikossa sattuu vahinko.

Keskimmäinen teki 4sanan lauseita tuossa iässä (mutta puheenkehitys sanottiin nopeaksi sen takia ettei pystynyt kävelemään kipsinsä takia).

Esikoinen taas oli päiväkuiva 1v7kk ikäisenä, mutta kahden sanan lause tuli vasta kaksivuotiaana.

A
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä esikoinen lauloi tossa iässä, vuoden ikäisenä sanoi että kakka tulee ja juoksi potalle.Puoltoistavuotiaana osasi kirjoittaa oman nimensä ja tunsi kaikki kirjaimet.Ja tuliko lapsesta nero, no ei todellakaan.
Puoltoistavuotiaana osasi kirjoittaa oman nimensä :D :D

kyl
Kyllä voi,meillä puhuttiin jo todella sujuvasti tuolloin.Sai jopa selvää tuosta puheesta.
Naapurin tyttö oppi kuulemma 1vuotiaana puhumaan.Sieltä täältä ymmärtää yhden sanan/tai sanan puolikkaan.Äidin mukaan pitkiä lauseitakin tulee paljon,mutta ei varmasti kukaan muu saa niistä selvää kun tuo äiti itse.

vo kuule, meillä nuo isommat lapset puhua pälpättivät vaikka mitä ennenkuin oppivat kävelemään. Kummatkin isommista on kävellyt noin 1,5vuotiaana.
Tyttö oli vasta 1v kun pikuveli syntyi ja hoiti kovasti veljeään viakka ei kävellyt. kyllä jo muutamaa kukautta yli 1v oli kun sanoi että vauva muuttui punaiseksi, ku pikkuveli itki. Mutta tyttä van ei kävellyt eikä ollut päiväkuiva

kinuski
Mä en muista ihan tarkkaan minkä ikäisenä esikoinen oppi kunnolla puhumaan, mutta 2v neuvolassa puhui ihan kunnolla, siis tuli jo r-kirjainkin. Neuvolan th sanoikin että menis jo 3-vuotiaasta. Poikaa pidettykkin aina ikäistään vanhempana, mikä ei aina niin hyvä juttu. Päiväkuiva oli jo reilusti alle 2v, koska 2v oli jo myös yökuiva. Kuopus taas alkanut vasta viimeisen vuoden sisään puhumaan kunnolla, ikää melkeen 4v. Hän oli myös jo 2v sekä päivä- että yökuiva.

just joo
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ää mii haa jää kaa daa nii! Ilmoitti vesseli tyytyväisenä kun oli hakenut ihan itse välipalaa...siis danoninoa.
jos tämä on selvää puhetta niin juu, kyllä minun 1v1kk puhuu jo pitkiä lauseita. samalla logiikalla "käveleminen" on varmaan sitä kun ottaa pari satunnaista askelta.

Alkuperäinen kirjoittaja just joo:
Ää mii haa jää kaa daa nii! Ilmoitti vesseli tyytyväisenä kun oli hakenut ihan itse välipalaa...siis danoninoa.
jos tämä on selvää puhetta niin juu, kyllä minun 1v1kk puhuu jo pitkiä lauseita. samalla logiikalla "käveleminen" on varmaan sitä kun ottaa pari satunnaista askelta.
Äiti, minä hain jääkaapista danoninon.

No neuvolan mielestä on lauseita- opettelee nurinkurisessa järjestyksessä, siis sanat tulee oikeassa järjestyksessä ja monta peräkkäin vaikkeivät kokonaisia olekaan, saa itsensä ymmärretyksi.
'Normaalistihan' se menee siten että ensin sanoo kokonaisen sanan ja tuossa n. kolmivuotiaana puhuu useamman sanan lauseita.

Ja kävelemistä on se kun ottaa monta askelta kaatumatta, eikä satunnaisesti... Niin joo- senkin ovat oppineet alle vuoden vanhoina kumpikin :D kyllä mulla on niin insinööriainesta nää tenavat että B)

ihan miten vain
Voi olla totta.

Meillä puhui myöskin kunnon lauseita jo tuossa iässä, mutta pelkillä sananpuolikkailla...

Päiväkuiva ei meillä tuossa iässä vielä ollut, mutta serkun tyttö oli!
No en nyt tuota ihan oikeaksi puheeksi menisi haukkumaan.Sen nyt kuitenkin pitäisi olla sellaisat mistä saa ihan selvääkin,ilman että tietää et tämä lapsi tässä puhuu nyt sitten sanan puolikkailla.

Yhteistyössä