Voiko 11viikkoselle antaa jo perunaa/velliä?

• Viestiketjun aloittaja Laihavauva
  • Ensimmäinen viesti
Laihavauva
Tuli mieleen kun tuossa toisessa avauksessa oli suloinen pulleaposkinen vauva ja meillä on tilanne päinvastainen.. Meillä on 11viikkonen lapsi joka on pitkä ja laiha. Vauva syö tiheään tahtiin ja ihan pelkällä äidinmaidolla ollaan pärjätty tähän asti. Vauva on kuitenkin niin hoikka että tuntuu ettei oma maito enää riitä. Neuvolassa sanottiin että voisin antaa vähän lisämaitoa, äidinmaidon korviketta.. mutta olen kuullut että moni on antanut kiinteitä jo kolmikuisellekin vaikka nelikuisesta mulle on neuvolassa puhuttu.. voisinko siis äidinmaidon joukkoon survoa vähän perunaa ja antaa sitä mielummin kun jotain äidinmaidonkorvikkeita..? :ashamed: muksu tulee kuitenkin just sen kolme kuukautta..

No älä nyt sen perusteella anna kiinteitä että lapsi sattuu olemaan pitkä ja laiha :eek: Tuntuuko muksu siltä että jäis nälkäiseks edelleen vaikka syö? Geeniä kannataa katsoa ensin ja miten ne kasvukäyrät menee (tasasesti vai pomppien) ennenku alkaa hätäilemään minkää soosien kans. Itse en antais vielä.

kyllä mä oon antanu jo 3kk ikäselle 4kk tarkotettuja vellejä ja ruokia.kun tuntu ettei se tissimaito riittäny.koko ajan oli syömässä ja nälkänen. se oli ennen eu:ta 3kk alkaen ne mikkä on ny 4kk soseita :whistle:

ja nyt oon miettiny josko alottas vellit 2,5kk kun jatkuva nälkä vaivaa..

laiha vauva
Kysyit tuntuuko että lapsi jää nälkäiseksi vielä syötyään.. ei tunnu, mutta se syö taas uudelleen tunnin tai viimeistään parin tunnin päästä.. ja neuvolassa sanoivat ettei ole hyväksi että maito velloo jatkuvasti vatsassa.. eli ruokailujen väli olisi hyvä olla kolmesta neljään tuntia.. :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 14:22 laiha vauva kirjoitti:
Kysyit tuntuuko että lapsi jää nälkäiseksi vielä syötyään.. ei tunnu, mutta se syö taas uudelleen tunnin tai viimeistään parin tunnin päästä.. ja neuvolassa sanoivat ettei ole hyväksi että maito velloo jatkuvasti vatsassa.. eli ruokailujen väli olisi hyvä olla kolmesta neljään tuntia.. :ashamed:
niimpä...meillä menee 100-150 ml korviketta 2 tunnin välein.........

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 14:16 Laihavauva kirjoitti:
Tuli mieleen kun tuossa toisessa avauksessa oli suloinen pulleaposkinen vauva ja meillä on tilanne päinvastainen.. Meillä on 11viikkonen lapsi joka on pitkä ja laiha. Vauva syö tiheään tahtiin ja ihan pelkällä äidinmaidolla ollaan pärjätty tähän asti. Vauva on kuitenkin niin hoikka että tuntuu ettei oma maito enää riitä. Neuvolassa sanottiin että voisin antaa vähän lisämaitoa, äidinmaidon korviketta.. mutta olen kuullut että moni on antanut kiinteitä jo kolmikuisellekin vaikka nelikuisesta mulle on neuvolassa puhuttu.. voisinko siis äidinmaidon joukkoon survoa vähän perunaa ja antaa sitä mielummin kun jotain äidinmaidonkorvikkeita..? :ashamed: muksu tulee kuitenkin just sen kolme kuukautta..

moikka me annettiin 4 viikkoiselle maisiivelliä kun maitomäärät olivat niin suuria.. eli ensin vaikka 80ml maitoa ja 40ml velliä ja sit nostaa sitä annostusta.. näin meille neuvottiin neuvolassa =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 14:22 laiha vauva kirjoitti:

Mä oon käsittäny että äidinmaito on vähä eri juttu mitä korvike, äidinmaito sulaa reippaammin ja eikös sitä sanota että 3kk tietämillä tulee tiheänimunkausi sekä on tavallista että tuon ikäisillä (3-4kk) tulee notkahdus käyrissä. imetystukilistan sivu vois olla oiva apu tässä :wave: Tietysti jos susta tuntuu siltä, niin anna ihmeessä, sinähän sen parhaiten tiedät mitä ja koska.

Ei kai se peruna nyt lasta tapa, mutta ei kyllä lihotakaan. Eli jos lapsi on oikeasti liian laiha, niin lisää äidinmaidonvastiketta sitten, paljon terveellisempää, suunniteltu juuri siihen tarkoitukseen ja rasvaisena lihottaa kyllä enemmän kuin tuo peruna.

Ja tosiaan, mitä ovat neuvolassa puhuneet, jos kasvaa ja on tyytyväinen, vaikka imisikin maitoa usein, asiat ovat luultavasti ihan kunnossa.

laiha vauva
meillä on lapsella ollut jo kuukauden verran syöminen näin kiivasta..pituutta tulee hyvin, mutta paino on kokoajan alakäyrillä.. neuvolasta tosiaan suositeltiin sitä korviketta lisäksi.. mutta itse mietin että voisinko laittaa oman maitoni joukkoon jotain (esim. sitä perunaa) joka tekisi ravinnosta tuhdimpaa..vai pitääkö tosiaan antaa sitä korvikemaitoa sitten.. mitä se maissivelli on? Jotain niitä tuttelin (tms.) valmiita vellejä..?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 14:20 Kirsikka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 14:18 vieras kirjoitti:
Voi antaa, ite annoin aikoinaan 8 viikkoselle kun maitoa meni niin paljon että pissi kahet-kolmet lakanat yöllä märiksi!
Ei tuohon olis sit suuremmat vaipat auttanu? Vai eikö nekään auttanu?
Ei auttanut isommat vaipat, maitoa meni ihan hirveät määrät!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 14:31 laiha vauva kirjoitti:
meillä on lapsella ollut jo kuukauden verran syöminen näin kiivasta..pituutta tulee hyvin, mutta paino on kokoajan alakäyrillä.. neuvolasta tosiaan suositeltiin sitä korviketta lisäksi.. mutta itse mietin että voisinko laittaa oman maitoni joukkoon jotain (esim. sitä perunaa) joka tekisi ravinnosta tuhdimpaa..vai pitääkö tosiaan antaa sitä korvikemaitoa sitten.. mitä se maissivelli on? Jotain niitä tuttelin (tms.) valmiita vellejä..?

on ihan normaalia että jos pituutta tulee hyvin, niin paino jää jalkoihin. Minkä kokoinen lapsesi oli syntyessään ja nyt? Ne käyrät sinällään ei merkitse mitään, jos ovat ala käyrillä kunhan kasvaa omalla käyrällään tasaisesti. Oletteko te vanhemmat pitkiä ja hoikkia, jos ei nyt, niin olleet pieninä?

laiha vauva
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 14:30 vieras kirjoitti:
Ei kai se peruna nyt lasta tapa, mutta ei kyllä lihotakaan. Eli jos lapsi on oikeasti liian laiha, niin lisää äidinmaidonvastiketta sitten, paljon terveellisempää, suunniteltu juuri siihen tarkoitukseen ja rasvaisena lihottaa kyllä enemmän kuin tuo peruna.

Ja tosiaan, mitä ovat neuvolassa puhuneet, jos kasvaa ja on tyytyväinen, vaikka imisikin maitoa usein, asiat ovat luultavasti ihan kunnossa.
Toki olisi kiva että lapsi saisi vähän pyöreyttäkin, mutta en mä varsinaisesti yritä LIHOTTAA lasta vaan oon huolissani siitä että saako se tarpeeksi ruokaa kun sillä on aina nälkä ja vaatteet pyörii päällä..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 14:34 laiha vauva kirjoitti:
Toki olisi kiva että lapsi saisi vähän pyöreyttäkin, mutta en mä varsinaisesti yritä LIHOTTAA lasta vaan oon huolissani siitä että saako se tarpeeksi ruokaa kun sillä on aina nälkä ja vaatteet pyörii päällä..

Tätä samaa mä olen yrittäny tuolle meidän 3.5v hukkapalalle siinä onnistumatta, joten luovutin, pieni se on vaikka voissa paistais :D

laiha vauva
lapsi on mitoiltaan 60cm ja 5500g, oli hoikka jo syntyessään eikä me vanhemmatkaan isokokoisia olla.. mut neuvolassakin ammatti-ihmiset neuvoivat antamaan sitä lisämaitoa kun on niin hoikka ja syö niin tiheään tahtiin.. (minkä painoisia teidän muiden 60senttiset lapset ovat olleet, muistaako joku..?)

Miksi et halua antaa lapsellesi korviketta? Epäiletkö maitoallergiaa? Korvike on tuon ikäiselle kuitenkin suositeltavampi vaihtoehto kuin kiinteä ruoka.

Minusta tuo neuvolan ohje pitää noin pitkiä imetystaukoja on ihan outo, ja ihan eri kuin itse olen saanut, siis nykyäänhän neuvotaan imettämään ihan lapsen tarpeen mukaan.

Niin minä ajattelin asiaa lähinnä siltä kannalta, että jos haluat jatkaa imetystä edelleen kuitenkin.. Niin ehkä siinä tapauksessa voisi ruveta antamaan esim. sitä perunasosetta imetyksen rinnalla... Pikkuhiljaa kiinteitä ruokia siis. Jos alat juottaa esim. korviketta pullosta voi siinä helposti käydä niin, että vauva ei enää huolikaan rintaa. Mutta tietysti korvikettakin voi antaa lusikalla tai velliä... Mutta tämä nyt on taas näitä asioita, että jokainen tekee niin kuin parhaaksi katsoo. Tiedät tietenkin itse parhaiten oman vauvasi. :)

Meidän kundi oli vajaa 3kk, kun aloin syöttämään maissivelliä. Maitoa rupesi meillä menemään jo 250ml kerrallaan ja jo 1,5h päästä huusi taas nälkäänsä, joten vellit otin kehiin. Meillä kuitenkin aluks tuli niistä vähän masuvaivoja, jotka kyllä onneksi loppu aika pian, kun kundi täytti 3kk.

laiha vauva
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 14:38 Aaban kirjoitti:
Niin minä ajattelin asiaa lähinnä siltä kannalta, että jos haluat jatkaa imetystä edelleen kuitenkin.. Niin ehkä siinä tapauksessa voisi ruveta antamaan esim. sitä perunasosetta imetyksen rinnalla... Pikkuhiljaa kiinteitä ruokia siis. Jos alat juottaa esim. korviketta pullosta voi siinä helposti käydä niin, että vauva ei enää huolikaan rintaa. Mutta tietysti korvikettakin voi antaa lusikalla tai velliä... Mutta tämä nyt on taas näitä asioita, että jokainen tekee niin kuin parhaaksi katsoo. Tiedät tietenkin itse parhaiten oman vauvasi. :)
aaban sen sanoi, juuri tästä syystä en haluaisi antaa korvikkeita koska haluan jatkaa myös imetystä.. entä jos lapsi ei enää huoli äidinmaitoa.. :ashamed:
ja siitä neuvolan ohjeesta.. en tiedä millaisia ohjeita muualla annetaan mutta näin meille sanottiin..

voihan olla että vauvalla on vaihe lisätä maidon eritystäsi.
mitä tiheämmin vauva syö niin sen enempi sulla maidontuotanto kiihtyy.
Jos vauvasi on tyytyväinen imetyksen jälkeen niin kyllä odottelisin vellien ja perunoiden antamista.
Itse täysimetin kuopusta 6kk asti mutta se mikä sopii sun vauvallesi ja sulle tiedät sinä itse parhaiten.
luota vaistoosi mitä se sanoo ja ole huoleti jos kaikki on kunnossa.
Jos susta itsestäsi tuntuu että vauvasi tarvitsee lisäruokaa niin anna ja jos tuntuu ettei tarvitse niin jatkat pelkkää imetystä.

Neuvolasta saat ohjeita joita ei tarvitse noudattaa jos ne sotii vastaan.
Ja luulempa ettei yksikään lapsi kasva käyrien mukaan vaan ihan omaa tahtiaan jota ei voi mikään käyrä ennalta tietää.
lisäksi paino ja pituus kasvaa vuorotellen ja siksi voi käyrällä näyttää että esim paino on alakantissa jos pituutta tullut enempi tai toisin päin.

Yhteistyössä