Voiko 11-vuotiaan ja 6-vuotiaan jättää kotiin yksin päivän ajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rimpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Dr Vanilja:
Kyllä se riippuu aika paljon lapsista. Hyvin nuo pärjäävät. Ei tuonikäisiä pysty kumminkaan koko ajan vahtimaan, nehän menee muutenkin tuolla ulkona vaikka pari tuntia ovat teillä tietymättömillä. En ole kyllä kokenut ongelmalliseksi jättää heitä kaksin kotiin. Ja miten se nyt jonkin sosiaaliviranomaisen asia olis. Jos tämmöinen alkaa tässä maassa olemaan ongelma, niin on jotain tehtävä koulujen loma-ajoille. Ei ole vain realistista, että kaikki vanhemmat pystyisivät "pelaamaan 2 ja puoli kuukautta lasten kanssa mökillä mölkkyä", kuten Hesarissakin kirjoitettiin. Ei semmoista vaihtoehtoa oikein ole, että vanhemmat voisivat olla lomilla niin paljon kuin koululaisilla on lomaa. Mekin melkein kaikki lomat pidetään eri aikaan, viikko yleensä vuodessa on yhteistä lomaa, että päästään matkalla. Meillä ei ole mummulaa, mihin lapset laittais. En oikein tajua, mikä se vaihtoehto ois. En voi pakottaa lapsia leirille kun eivät semmoisiin halua.

Niin minkä ikäiset pari tuntia teillä tietymättömillä? Meilä on rajat 7.v minne asti saa mennä ja muusta tullaan sanomaan ennen kuin mennään.

Alkuperäinen kirjoittaja Data:
Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
no ei nyt niin isoja kyllä ole, alle 9v ei saa jättää kotia yksin, kysyppä lastensuojeluviranomaisilta

Tuon haluaisin paperilla. Ainakin koulusta sanottiin, että tokaluokkalaisen tulee kyetä olemaan yksin (kahdeksanvuotias).

No tässä olikin kyse koko päivästä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Dr Vanilja:
Kyllä se riippuu aika paljon lapsista. Hyvin nuo pärjäävät. Ei tuonikäisiä pysty kumminkaan koko ajan vahtimaan, nehän menee muutenkin tuolla ulkona vaikka pari tuntia ovat teillä tietymättömillä. En ole kyllä kokenut ongelmalliseksi jättää heitä kaksin kotiin. Ja miten se nyt jonkin sosiaaliviranomaisen asia olis. Jos tämmöinen alkaa tässä maassa olemaan ongelma, niin on jotain tehtävä koulujen loma-ajoille. Ei ole vain realistista, että kaikki vanhemmat pystyisivät "pelaamaan 2 ja puoli kuukautta lasten kanssa mökillä mölkkyä", kuten Hesarissakin kirjoitettiin. Ei semmoista vaihtoehtoa oikein ole, että vanhemmat voisivat olla lomilla niin paljon kuin koululaisilla on lomaa. Mekin melkein kaikki lomat pidetään eri aikaan, viikko yleensä vuodessa on yhteistä lomaa, että päästään matkalla. Meillä ei ole mummulaa, mihin lapset laittais. En oikein tajua, mikä se vaihtoehto ois. En voi pakottaa lapsia leirille kun eivät semmoisiin halua.

Siis 6-vuotiaasi on ulkona parikin tuntia ilman, että kukaan vahtii häntä? :o Kyllä 6v:tä kuuluu vahtia, vaikka hän ulkoilisikin yksin! Edes ikkunasta katsoa.

Alkuperäinen kirjoittaja :o :
Siis 6-vuotiaasi on ulkona parikin tuntia ilman, että kukaan vahtii häntä? :o Kyllä 6v:tä kuuluu vahtia, vaikka hän ulkoilisikin yksin! Edes ikkunasta katsoa.

Täytti juuri 8 vuotta, ja kyllä, kulkee koulumatkat yksin/ veljen kanssa, on iltapäivisin yksin/ veljen kanssa. Näin se on, ovat useamman tunnin yksin/ keskenään. Joten miksi ihmeessä tarkkailisin heitä kun ulkoilevat silloin kun olen kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Hyvä niin, kuulostaa vain uskomattomalta, että kaikki menisi ihan niin. Toisaalta se helpottaa, että on kaksi. Yksin olisikin tavallaan pahempi. Mutta suositeltavaa tuo ei kait missään tapauksessa ole.

Niin olishan se paljon mehukkaampaa, jos lapset olis vaikka sytyttäneet tulipalon tms.

Voipi riippua lapsesta, mutta mä en ikinä vois jättää meidän 11v poikaa ja 6v tyttöä edes pariksi tunniksi. Tuo tyttö on sellainen tapaus, että keksii ihan mitä vain ja sitä ei kyllä pitele sitten kukaan lapsi ruodussa, hyvä kuin mä saan sen kuriin ja järjestykseen..

Alkuperäinen kirjoittaja mökin muija:
Sitä olen ihmetellyt, että miten sitä "ennen" on uskallettu jättää lapset keskenään kotiin kesällä päiväksi. Muistan olleeni vähän toisellakymmenellä kun hodin pikkuveljeäni ja ikää muistaakseni mulla joku 12 - 14 v ja pikkuveli oli jonkun 3 - 5 v sillä välillä. Ihmeesti sitä selvittiin hengissä :o !
Minä olin 7-v kun hoidin 6-v siskon kanssa alle vuodenikäistä pikkusisarusta. Ei nyt aina hyvin pärjätty, mutta selvittiin.

Yhteistyössä