Voiko 11-vuotiaan ja 6-vuotiaan jättää kotiin yksin päivän ajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rimpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kannata täällä kysyä tällasia kysymyksiä. Täällähän vastailee 86%:sti vain ne "täydelliset" vanhemmat jotka ei jättäisi lapsiaan kotiin yksin vasta kun nuorimmainen on täysi-ikäinen!

No mutta ... tiedät/tunnet itse parhaiten sun lapset. Kyllä mun mielestä 11 vuotiaan pitäisi jo tietää mikä on kiellettyä/vaarallista ja mun mielestä 11 vuotias osaa jo katsoa nuoremman perään ..se asia tietysti täytyy tehdä selväksi että nyt on äitillä ja isillä sellanen tilanne sinä päivänä että niin ja noin täytyy tehdä. Voithan luvata lapsukaisille jonku kivan "palkinnon" sitten kun tulette kotiin. Ja tietysti puhelin täytyy olla lähettyvillä, akku täytyy olla ladattuna ..hyvin ne muksut pärjää ..niin mä uskon.. vuokraa/osta niille sille päivälle vaikka joku piirroselokuva ja vähä siihen jotain pientä naposteltavaa ..tai vaikka peliä tai muuta vastaavaa hauskaa tekemistä ..

Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Voi. Omat olleet kotona kesät 6- ja 7veestä asti.

:o

Niin? Isoja lapsia, miksi eivät olisi pärjänneet.

no ei nyt niin isoja kyllä ole, alle 9v ei saa jättää kotia yksin, kysyppä lastensuojeluviranomaisilta

HEHEHEHHEHEH. ..SALLI MUN NAURAAAA... SIINÄ TAAS JOKU ...LASTENSUOJELUVIRANOMAISILTA ....HAHAHAHHAHAHAHHA..JOLLAKI TAAS VÄLÄHTI ..... OOTKOS OLLU TEKEMISISSÄ SELLASTENKAA!?!?! HAHHAHAH

Mä oon itse ollut pikkusiskoni kanssa kotona monta kesää (siis useita kuukausia!) kun vanhemmat oli töissä. Itse olin 9-12v ja siskoni oli 6-8v. Ja hyvin pärjättiin. En tosin paljoa muista mutta elossa ollaan ja isompia vahinkoja ei ilmeisesti sattunut. :)

no ei nyt niin isoja kyllä ole, alle 9v ei saa jättää kotia yksin, kysyppä lastensuojeluviranomaisilta

Ei ole ollut tarvetta lsviranomaisilta kysellä :D ja kai mä tunnen omat lapseni, ja tiedän, pärjääkö he kotona vai ei.

sä ootkin "ihana" äiti, joka ajattelee itseään, älä sit valita kun murrosiässä ongelmianuoria...

Voi. Omat olleet kotona kesät 6- ja 7veestä asti.

:o

Niin? Isoja lapsia, miksi eivät olisi pärjänneet.

No eipä ikinä tulisi mieleenikään jättää. En ole vielä yhtäkään tuon ikäistä nähnyt, joka olisi siihen kypsä. Ihan hetkeksi ehkä mutta ei tunneiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
No eipä ikinä tulisi mieleenikään jättää. En ole vielä yhtäkään tuon ikäistä nähnyt, joka olisi siihen kypsä. Ihan hetkeksi ehkä mutta ei tunneiksi.

Sä et olekaan tavannu mun lapsia.

En ole, en. Mutta aika monta kuitenkin.

Olen paljonkin keskustellut aiheesta koulutettujen ihmisten kanssa ja asiaa pohtinut. Muistellen myös omaa lapsuuttani, kun jouduin olemaan yksin heti ekaluokan 1. päivästä lähtien. Omalleni en samaa tee.

Kyllä tässä minusta vanhemman pitää järjestää hoitaja lapselle, jos aika menee tunneiksi. Kysäsepä lastesi mielipidettä, miten asian kokivat, kun ovat aikuisia, yli kaksikymppisiä. Ihan mielenkiintoista.

Sä et olekaan tavannu mun lapsia.

Varmaan ihan samanlaisia lapsia kuin muutkin tuon ikäiset. Mutta lapsethan pärjää jos on pakko ja teillä varmaan on pakko:( Onneksi on lapsesi suojelusenkeli ollut valppaana...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sä ootkin "ihana" äiti, joka ajattelee itseään, älä sit valita kun murrosiässä ongelmianuoria...

Miten ne nyt murrosiässä ongelmanuoria olisivat? Ja pakkohan sitä on töissä käydä.

Pakko ja pakko? En kyllä itse henk.kohtaisesti nauttisi työssäkäynnistä, aina ajattelisin että mitenhän ne lapset siellä pärjää:( Ja jos olisi pakko mennä töihin niin ehdottomasti järjestäisin hoitopaikan tai hoitajan kotiin vaikka mitä maksaisi! Enkä koe olevani mitenkään ylivertainen, sädekehäänsä kiillottava, täydellinen äiti! Mun mielestä vaan tuonikäisten ei kuulu vielä ottaa vastuuta itsestään, saavat viettää huolettomia lapsuudenpäiviä tietäen että jos jotain sattuu niin aina on aikuinen lähellä!

Olen paljonkin keskustellut aiheesta koulutettujen ihmisten kanssa ja asiaa pohtinut. Muistellen myös omaa lapsuuttani, kun jouduin olemaan yksin heti ekaluokan 1. päivästä lähtien. Omalleni en samaa tee.

Kyllä tässä minusta vanhemman pitää järjestää hoitaja lapselle, jos aika menee tunneiksi. Kysäsepä lastesi mielipidettä, miten asian kokivat, kun ovat aikuisia, yli kaksikymppisiä. Ihan mielenkiintoista.

Eivät halunneet hoitajaa, kun asiaa kysyttiin :D Miksi kokisivat yksinolon huonona tai pelottavana asiana? tietävät, että olen 10min. kotona, jos jotain tulee. Kaikki lapset eivät samanlaisia, ettäpelkäävät olla yksin, ja kahdestaanhan nuo olivat.. Hyvin on menny, ja tämänkin kesän olevat kahdestaan kotona, kun minä olen töissä.

Myös mä oon lähteny 1. luokalle yksin, ja tullu kotiin yksin, seuraavana vuonna sisarusten kanssa, eikä siitä mitään traumoja ole jäänyt. Se oli ihan itsestäänselvä asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pakko ja pakko? En kyllä itse henk.kohtaisesti nauttisi työssäkäynnistä, aina ajattelisin että mitenhän ne lapset siellä pärjää:( Ja jos olisi pakko mennä töihin niin ehdottomasti järjestäisin hoitopaikan tai hoitajan kotiin vaikka mitä maksaisi! Enkä koe olevani mitenkään ylivertainen, sädekehäänsä kiillottava, täydellinen äiti! Mun mielestä vaan tuonikäisten ei kuulu vielä ottaa vastuuta itsestään, saavat viettää huolettomia lapsuudenpäiviä tietäen että jos jotain sattuu niin aina on aikuinen lähellä!

Olisko parempi vaihtoehto irtisanoutua töistä, ja jäädä sossun elätettäväksi? Kuulostakoon miten oudolle tahansa, en ole kertaakaan murehtinut, miten pärjäävät, koska tiedän, että eivät täällä itke missään nurkassa. Ja ihan huoletonta lapsuutta ovat ja saavat viettää, mä olen max. 10min. matkan päässä. Tää järjestely ei ole koskaan ollut meille ongelma.

Eivät halunneet hoitajaa, kun asiaa kysyttiin :D Miksi kokisivat yksinolon huonona tai pelottavana asiana? tietävät, että olen 10min. kotona, jos jotain tulee. Kaikki lapset eivät samanlaisia, ettäpelkäävät olla yksin, ja kahdestaanhan nuo olivat.. Hyvin on menny, ja tämänkin kesän olevat kahdestaan kotona, kun minä olen töissä.

Myös mä oon lähteny 1. luokalle yksin, ja tullu kotiin yksin, seuraavana vuonna sisarusten kanssa, eikä siitä mitään traumoja ole jäänyt. Se oli ihan itsestäänselvä asia.

Hyvä niin, kuulostaa vain uskomattomalta, että kaikki menisi ihan niin. Toisaalta se helpottaa, että on kaksi. Yksin olisikin tavallaan pahempi. Mutta suositeltavaa tuo ei kait missään tapauksessa ole.

Hyvä niin, kuulostaa vain uskomattomalta, että kaikki menisi ihan niin. Toisaalta se helpottaa, että on kaksi. Yksin olisikin tavallaan pahempi. Mutta suositeltavaa tuo ei kait missään tapauksessa ole.

Tuo nurkassa itkeminen: ei tiedä minunkaan vanhempani. En ole kertonut, enkä kerro. On paljon asioita, joita he eivät edes uskoisi jos nyt kertoisin.

En jättäisi. Ja KKK; 6- ja 7-vuotiaat eivät ole "isoja lapsia", vaan ihan pieniä. On kamalaa, jos luulet, että sinun lapsesi ovat kehityksessään jotenkin huimasti edellä ikätovereitaan. Parempi on kuitenkin antaa lasten olla reippaasti lapsia mahd. myöhään. Vastuuta ehtii tässä elämässä kantaa.

ja silel, joka sanoi, että pitää opettaa lapselle, mitä tehdään kun palovaroitin soi: Voit opettaa ja opettaa, vaikka kuinka monta kertaa, ja silti sitten tositilanteessa lapsi toimii ihan miten sattuu.

Mitä?? Kysyitte lapsilta haluavatko hoitajan?? :o Hohhoijjaa!

Tuo 6-vuotias epäilyttäisi,en ehkä jättäisi.

Tosin yksi tuttu piti 6- ja 7-vuotiaat lapset koko kesän kaksistaan kotona,kun itse oli töissä.Ei nyt ihan joka päivä,mutta usein olivat kotona ilman aikuista.

Kyllä minäkin kysyn 7-vuotiaalta, haluaako jäädä hetkeksi yksin kotiin (max 1/2 tuntia). Mutta jos on kyse tunneista, se ei ole lapsen asia päättää. Jossain menee aikuisen vastuun raja.

Ja lapsi ei kykene ymmärtämään tällaista päätöstä. 7.vuotias lapsi ei pysty käsittämään aikaa tulevaisuuteen niin kuin vanhempi lapsi. Eikä hän ymmärrä monessakaan asiassa omaa etuaan.

Kyllä se riippuu aika paljon lapsista. Hyvin nuo pärjäävät. Ei tuonikäisiä pysty kumminkaan koko ajan vahtimaan, nehän menee muutenkin tuolla ulkona vaikka pari tuntia ovat teillä tietymättömillä. En ole kyllä kokenut ongelmalliseksi jättää heitä kaksin kotiin. Ja miten se nyt jonkin sosiaaliviranomaisen asia olis. Jos tämmöinen alkaa tässä maassa olemaan ongelma, niin on jotain tehtävä koulujen loma-ajoille. Ei ole vain realistista, että kaikki vanhemmat pystyisivät "pelaamaan 2 ja puoli kuukautta lasten kanssa mökillä mölkkyä", kuten Hesarissakin kirjoitettiin. Ei semmoista vaihtoehtoa oikein ole, että vanhemmat voisivat olla lomilla niin paljon kuin koululaisilla on lomaa. Mekin melkein kaikki lomat pidetään eri aikaan, viikko yleensä vuodessa on yhteistä lomaa, että päästään matkalla. Meillä ei ole mummulaa, mihin lapset laittais. En oikein tajua, mikä se vaihtoehto ois. En voi pakottaa lapsia leirille kun eivät semmoisiin halua.

Yhteistyössä