Voiii ¤¤#¤####!!! Siistiä! Taas vallan kylvetään rahassa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glorinha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Glorinha

Aktiivinen jäsen
07.09.2008
7 381
0
36
Miehellä on selässä murtuma ja todettiin myös osteoporoosi. On ollut hyvin kauan poissa töistä. Lokakuussa päättyi kelan sairaspäivät ja piti hakea kuntoutustukea. Päätöstä ei siitä ole tullut.
Eilen soitti kelaan, josta kerrottiin että odottavat vakuutusyhtiön päätöstä. Vakuutusyhtiöön soitettaessa kerrottiin, ettei asia ole vielä käsittelyssä ja käsittelyaika on 2-4kk!!!? :headwall:
Lokakuusta asti ollaan kituutettu kotihoidontuella ainoastaan. Onneksi palasin töihin ja nyt tulee ensimmäinen tili, mutta eipä silläkään pitkälle pötkitä. Luojan kiitos on kuitenkin jotain säästössä, ettei tässä nälkää tarvitse nähdä.

Ah! Helpotti, kun sain taas tämän jakaa teille! :D

Ette te sossusta sais rahaa? Perisivät sitten takaisin, kun Kela/vakuutus kuntoutusrahat joskus maksaisivat. Sossussa menoiksi katsotaan kohtuullinen vuokra tai asuntolainan korot, julkisen terveydenhuollon menot ja reseptilääkkeet, sähkö ja vesi ja lisäksi perusosat (n. 330e per aviopuoliso ja 290e alle kymmenvuotiaasta lapsesta).

Miehellä on selässä murtuma ja todettiin myös osteoporoosi. On ollut hyvin kauan poissa töistä. Lokakuussa päättyi kelan sairaspäivät ja piti hakea kuntoutustukea. Päätöstä ei siitä ole tullut.
Eilen soitti kelaan, josta kerrottiin että odottavat vakuutusyhtiön päätöstä. Vakuutusyhtiöön soitettaessa kerrottiin, ettei asia ole vielä käsittelyssä ja käsittelyaika on 2-4kk!!!? :headwall:
Lokakuusta asti ollaan kituutettu kotihoidontuella ainoastaan. Onneksi palasin töihin ja nyt tulee ensimmäinen tili, mutta eipä silläkään pitkälle pötkitä. Luojan kiitos on kuitenkin jotain säästössä, ettei tässä nälkää tarvitse nähdä.

Ah! Helpotti, kun sain taas tämän jakaa teille! :D

Sama täällä.
Ihan noin kauan en ole odottanut mutta joulukuussa laitoin sisään kuntoutustuki hakemuksen.No liitosta saan kohta kun ilmottauduin sairaaksi työnhakijaksi työkkäriin.
Sairaslomalla siis olen edelleen,syyskuun loppuun näil näkymin,työsopimus viel voimassa mutta en ole palaamassa ko.työhön joten ammatillinen kuntotus ilmeisesti edessä.
viimeksi olen saanut rahaa kelasta sairaspäivärahan muodossa joulukuussa,mullakin tuli kelan päivät täyteen.Odotan kun kuuta nousevaa että saan tuolta liitosta.
Meillä onneksi mies töissä niin pärjätään mutta kurjaa olla toisen elätettävänä.
no paistaa se urinko viel risukaasaakin,tsemppiä teillekkin.

[QUOTE="vieras";23203556]Ette te sossusta sais rahaa? Perisivät sitten takaisin, kun Kela/vakuutus kuntoutusrahat joskus maksaisivat. Sossussa menoiksi katsotaan kohtuullinen vuokra tai asuntolainan korot, julkisen terveydenhuollon menot ja reseptilääkkeet, sähkö ja vesi ja lisäksi perusosat (n. 330e per aviopuoliso ja 290e alle kymmenvuotiaasta lapsesta).[/QUOTE]

En osaa sanoa. Meillä on kuitenkin säästöjä "pahan päivän" varalle ja nyt taitaa ne pahat päivät olla. Harmittaa nyt niitä alkaa käyttämään, mutta varmasti täytyy ensin olla ilman tuollaisia ennenkuin vastaavaa apua/ tukea saataisiin.

[QUOTE="vieras";23203602]Sama täällä.
Ihan noin kauan en ole odottanut mutta joulukuussa laitoin sisään kuntoutustuki hakemuksen.No liitosta saan kohta kun ilmottauduin sairaaksi työnhakijaksi työkkäriin.
Sairaslomalla siis olen edelleen,syyskuun loppuun näil näkymin,työsopimus viel voimassa mutta en ole palaamassa ko.työhön joten ammatillinen kuntotus ilmeisesti edessä.
viimeksi olen saanut rahaa kelasta sairaspäivärahan muodossa joulukuussa,mullakin tuli kelan päivät täyteen.Odotan kun kuuta nousevaa että saan tuolta liitosta.
Meillä onneksi mies töissä niin pärjätään mutta kurjaa olla toisen elätettävänä.
no paistaa se urinko viel risukaasaakin,tsemppiä teillekkin.[/QUOTE]

Kiitos! =)
Onneksi on kuitenkin se vaihtoehto olemassa, että voin minäkin alkaa vaikka sitten sitä 100% työtä tekemään, mutta vielä se tuntuisi liian paljolta kun lapsi vasta 1v2kk. Tsemppiä, jaksamista ja kärsivällisyyttä myös sinne! =)

Kiitos! =)
Onneksi on kuitenkin se vaihtoehto olemassa, että voin minäkin alkaa vaikka sitten sitä 100% työtä tekemään, mutta vielä se tuntuisi liian paljolta kun lapsi vasta 1v2kk. Tsemppiä, jaksamista ja kärsivällisyyttä myös sinne! =)

Kiitos:) Piti kysymäni että miksi odottavat vakuutusyhtiön päätöstä?Mä kun en ymmärrä näistä mitään,hienoa seikkailla tässä hakemus viidakossa....Ja en oikeen ymmärrä että mikä noissa niinkuin yleensä kelalla kestää,kun sairapäivärahat tuli aina viikossa hakemuksesta.
Saa nyt muutenkin sit nähdä tuleeko myönteisenä päätös vai kuin,olen kuullut että ei lankea kuin illlallinen manulle...

[QUOTE="vieras";23203698]Kiitos:) Piti kysymäni että miksi odottavat vakuutusyhtiön päätöstä?Mä kun en ymmärrä näistä mitään,hienoa seikkailla tässä hakemus viidakossa....Ja en oikeen ymmärrä että mikä noissa niinkuin yleensä kelalla kestää,kun sairapäivärahat tuli aina viikossa hakemuksesta.
Saa nyt muutenkin sit nähdä tuleeko myönteisenä päätös vai kuin,olen kuullut että ei lankea kuin illlallinen manulle...[/QUOTE]

Mulle on tuo kuvio epäselvä. Käsittäisin, että kela saa myös osansa vakuutusyhtiöltä tms. Mene ja tiedä. :D En ehtinyt sen koommin miehenkään kanssa jutella, kun lähti samantien mökille kasaamaan itseään.

Ei teillä sitten mies sais liitosta?
Kun mulla ainakin menee niin että saan nyt liitosta kun työkkäriin ilmottauduin ja kela maksaa sitten ne takatuvat sinne liitolle.

Eläkettä maksaa (siis myös kuntoutustukea, määräaikanen sairaseläkehän se on) ensisijaisesti vakuutusyhtiöt, hehän noita eläkerahastoja taitaa pääosin ylläpitää. Kela maksaa sitten sen mukaan miten tulee työeläkettä, eli paljonko jää kansaneläkettä maksettavaksi (summa riippuu täysin työeläkkeen määrästä).

Kauan on mennyt papereiden pyöritykseen, useampi kk siellä täytyy kuitenkin tuon eläkepaperinkin jo lojua pöydällä jonossa! Mietin vaan kun omat tuet tulleet kelasta muutaman kk sisään (joku 4-5kk ollut pisin odotusaika), mulla tosin ei sitä työeläkettä oo, mutta silti kiertäny varmasti kyselyt etteihän mulla vaan oo jossain työeläkesaatavia...

Ja mieti siltä kannalta, että jos (kummallista jos ei tuu myönteinen päätös) nyt syötte hätävararahastoa, niin se eläke tulee takautuvana hakupäivästä asti ja saatte sen eläkkeen verran sinne hätärahastoon sijoitettua rahaa takaisin.

Lisärahana vois saada suoraan kelasta (ei kierrä muualla kuin kelan sisällä) sen vammais/hoitotuen, selän murtuma + osteoporoosi vois ainakin sen alimman maksun tuoda, haittaahan noista on ja kuntutuksiakin varmasti on tai edes tulossa? Ja lääkityksen osalta myös. Tuohon kun ei vaikuta mahdollinen tt-asiakkuuskaan jatkossa, jos siihen asiat joskus päätyy, on siis silloinkin ylimääräistä.

Eläkettä maksaa (siis myös kuntoutustukea, määräaikanen sairaseläkehän se on) ensisijaisesti vakuutusyhtiöt, hehän noita eläkerahastoja taitaa pääosin ylläpitää. Kela maksaa sitten sen mukaan miten tulee työeläkettä, eli paljonko jää kansaneläkettä maksettavaksi (summa riippuu täysin työeläkkeen määrästä).

Kauan on mennyt papereiden pyöritykseen, useampi kk siellä täytyy kuitenkin tuon eläkepaperinkin jo lojua pöydällä jonossa! Mietin vaan kun omat tuet tulleet kelasta muutaman kk sisään (joku 4-5kk ollut pisin odotusaika), mulla tosin ei sitä työeläkettä oo, mutta silti kiertäny varmasti kyselyt etteihän mulla vaan oo jossain työeläkesaatavia...

Ja mieti siltä kannalta, että jos (kummallista jos ei tuu myönteinen päätös) nyt syötte hätävararahastoa, niin se eläke tulee takautuvana hakupäivästä asti ja saatte sen eläkkeen verran sinne hätärahastoon sijoitettua rahaa takaisin.

Lisärahana vois saada suoraan kelasta (ei kierrä muualla kuin kelan sisällä) sen vammais/hoitotuen, selän murtuma + osteoporoosi vois ainakin sen alimman maksun tuoda, haittaahan noista on ja kuntutuksiakin varmasti on tai edes tulossa? Ja lääkityksen osalta myös. Tuohon kun ei vaikuta mahdollinen tt-asiakkuuskaan jatkossa, jos siihen asiat joskus päätyy, on siis silloinkin ylimääräistä.

Kiitos tästä vastauksesta. Selvensi paljon! =) :heart:

Ole hyvä :) Kerrankin mun tietotaidosta on jotain hyötyä eikä vaan haittaa :) Nuo kelan papereiden pyöritykset on liiankin tuttuja. Kerran vuodes keskimäärin tuo hoitotukikin uusiksi niin paperia kertyy, myönnetty kuntoutustuki onneksi jatkuu lääkärinlausunnolla.

eikö miehes oo ilmoittautunu työttömäksi työnhakijaksi?

kelan sivuilta kopsattua:

"Jos et sairausloman jälkeen pysty palaamaan töihin, ilmoittaudu työ- ja elinkeinotoimistoon työttömäksi työnhakijaksi viimeistään seuraavana päivänä sairauspäivärahan loppumisesta. Näin voit saada peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea toimeentulon turvaamiseksi, kun odotat päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestäsi. Jos olet työttömyyskassan jäsen, haet ansiopäivärahaa omasta kassastasi."

tuo peritään sitten tietysti takaisin kun kuntoutustuki mahdollisesti myönnetään

[QUOTE="sms";23204207]eikö miehes oo ilmoittautunu työttömäksi työnhakijaksi?

kelan sivuilta kopsattua:

"Jos et sairausloman jälkeen pysty palaamaan töihin, ilmoittaudu työ- ja elinkeinotoimistoon työttömäksi työnhakijaksi viimeistään seuraavana päivänä sairauspäivärahan loppumisesta. Näin voit saada peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea toimeentulon turvaamiseksi, kun odotat päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestäsi. Jos olet työttömyyskassan jäsen, haet ansiopäivärahaa omasta kassastasi."

tuo peritään sitten tietysti takaisin kun kuntoutustuki mahdollisesti myönnetään[/QUOTE]

Mitenkäs tuossa sanotaan sitten kun on se työpaikka, mistä ei missään nimessä kannata itteään irtisanoutua, ei sillon voi olla sekä sairaslomalla töistä että työtön työnhakija. Ei vaikka sairaspäivärahat loppu. Toisekseen, turhaa touhua jos sieltä työkkäristä ei senttiäkään saa, vuoden työkkärissä roikkumalla alkaa vaan sairasloma + eläkehakurumba alusta ellei koko ajan oo ollu sairasloma voimassa.

siis talo ja mökki ja sukanvarressaki jotain? niin no, tukia saa, kiitos hyvinvointivaltakunnan, mutta itse sinuna lähtisin tekemään töitä ja useampiakin, muuten et koskaan saavuta mitään

[QUOTE="tilli";23204525]siis talo ja mökki ja sukanvarressaki jotain? niin no, tukia saa, kiitos hyvinvointivaltakunnan, mutta itse sinuna lähtisin tekemään töitä ja useampiakin, muuten et koskaan saavuta mitään[/QUOTE]

Tuota, nyt meni ohi. Miksi minun pitäisi tehdä useampaakin työtä? Ollaan tähän asti pärjätty ja todennäköisesti tullaan vastaisuudessakin pärjäämään. Toisekseen mitä minun pitäisi saavuttaa ja tiedätkö mitä olen tai en ole vielä saavuttanut? :)

Yhteistyössä