Voihan V*TTU! Ex käynyt saunomassa mun asunnossa ja unohtanut kiukaan päälle. Nyt koko kiuas hajalla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vituttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a.p";22917831]Jossainhan sen vara-avaimen on oltava? Ja sitä paitsi meillä on yhteiset lapset, olemme ihan suht hyvissä väleissä ja tapaamme siksikin usein. Monesti myös exä voi käydä täällä hakemassa jotain joko yksin tai lasten kanssa kun olen poissa. Siksi on ihan hyvä, että hänellä on avain.[/QUOTE]

mutta että saunoo siellä kuin kotonaan :rolleyes: exä varmaankin sitten luonnollisesti hoitaa kaikki kulut?

[QUOTE="vieras";22917846]Siis joo, jos ei automaattisesti mene pois päältä niin joku termostaatti tms napsahtanut päälle.[/QUOTE]

Mikä ihmeen termostaatti? Miten sen saa pois päältä? (Olettaen, että se on nyt se mikä estää saunan käytön)

mutta että saunoo siellä kuin kotonaan :rolleyes: exä varmaankin sitten luonnollisesti hoitaa kaikki kulut?

On käynyt pari kertaa täällä lasten kanssa saunassa kun minä en siitä saunomisesta niin välitä ja lapset on saunaan halunnut. Olen ollut itse silloin kyllä kotona, jos se ei tullut jollekin vielä selväksi.

Ja kyllä exä lupasi maksaa, kun hänen mokansa, mutta kun ei hänelläkään sitä rahaa juurikaan ole. Ja laskuja on kyllä muutenkin paljon!

Itse asiassa mun kaverille kävi niin että oli laittavinaan saunan pois päältä kääntämällä sitä nappia mutta jotenkin se sitten vaan ei mennytkään pois päältä eli ei kääntänyt sitä tarpeeksi pitkälle ja sauna oli monta päivää päällä. Eli kyllä niin voi tapahtua jos on hiukankin huolimaton.

[QUOTE="Mamma italiana";22917850]ei sunkaan tilanne ole poikkeustapaus. siinà vaiheessa kun luovutat avaimen jollekin, tarkoittaa se sità ettà hànellà on "avain" niin kauan kunnes vaihdat uuden lukon. avaimen teettàminen on minuutin asia (teoriaa)[/QUOTE]

No joo eipä ole exällä tarvetta teettää avaanta mun asuntoon. Ja kyllä todellakin on poikkeustilanne ollut tuo ja onhan se hyvä, että avaan asuntoon on jollakin muullakin kuin vuokranantajalla. Exä vei tuon ajan postin mun asuntoon, miksi hän olisi tuon ajan postit kotiinsa rehannut? Ja tarvittaessa olisi saanut asunnosta likalle vaatteita yms.

eikö kotivakuutus korvaa kiukaan ja myös sen tulevan sähkölaskun? Kun vahinkohan tuo on, samalla tavalla kuin vaikka kantaa taulu-tv:tä ja onnistuu pudottamaan sen.

[QUOTE="a.p";22917749]Kiitos kun muistutit tästäkin! On varmaan joo tosi kiva lasku tulossa... PRKL! :kieh:

Ja exä pääsee tänne kun sillä on avain. Tosin on saunonut sillon kun itse oon myös ollut kotona. En vain tykkää saunoa eikä tosiaan tullut mieleen että ois jättänyt saunan päälle. Yhteisessä kodissa kun oli puusauna, joka ei voinut jäädä päälle. :/[/QUOTE]

Monissa sähkökiukaissa on ajastin, joka estää sähkökiukaan päällejäännin pitkäksi aikaa.
Kannattaa tarkistaa on sinunkin kiukaasi sellainen.

On minunkin kiukaassa ajastin, epäilen vain nyt että se on hajonnut. Ja siksi kiuas jäänyt päälle. Tätä epäilen siksi, että tuo pesuhuone oli lähes viikon todella kuuma ja nyt ei taas ole. Ja nyt kiuas ei toimi. Sulake ei ole mennyt, sen tarkistin.

Täytyy toivoa, että vakuutus sen korvaisi. En tiedä vielä kun en ole joutunut tälläisten asioiden kanssa ennen painimaan. Onko kotivaakutus voimassa heti kun sen on ottanut vaikka ensimmäistä laskua ei olisikaan vielä maksettu?

Mun mielestä ei ole normaalia. Mun asunnon avaan oli exällä sen aikaa kun olin reilun 5 viikkoa Espanjassa, mutta kyseessä poikkeustilanne siis.

Mä joskus lainaan exän autoa ja siinä avaannipussa on myös asunnon avaan. En kuitenkaan ikinä mene sillä avaamella sisälle asuntoon vaan soitan ovikelloa.

Sehän liittyy asiaan, ap jo sanoi että heillä on exän kanssa niin hyvät välit että hyvin exällä voi olla ap:n avain, helpottaa lastenkin kanssa asiointia. Joten jos teillä ei oo samanlainen yhtä sulava tilanne, ei se tarkoita ettei se olisi normaalia.

[QUOTE="a.p";22918308]On minunkin kiukaassa ajastin, epäilen vain nyt että se on hajonnut. Ja siksi kiuas jäänyt päälle. Tätä epäilen siksi, että tuo pesuhuone oli lähes viikon todella kuuma ja nyt ei taas ole. Ja nyt kiuas ei toimi. Sulake ei ole mennyt, sen tarkistin.

Täytyy toivoa, että vakuutus sen korvaisi. En tiedä vielä kun en ole joutunut tälläisten asioiden kanssa ennen painimaan. Onko kotivaakutus voimassa heti kun sen on ottanut vaikka ensimmäistä laskua ei olisikaan vielä maksettu?[/QUOTE]

:headwall: Kyllä normaaliälyllä varustettu ihminen olisi katsonut saunaan, että onko kiuas päällä jos kylppäri on todella kuuma. Taitaapi jäädä kiukaan vaihdon kustannukset ap:n omasta pussista maksettavaksi, koska vakuutusyhtiö vetoaa ap:n omaan huolimattomuuteen.

Mun mielestä ei ole normaalia. Mun asunnon avaan oli exällä sen aikaa kun olin reilun 5 viikkoa Espanjassa, mutta kyseessä poikkeustilanne siis.

Mä joskus lainaan exän autoa ja siinä avaannipussa on myös asunnon avaan. En kuitenkaan ikinä mene sillä avaamella sisälle asuntoon vaan soitan ovikelloa.
Näin toimitaan täälläkin. Mullakin on varulta eksän ja pojankin kotiin avain, mutta ei tulisi mieleenkään mennä niillä avaimilla sisälle.

:headwall: Kyllä normaaliälyllä varustettu ihminen olisi katsonut saunaan, että onko kiuas päällä jos kylppäri on todella kuuma. Taitaapi jäädä kiukaan vaihdon kustannukset ap:n omasta pussista maksettavaksi, koska vakuutusyhtiö vetoaa ap:n omaan huolimattomuuteen.

No tätä mä nimenomaan aluksi ajattelinkin! Että kyllä normaali fiksu ihminen olisi tajunnut sen kiukaan tarkistaa. Hämärä muistikuva olisi, että olen asian tarkistanut (ei ainakaan vastukset oo hehkunu), kun laitoin pyykkiä saunan lauteille kuivumaan. (Tiedän, näin ei saa tehdä, mutta kun ei ollut vielä mitään muutakaan paikkaa -> vasta muutettu enkä ollut vielä ostanu pyykkitelinettä)

Ja tosiaan, lämpö tuntui tulevan lattiasta. (lattialämmitys) Tosin se lattia oli polttavan kuuma, ei voinut paljain jaloin seistä kauaa paikallaan. Mutta pari viikkoa aiemmin koko kämppä oli ihan jäätävän kylmä kun keskuslämmitys oli lauennut. Joten oletin kyseessä olevan taas jonkun keskuslämmityksen ongelman. Ja kun meinasin, että otan talonmieheen yhteyttä olikin lämpö seuraavana päivänä tasaantunut. Ja nyt vasta (about viikkoa myöhemmi) huomasin ettei kiuas toimi ollenkaan.

Enempää asiaa kommentoimatta niin meillä on sellainen kiuas mikä ei mene automaattisesti pois päältä. On siis sähkökiuas, mutta meillä katkaisija takkahuoneessa josta sauna laitetaan päälle ja sammutetaan. Kiukaassa myös joku termostaatti että pitää lämmön max 90.

Mulla on kans sähkökiuas jonka ajastin reistaa. Se jää siis joskus päälle äärettömäksi ajaksi ja siksipä olenkin ottanut tavakseni käydä saunomisen jälkeen katsomassa että onhan ajastin muistanut hoitaa tehtävänsä.

[QUOTE="tööt";22918554]Mitä materiaalia nykyinen saunanne on?[/QUOTE]

Siis hä? Miten tää tähän liittyy? Edellisessä kodissa siis on puilla lämpiävä sauna ja nykyisessä sähkökiuas.

eikö kotivakuutus korvaa kiukaan ja myös sen tulevan sähkölaskun? Kun vahinkohan tuo on, samalla tavalla kuin vaikka kantaa taulu-tv:tä ja onnistuu pudottamaan sen.

Kotivakuutus korvaa vain äkillisen ja ennalta arvaamattoman tapahtuman, jota tuo ei ole, koska vakuutusyhtiö pystyy perustelemaan, että koska kuias on jätetty päälle, on tiedetty sen aiheuttavan sähkönkulutusta ja mahdollisen rikkoutumisen joten korvaus on nolla euroa. Tähän ei auta selittely sillä, että huono muisti ja vahingossa jätetty päälle.

Sähkölasku nyt ei varmasti hirveäksi nouse. Jos kyseessä on tavallinen kerrostalokuias, ne ovat yleensä esim 4-5 kilowatin kiukaita. Ja kiuashan ei ole koko ajan poruuttanut täysillä, vaan lämmittänyt aina välillä, joten päiväkulutus on varmaan ollut luokkaa 80 kwh ja viikossa on mennyt noin 500 kwh, eli noin 50 euron edestä ihan maksimissaan.

Ja mitä kiukaan rikkoutumiseen tulee, niin sen kun väität vuokranantajalle että kiuas meni rikki, niin hänen vastuulle se jää, eli hän ostaa uuden. Ei kai siinä tarvi puhua mitään, että kauanko se on ollut päällä - eikä vuokranantajalle ylipäätään ole mitään tilivelvollisuutta siitä, onko asunnossa himosaunoja, joka saunoo 23 tuntia vuorokaudessa.

[QUOTE="noh";22918615]Kotivakuutus korvaa vain äkillisen ja ennalta arvaamattoman tapahtuman, jota tuo ei ole, koska vakuutusyhtiö pystyy perustelemaan, että koska kuias on jätetty päälle, on tiedetty sen aiheuttavan sähkönkulutusta ja mahdollisen rikkoutumisen joten korvaus on nolla euroa. Tähän ei auta selittely sillä, että huono muisti ja vahingossa jätetty päälle.

Sähkölasku nyt ei varmasti hirveäksi nouse. Jos kyseessä on tavallinen kerrostalokuias, ne ovat yleensä esim 4-5 kilowatin kiukaita. Ja kiuashan ei ole koko ajan poruuttanut täysillä, vaan lämmittänyt aina välillä, joten päiväkulutus on varmaan ollut luokkaa 80 kwh ja viikossa on mennyt noin 500 kwh, eli noin 50 euron edestä ihan maksimissaan.

Ja mitä kiukaan rikkoutumiseen tulee, niin sen kun väität vuokranantajalle että kiuas meni rikki, niin hänen vastuulle se jää, eli hän ostaa uuden. Ei kai siinä tarvi puhua mitään, että kauanko se on ollut päällä - eikä vuokranantajalle ylipäätään ole mitään tilivelvollisuutta siitä, onko asunnossa himosaunoja, joka saunoo 23 tuntia vuorokaudessa.[/QUOTE]

Joo, täytyy soittaa huomenna huoltomiehelle. Kattoo mitä se sanoo. Hyvä ettei se sähkölaskukaan välttämättä oo tota kalliimpi.. tietysti sekin tuntuu kun on muutenkin tiukkaa rahasta.

Onko järkeä edes hakea vakuutuksesta korvausta pelkän kiukaan takia? Uusia kiukaita saa alle 200€, joten ottaen vakuutuksen omavastuuosuuden huomioon niin turha siitä on edes korvauksia hakea

[QUOTE="noh";22918615]Kotivakuutus korvaa vain äkillisen ja ennalta arvaamattoman tapahtuman, jota tuo ei ole, koska vakuutusyhtiö pystyy perustelemaan, että koska kuias on jätetty päälle, on tiedetty sen aiheuttavan sähkönkulutusta ja mahdollisen rikkoutumisen joten korvaus on nolla euroa. Tähän ei auta selittely sillä, että huono muisti ja vahingossa jätetty päälle.

Ja mitä kiukaan rikkoutumiseen tulee, niin sen kun väität vuokranantajalle että kiuas meni rikki, niin hänen vastuulle se jää, eli hän ostaa uuden. Ei kai siinä tarvi puhua mitään, että kauanko se on ollut päällä - eikä vuokranantajalle ylipäätään ole mitään tilivelvollisuutta siitä, onko asunnossa himosaunoja, joka saunoo 23 tuntia vuorokaudessa.[/QUOTE]

Ei vuokrananataja ole mikä sosiaaliluukku, joka tukee toisten mokia pohjattomasta pussista...

Joo, mulla ei oo tietoa vakuutuksen omavastuista, saati kiukaiden hinnoista. Muuta en vielä tiedä, paitsi että hajalla on. Ja asunto on kunnan vuokrataloja, tosin ihan uusia. Ja rivitalosta kyse, kun joku puhu jotain kerrostalosta.

Yhteistyössä