Voihan ruma sana! :(

oon tässä ootellut Kelan päätöstä ä-päivärahasta kun ä-loma alkoi jo 7.pvä.. soitin taas ja nyt oli tänään päätös tehty ja miniäippärahahan sieltä olisi sitten tulossa! :( että ottaa aivoon! :headwall: ja siitä vielä Kelan 20% vero pois..

Tuleeko siihen edes mitään lapsikorotuksia? :/

Mulle ei tuu minimiä vaan ihan palkan mukaan.. Mut tosta veroprosentista.. Mää soitin verottajalle ku ajattelin että mun täytyy nostaa prosenttia ku alkuvuodesta tulot sen verran suuret niin ni siinä kävikin niin että se laski ensiasunnon yms. takia alle 20 prosentin. Sit ku sanoin että sehän kelalla muuttuu kuitenkin ni se sano että jos on erikseen laskettu etuudelle veroprosentti niin se ei enää muutu... Mut en sitten tiiä.. Kohta sen nään paljon sitä sitten lähtee.. Mut kannattais varalta kysyä että onko se sitten kaikissa tapauksissa tuo 20% vai onko poikkeuksien poikkeuksia...

Korotuksista puheenollen, tänä vuonna nousi äitiys- ja vanhempainraha. Ensimmäiset 56 päivää äitiysrahasta tulee korotettuna ja ensimmäiset 30 pv vanhempainrahasta. Olikohan se jotenkin niin, että ennen se raha oli n. 70% tuloista ja nyt tuo korotettu osuus on 80%. En ole noista luvuista varma, itselläni se tarkoittaa että ekat 56 päivää saan yli 10e enemmän päivässä ja sen 30pv muutaman euron enemmän.

Mulla lukee kelan papereissa et ennakonpidätys otetaan korotettuna kahdella prosentilla mutta kuitenkin vähintään 20%... eli kun mulle laskettu verotoimistossa et 15% riittäis loppuvuodelle niin kela vetää silti sen 20% kun se minimi minkä ottavat...

Alkuperäinen kirjoittaja janita:
Mulla lukee kelan papereissa et ennakonpidätys otetaan korotettuna kahdella prosentilla mutta kuitenkin vähintään 20%... eli kun mulle laskettu verotoimistossa et 15% riittäis loppuvuodelle niin kela vetää silti sen 20% kun se minimi minkä ottavat...
Okei, kiitos! Ehkä se verottajatäti ei tätä tiennyt. Tai sit mää ymmärsin väärin.. Onneksi laski mulle 19% joten ei hirveesti muutu

=)

Alkuperäinen kirjoittaja janita:
nii sulta lähtee sit veroa 21% kun menee toi 10 plus kaks...
Tähän kahden nousuun nimenomaan täti sano että koskee vaan palkkaan laskettua prosenttia, ei koske erikseen etuuteen laskettua. Eli se on joko tuo 19 tai 20.. se selviää pian..

kahdentytön äiti mulla oli minimi äippä 300egee käteen ehkä pari egee päälle.....
mutta jos sun tytöt ei oo kunnallisessa hoisossa niin niistä voit hakee kodinhoitotuen hoitolisää jos tulorajat ei ylity... ite sai esikosta n. 50 egee kun se oli eskarissa....viime syksyn ja kevään....

Eikö tuohon äitiyspäivärahaan pysty hakemaan muutosverokorttia jos ei muita tuloja oo ollu vuoden aikana? Ainakin kelan maksamiin opintotukeen ja työmarkkinatukeen voi. Siis jos alkuvuonna ei mitään muuta tuloja ole ollut kuin kelan maksamat tuet, niin ainakin opintotukeen pystyy loppuvuodesta hakemaan muutosverokortin ja sen veron voi saada jopa nollaan. Siis muutaman kuukauden ajaksi tietenkin, ei koko vuodeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja liplap:
Korotuksista puheenollen, tänä vuonna nousi äitiys- ja vanhempainraha. Ensimmäiset 56 päivää äitiysrahasta tulee korotettuna ja ensimmäiset 30 pv vanhempainrahasta. Olikohan se jotenkin niin, että ennen se raha oli n. 70% tuloista ja nyt tuo korotettu osuus on 80%. En ole noista luvuista varma, itselläni se tarkoittaa että ekat 56 päivää saan yli 10e enemmän päivässä ja sen 30pv muutaman euron enemmän.
Mut noi korotukset käsittääkseni koskee ainoastaan työtuloihin perustuvaa päivärahaa. Eli jos päiväraha lasketaan jonkin etuuden perusteella tai on minimi ihan vaan siksi, ettei ole työtuloja tai etuuksia tms. minkä perusteella laskea, niin korotukset ei päde.

Alkuperäinen kirjoittaja PinotNoir:
Alkuperäinen kirjoittaja liplap:
Mut noi korotukset käsittääkseni koskee ainoastaan työtuloihin perustuvaa päivärahaa. Eli jos päiväraha lasketaan jonkin etuuden perusteella tai on minimi ihan vaan siksi, ettei ole työtuloja tai etuuksia tms. minkä perusteella laskea, niin korotukset ei päde.
Ok, tota mä en tiennyt. Muutenkin aina noi Kelan jutut menee yli hilseen :whistle:

Keiju07
Joo kyllä Kela pidättää sen prosentin mukaan, minkä verottaja laskee. Verokortti menee verottojalta automaattisesti Kelalle. Joten, jos on tarvetta pienempään prosenttiin, niin kannattaa muuttaa. Toisaalta, huomioidaanhan se sitten ensi keväänä vuoden 2007 veroehdotuksessa palautuksena. Eli ei etuudesta pidätetä automaattisesti jotain summaa, vaan ihan vuoden tulojen mukaisesti, mutta ottavat tuon 20%, jos toisin ei ilmoita. Veronpalautuksena saa sitten mahdollisesti takaisin. Näin mulle ainakin sanottiin, kun tilasin muutosverokortin. Eihän siinä nyt olisi mitään järkeäkään, että etuudesta pidätettäisiin automaattisesti 20 %; samantienhän se osuus kannattaisi jättää maksamatta (olisi vaan turhaa byrokratiaa)...

Alkuperäinen kirjoittaja Keiju07:
Joo kyllä Kela pidättää sen prosentin mukaan, minkä verottaja laskee. Verokortti menee verottojalta automaattisesti Kelalle. Joten, jos on tarvetta pienempään prosenttiin, niin kannattaa muuttaa. Toisaalta, huomioidaanhan se sitten ensi keväänä vuoden 2007 veroehdotuksessa palautuksena. Eli ei etuudesta pidätetä automaattisesti jotain summaa, vaan ihan vuoden tulojen mukaisesti, mutta ottavat tuon 20%, jos toisin ei ilmoita. Veronpalautuksena saa sitten mahdollisesti takaisin. Näin mulle ainakin sanottiin, kun tilasin muutosverokortin. Eihän siinä nyt olisi mitään järkeäkään, että etuudesta pidätettäisiin automaattisesti 20 %; samantienhän se osuus kannattaisi jättää maksamatta (olisi vaan turhaa byrokratiaa)...
No tämä vaikuttaa jo järkeen käyvältä

=)

Ja sehän onnistu netissäkin nettipankin tunnuksilla osoitteessa www.vero.fi, jos vain alkuvuoden tulot, arvio loppuvuoden tuloista ja muut asiaan vaikuttavat (esim. pääomatulot, asuntolainan korot yms.) on tiedossa.

Ja koska laskenta tehdään vasiten kelan etuutta varten, se menee juuri se eikä sitä 20 %, vaikka niin äitiysrahapätöksessä sanotaankin. Koukeroisia on kelan kiemurat, mutta näin se on!

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Sanokaas te jotka jo saatte rahaa että ne summat mitkä ilmoitetaan maksettavaksi merkittyinä päivinä, ovatko jo verotettuja? Sain päätöksen ja mietin tuota asiaa.
Mun tietääkseni se on brutto. Eli siitä lähtee vielä se vero. Mulle ei oo vielä ensimmäistä erää tullut mutta näin olen ymmärtänyt. Koska eihän se kela vielä siinä vaiheessa tiedö sitä vero%:a kun se lappu tulee..

koithoidontuen hoitolisää voi saada, vaikka kotona olisi YLI 3-vuotias lapsi.

Kahden tytön äiti:

mulla lapset hoidossa kotona kesäkuusta alkaen, iät 5v ja 3½v. saisinkohan tuota kodinhoidontuen hoitolisää..

Sitä hoitolisää voi saada vaan alle 3-vuotiaasta.

Eli tuo edellä mainittu ei pidä paikkaansa, itselläni kädessä uunituore ä-rahapäätös, jossa maksetaan hoitolisää ( tulosidonnainen) ä-loman ajalta myös 05/04 syntyneestä.

Yhteistyössä