Voihan juhlajärjestelyt ja anoppi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miniä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miniä"

Vieras
Järjestän lapsen kastejuhlaa ja kolmisenkymmentä henkeä on tulossa juhlimaan oman perheen lisäksi. Olen jo alotellut ruokien valmistamista ja tehnyt lihapullat valmiiksi ja pakastanut ne. Nyt anoppi ilmoitti, että HÄN ei voi syödä tekemiäni lihapullia koska niissä on nauta-sikaa (60-40). Hän toi minulle kaksi kiloa naudanpaistijauhelihaa joista minun tulee tehdä hänen lihapullansa. Hienoa! Ei ole mistään uskosta johtuva sianlihan välttely ja aiemmin on aina syönyt mitä on tarjottu, mutta nyt ei sitten enää. Olen myös yhdeltä kaverilta kuullut, että lihapullat ovat "mehevänpiä" kun on vähän sianlihaa joukossa, pelkästä naudasta voi tulla kuivakoita.

Olen varmaan pikkumainen, mutta nyt alkoi ottaa pannuun ja lujaa.

Taidan tehdä niistä lihoista oikein komeen jauhelihakastikkeen arkiruuaksi ja annan anopin syödä samaa kuin muut. PRKele

No voi onneton ihminen. Miksi et saanut suutasi auki, että et tarvitse enää jauhelihaa, kun olet tehnyt jo lihapullat. Olisit voinut vaikka sanoa, että tekee itse itselleen ja ottaa mukaan, jos ei voi syödä tekemiäsi. Asioista voi puhua.

Paistijauhelihasta kannattaa tehdä vain ne coctailpullat, joita syödään kylmänä.

Paistijauhelihasta ei tune kunnon arkikastiketta, tee jauhalihapihvit ruuaksi tai hampurilaispihviksi.

Haittaako, jos anoppi tekee itse lisäksi lihalpullia? Minua haittaisi, mutta jotkut ovat rennompia.

Mä antaisin anopin hommaamat jauhelihat takaisin sille ja sanoisin, että pyörittele PRKL ite pullas jos ei talon antimet kelpaa.

Huomioin aina juhlissa erikoisruokavaliot jos niistä tiedän. Mutta anopin nirsous ei kuulu niihin. Tehköön tosiaa ite jos ei maita.

Oikeasti, olisit sanonut heti kun toi jauhelihaa, että minä olen jo tehnyt MINUN JÄRJESTÄMIINI JUHLIIN tarjoiltavat, kiitos.

Jos tuo ei olisi uponnut, sitten tiukemmin. Jotkut anopit yrittää osoittaa valtaansa kaikin keinoin ja niille on heti näytettävä, että sinua ei voi määräillä.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
En kuuntelisi anopin juttuja yhtään! Sanoisin että voit olla sitten syömättä! En anna kyllä anopin määräillä yhtään vaikka kovasti yrittääkin aina. Ei vaan jaksa. Itse päätät juhlistanne!

[QUOTE="Äitee";26502927]Sa anopille, että oikeestaan ne on sukulaiset joiden kuuluu ristiäiset järjestää ja nosta jalat pöydälle. Tehköön itte pullansa.[/QUOTE]

Tekisin ne pullat ja laittaisin niihin niin paljon chiliä, että anoppi itkee pippaloissa. No ei maar, mä oon sen verran laiska ja pompottelunvastustaja, että en taitaisi tosiaan tehdä niitä ollenkaan.

Mutta siis oikeastiko ristiäiset on ollut tapana sukulaisten järjestää? Meillä ainakin appiukko ilmestyi ensimmäisen kerran lasta katsomaan leipomon kautta, ja oli tilannut melkoisen komeat eväät sieltä. Ristiäisiä meillä ei pidettykään, minä olen pakana ja korvaavat bileet jäi järjestämättä kun viruin sairaana kuukausitolkulla. Väitti appi, että itäsuomalainen perinne on ollut aina tuommoinen, hän on kaksikymmenluvun lapsia.

Mutta tuossa taitaa vielä olla eri asiasta kysymys kuin ristiäisissä kuitenkin? Kyllähän mua on aina ihmetyttänyt, että miten ihmeessä vauvaperheen oletetaan ehtivän ohjelmatoimistoksikin.

[QUOTE="Äitee";26502927]Sa anopille, että oikeestaan ne on sukulaiset joiden kuuluu ristiäiset järjestää ja nosta jalat pöydälle. Tehköön itte pullansa.[/QUOTE]

Näin, ja sitten alat luettelemaan millaisia pikkuleipiä haluat, voit antaa reseptitkin. Ja millanen kakku pitää olla. Sanot että sitten juhlapäivänä pari tuntia ennen sopii alkaa tuoda tarjottavia teille.

Tekisin ne pullat ja laittaisin niihin niin paljon chiliä, että anoppi itkee pippaloissa. No ei maar, mä oon sen verran laiska ja pompottelunvastustaja, että en taitaisi tosiaan tehdä niitä ollenkaan.

Mutta siis oikeastiko ristiäiset on ollut tapana sukulaisten järjestää? Meillä ainakin appiukko ilmestyi ensimmäisen kerran lasta katsomaan leipomon kautta, ja oli tilannut melkoisen komeat eväät sieltä. Ristiäisiä meillä ei pidettykään, minä olen pakana ja korvaavat bileet jäi järjestämättä kun viruin sairaana kuukausitolkulla. Väitti appi, että itäsuomalainen perinne on ollut aina tuommoinen, hän on kaksikymmenluvun lapsia.

Mutta tuossa taitaa vielä olla eri asiasta kysymys kuin ristiäisissä kuitenkin? Kyllähän mua on aina ihmetyttänyt, että miten ihmeessä vauvaperheen oletetaan ehtivän ohjelmatoimistoksikin.

Appiukkosi on puhunut karjalaisesta rotinat-perinteestä. Hyvä systeemi, että vauvapereeseen vietiin ruokaa ja varsinkin leivonnsia. Rotinat vietiin kun ekaa kertaa mentiin vauvaakatsomaan. Pulla leivottiin rinkiläksi ja se oli rotinarinkilä.

Gluteenittomia lihapullia teen kyllä vielä... pitäiskö ne tehdä anopin tuomasta lihasta...? Kyllä niin ottaa pattiin, kun yksin saa tehdä juhliin kaiken, mies ei osallistu. Ja anoppi ei ainakaan auta yhtään tilannetta, eikä siis varmaan halua edes auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja miniänä pirulle;26507065:
Laitat muutaman jo tekemäsi nauta-sika pullan eri vadille ja kirjoitat siihen lapun kissan kokoisin kirjaimin "ANOPIN LIHAPULLAT"

Mietin kyllä, että pitääkö ne tosiaan merkata jotenki, ettei kukaan muu vaan syö hänelle tarkoitettuja pullia ja laitan loput mitä jää mukaan evääksi. :) Olisin aika kiltti? :)

Oletpa aika lapanen naiseksi, ei voi muuta sanoa. Mikä ihmeen tarve sinulla on olla anoppisi kynnysmatto?!
Ja näköjään myös miehesi. Jos mun anopille ei kelpaa ruoka mitä tarjotaan, niin olkoon nälässä! Eipä tulisi IKINÄ mieleen tehdä yhdelle ihmiselle omat pullat!

No, eipä siinä. Itse olen onnellinen, koska mun anoppi ja äiti leipoi ristiäisiin ja ne pidettiin anoppilassa muutenkin kun heillä todella iso talo. Menin paikalle tälläytyneenä lapsen kanssa ja jälkeenpäin kiitin äitiä ja anoppia pienillä lahjoilla vaivannäöstä. Helppoa oli ja ihana päivä.

meillä oli juuri äsken yhdet juhlat. tiesin etukäteen, että yksi sukulaisperhe ei syö sieniä ja appiukkokaan ei niistä pidä. Silti tarjosimme alkuruoaksi korvasienikeittoa, koska itse pidämme siitä. Mitään korvaavaa alkuruokaa ei ollut. Jos ei sukulaiset tykkää, niin olkoon syömättä. Sukulaisperhe söi vain leipää, mutta appiukko otti keittoa ja söi sen. Etukäteen ei kerrottu mitä on tarjolla. Söivät sitten enemmän pääruokaa, se kelpas. Jos ei kelpaa mitä tarjotaan, niin olkoon nälissään.

mun anoppi ei tee tollasta. Ollaan hyvissä väleissä. Mut mun äiti.... Voi jee! Meillä oli tiukka budjetti nuorimman ristiäisis johtuen synnytyskomplikaatioista, ja päätettiin tehdä ruuaksi hirvisoppa +palvattua hirveä itse leivotut tumma ja vaalea leipä. Vihannekset ja juusto leivän päälle. Kahville sit 3 erilaista kakkua ja piparit. Mies kun on metsästäjä niin lihat oli jo valmiina. Samoin perunat ku aina pannaan perunaa kasvamaan. Mut mun äiti oli sit päättäny tehdä vielä pullia, keksejä ja muutaman lajin kuivakakkuja. Rualle vielä kinkku ja tonnikalasalaatin. Toki mun äiti teki nämä kaikki ja siksikin haluttiin yksinkertainen tarjoilu. Otti päähän ku ei suostunu sit ottamaan rahaa noista muista. Halus päteä yms. Mutta ainakin juhlavieraat sai syödä niin että napa ruskas :D pakasta se jauheliha äläkä puhu mitään, vasta sitten kerrot ku anoppi on syöny nahansa lihapullia täyteen :D

laittasin jauhelihat pöytää paketissa. : anopille!

perhana ala kelhene erikseen mithääntekheen. sole allerginen nii syökhööt samoja. luulee anoppi itestää pikkusen liikoja perhana. allergisille tekisin eriskensä.

Anoppi oli meillä juhannuksena syömässä ja hyvin maistui atrillin makkara, mietin vaan että kyllä siinä taitaa olla possunlihaa. En saanut sanottua mitään, mutta kyllä vähän hymyilytti :)

Yhteistyössä