Voihan itku!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kohta itkee äitikin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kohta itkee äitikin

Vieras
Mulla on vauva, joka nyt reilu 2 kk. Itkuisuus on lisääntynyt ja lisääntynyt koko ajan. Vielä laitokselta tultaessa oli oikea enkeli, nukkui ja söi. Oli syntyessään hiukan vajaa 3 kg. Jekovitia aloin antaa neuvolan ohjeiden mukaan kahden viikon iästä alkaen 1 tippa/pvä/eka viikko, sitten 2 tippaa/pvä/viikko jne. 3 tippaa annoin pari viikkoa ja sitten 4 tippaa pari viikkoa ja nyt olen lisännyt viiteen tippaan jokunen päivä sitten.

Huuto/vatsavaivat ovat lisääntyneet samalla kun tippoja on lisätty. Nyt viimeiset pari päivää itkee koko ajan, mutta yöt ok ja ulkona nukkuu hyvin pitkät pätkät. Pari viimeistä iltaa ovat olleet tosi pahoja. Vauva huutaa aivan järkyttävän kovasti kroppa jäykkänä ja oikein sydäntä särkee kuunnella, kun toinen meinaa tikahtua huutoonsa.Koliikkiako tämä nyt sitten kuitenkin on? Vauva siis itkee about pari tuntia illassa putkeen, eikä mikään auta. Itkuisuus alkoi oikeastaan 5 vk iässä, mutta aikaisemmin olen vain ajatellut itkun kuuluvan vauvan elämään, eikä se ole ollut jokapäiväistä. Nyt kuitenkin tuntuu, että ei tämä ole normaalia, kun vauva ei nykyään ole tyytyväisenä hereillä juuri lainkaan.

Olen antanut jo yli kuukauden ajan Disflatyliä ja nyt neuvolan täti sanoi, että lopettaisin sen kun ei niistä tunnu tehoa olevan ja antaisin Rela-tippoja. Lopetanko siis todella Disflatylin kuin seinään ja alan antaa vain Relaa?

Alamme väsyä tähän, kun illat menevät vain huutokonserttia kuunnellessa. Eikö koliikki pitäisi tässä iässä alkaa helpottaa, eikä pahentua? Hyviä neuvoja kaivataan!

Kokeile vaihtaa D-vitamiini esim. dee-tippoihin tai anna vähemmän. Ja kokeile vain niitä pelkkiä Rela-tippoja . Meillä auttoivat jonkin verran. Kyllähän tuo koliikilta kuulostaa , mutta sehän on vain selitys.. eli vauvalla on esim ilmavaivoja , kehittymätön hermosto, suolisto... ;D Lämpimät kylvyt , vauvahieronta, vyöhyketerapia, kapalointi, karsiomasta ruokavaliosta pierettävät pois (siis tietysti jos imetät)...
Voimia!!!!

Itse lopettaisin D-vitamiini tipat kokonaan ja testaisin johtuvatko masuvaivat niistä.
Cuplaton-tipat ovat auttaneet meillä masuvaivaisia, kunhan niitä muistaa antaa ennen jokaista syöttökertaa.
Lisäksi vatsan kuuhieronta helpottaa ilmavaivoihin:)

Minäkin lopettaisin d-vitaminiit kokonaan vähäksi aikaa. Parin viikon päästä aloittaisin uudelleen 1 tippa/vko, 2tippaa/2vkoa jne.. lisäten täysimetyksellä 5 tippaan. Näin tein lopulta oman vaavin kanssa, jolle tuli mahakivut tippojen aloittamisesta ja sylki jekovitit ulos alottamisesta lähtien... Samalla alotettiin Relatipat joita annetaan vieläkin (n.9kk). Mahakivut ja huuto loppu.
Kunnon tauolla saat selville johtuuko dvitamiinista! Tarkkaile omaakin ruokavaliotasi.

Iltasuihku jo hieman ennen itkua saattaa auttaa tai lämmin kylpy. Joka iltakin voi mikäli iho kestää. Meillä pelkässä vedessä polski. Kun sai vapaana vaavi itse polskutella vedessä maha toimi paremmin. Tuli kuplia veteen =)

Kokeilkaa rohkeasti vain ja paljon jaksamista!!!! Pian pahin on ohi!

Kiitos kovasti kaikille apua antaneille! Tänään annoin jo omatoimisesti vain 4 tippaa ja neuvolan täti käski pudottamaan kolmeen. Toisaalta tylsää kun hän nimenomaan patisti tippoja aiemmin nostelemaan, kun itse annoin niitä varovaisemmin kuin oli ohjeet annettu! Voisi tietysti kokeilla nyt ihan ilmankin? Kapalossa vauva ei jostain syystä tykkää olla? Jos ei saa käsiään heilutella, hermostuu entistäkin enemmän. Ja jos kädet jättää vapaaksi, sehän ei olekaan enää kapalo. ;)

Kylpykään ei iltaisin tunnu rauhoittavan lasta. Täytyy kokeilla tänään sitä hierontaa. Kyllä tämä kai tästä jonakin päivänä helpottaa!?

Kuuhieronta: Aloita vas.kädellä vauvan masun vas. puolelta oikealle puolelle kevyesti painaen, tee sama oikealla kädellä myös vasemmalta oikealle, löydät pian sopivan rytmin:) tee jatkuvaa liikettä molemmilla käsillä yhteensä kahdeksan kertaa eli neljä kummallakin.
Sen jälkeen ota vauvaasi nilkoista ja paina varovasti jalat koukkuun ja suoraksi neljä kertaa ja jatka sitten taas hierontaa käsillä... muutaman kerran liikettä toistaessasi masun ilmat tulevat ulos:)

Meilläkin alettiin itkeä 5 viikon iässä..
Vähensin omatoimisesti Jekovittejä..taidettiin olla jonku aikaa ilmankin enkä siitä mainostanut mitään neuvolassa. Sitten pikkuhiljaa lisättiin tippamäärää. Pari viikkoa yhtä tippaa ja sitten kahta jne. ja kolmea tippaa otettiin varmaan kuukausi ennenku taas lisättiin..
Hieman alle 2kk:n iässä aloitettiin myös vyöhyketerapia, jossa käytiin 5 kertaa.
Niin ja edellämainittu jumppaus auttoi meilläkin kakka-vaivoihin..
Tsemppiä ja jaksamisia! :)

Meillä alkoi kanssa jokailtaiset mahavaivat heti kun alettiin d-vitamiinia antamaan. Vaihdoin Jekovitit Dee-tippoihin, joka selkeästi vähensi vaivoja, mutta vieläkin huutoa oli noin neljä iltaa viikossa kolme-neljä tuntia kerrallaan. Neuvolasta ehdotettiin syöttövälien pidentämistä kolmeen tuntiin ja aloitin myös Cuplatonin antamisen eikä juurikaan vaikutusta. Apteekista neuvoivat kokeilemaan Cuplaton ja Rela-tipat yhdistelmää eli relat kerran päivässä ja Cuplaton ennen jokaista syöttöä. Se auttoi ja itkua oli sen jälkeen ehkä kerran viikossa, joten huomattava parannus.

Meille sanottiin neuvolassa, että vauvat ovat itkuisimmillaan 2kk iässä. Masuvaivoihin meilläkin auttaa tuollainen "kakkajumppa". Tänään sain päälleni oikean vauhtikakan jumpatessani jalkoja. Ei ihme, että vähän sattuu, kun tuollaisella paineella tulee!

Meidän vaavilla oli tismalleen sama tilanne(kts."1 kk vaavin itkuisuus"), huutokonsertteja iltaisin ja usein pitkin päivääkin. Cuplattomat kokeiltiin, samoin Disflatylit. Rela-tippoja vauva on saanut jo pariviikkoisesta, nyt ikää kohta 7 viikkoa. Mistään edellämainituista ei oikein vaikuttanut olevan apua. Sitten luin jostain mallasuutteen auttavan vauvan masuvaivoihin ja päätin kokeilla - heti ekan mallasdrinksun jälkeen loppuivat vaivat ja kitinät kuin seinään! :) Nyt kokeilua takana jo muutama päivä ja vaavi on todella tyytyväinen. Mallasuutetta saa apteekeista, iso sinappipurkin näköinen pönttö maksaa alle 10e. Rela-tippoja ollaan annettu edelleen. Ihan luonnontuotteilla siis mennään! Kannattaa kokeilla, itse olen todella vakuuttunut ja helpottunut :)

Hei,
Meillä nyt 2 kk:n ikäinen vauveli ja saatiin uskomattoman hyvä apu vauvan ilmeisesti mahavaivoista johtuneeseen itkuisuuteen vyöhyketerapiasta. Itku väheni liioittelematta 90%, ennen vauva tuntui huutavan aina hereillä ollessaan ja oli todella ilmavaivainen. Vaihdoin myös Rela-tipat DDS Junior -maitohappobakteereihin, Relassa jotain sellaista öljyä joka saattaa joitain kitisyttää. Saatiin todella hyviä neuvoja mm. omaa ravintoani koskien (täysi-imetän siis), kyllä kannatti, muutos valtava!

Edellämainittujen lisäksi meillä toimi liinailu. Joskus sidoin pikkuisen liinaan keskellä yötäkin ja kävelin ympäriinsä. Mieluummin niin kuin kuuntelin huutoa, sai edes mies nukkua. Ja tuota kuuhierontaa suosittelen lämpimästi. Me käännettiin lapsi sen jälkeen vielä mahalleen jalat koukkuun. Jos ilmaa oli suolistossa, niin taatusti tuli ulos.

Mallasuute on hyvä, mikäli vauva kärsii kovasta kakasta tai "ummetuksesta", mutta sitä ei suositella pitempiaikaiseen käyttöön, sillä vetää masun helposti aivan kuralle, joka ei ole vauvalle hyväksi.

En ole huomannut kakan muuttuneen mitenkään löysemmäksi, ihan normaalia sinappiryyniä se on edelleen :) Vaavi vain paljon tyytyväisempi ja tuntuu, että pierutkin tulisivat helpommin ulos.

Saman vastauksen liitän tänne, minkä kirjoitin tuohon "1kk ikäisen vaavin itkuisuus" ketjuun, eli Mallasuute on ohra-valmisteinen ja viljatuotteita ei suositella alle 5kk ikäiselle vauvalle ja sen on tarkoitettu ainoastaan ummetuksen hoitoon se voi lisäksi myös aiheuttaa vilja-allergiselle lapselle oireita, joten kokeilkaa niihin masuvaivoihin ensin cuplatonia tms. sekä jumppauttamista aivan pienille vauvoille:)

ettei olisi allergiaa?!jos imetät niin lapsella voi olla myös maitoallergia (näin meillä). ELi itse olen ns. imetysdieetillä eli en käytä lainkaan maitotuotteita . Tämä poisti meidän vatsavaivoja ja ihottumat...

Meidän vauvan omatekemäni diagnoosi on: vaativa vauva. Valveilla ollessa kitinää, mutta nukkuu hyvin.

Ei kaikki kitinä johdu vatsanväänteistä, vaan olen huomannut että yksinkertaisesti valveilla ollessa poikamme kaipaa jatkuvaa vaihtelua, sylissä eriasentoja, heijausta, huoneen vaihtoa, sylistä toiseen jne. Tempperamenttia löytyy. Ihme kärttyisyyttä ollut nämä ekat 2,5 kuukautta. En ole ajatellut syyttää d-tippoja, sillä niitähän kaikkien lasten pitää ottaa kolmeen vuoteen saakka (Jekovitit kyllä tsi pahan makuisia). Rela-tipoista meillä ei ollut apua.

Ellei kyseessä ole nälkä tai uni-itku poikamme on siis huomionkipeä. Tämän olen huomannut siitä että aina kun on vieraita hän on hyvin aurinkoinen, ja tarkkailee uusia ihmisiä, mutta kun he poistuvat, kitinä jatkuu. Yöt on sujuneet hyvin, vaikkakin yösyöttöjä tietty on, samoin päiväunet ottaa makoisasti ulkona, ja osittain sisällä. Vatsanväänteitäkin on, mutta ne ajoittuu varhaiseen aamuun, jolloin poika ähisee ja kääntyilee ja paukuttelee, mutta huom - ei huuda! Hieron välillä imettäessä hänen mahaa.

Mutta nyt kun 3kk on pian täynnä niin itkuisuus on vähän kadonnut, sillä hän on löytänyt nyrkkinsä, kiinnittää huomiota leluihin, potkiskele puuhamatolla jne. ELI vauvoja pitää kanniskella ja liikutella aina siihen asti kunnes he itse pääsevät purkamaan energiaansa. Ainakin se on yksi selitys itkuisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja mami5:
Kuuhieronta: Aloita vas.kädellä vauvan masun vas. puolelta oikealle puolelle kevyesti painaen, tee sama oikealla kädellä myös vasemmalta oikealle, löydät pian sopivan rytmin:) tee jatkuvaa liikettä molemmilla käsillä yhteensä kahdeksan kertaa eli neljä kummallakin.
Sen jälkeen ota vauvaasi nilkoista ja paina varovasti jalat koukkuun ja suoraksi neljä kertaa ja jatka sitten taas hierontaa käsillä... muutaman kerran liikettä toistaessasi masun ilmat tulevat ulos:)

Haluan vain tarkentaa, että muistakaa tämä vasemmalta oikealle-neuvo tarkoittaa OMAA vasentasi ja oikeaasi. Ei siis vauvan vatsan vasen- ja oikea-puoli, kuten jotkut voivat tämän ymmärtää. Eli Oma paksusuolihan kulkee aina niin, että Omalta oikealta Omalle vasemmalle siirtyy massa eteenpäin. Jos siis hierot vauvaa vauvan vasemmalta oikealle, menee ilmat väärään suuntaan. Helposti vielä sanottuna: vauvan hieronta tehdään myötäpäivään.

Vaikeasti selitetty, mutta varmasti saitte pointin.

Meillä vauva itkeskeli toisinaan myös vatsavaivoja, annoimme siihen Disflatyliä. Ei tuntunut auttavan, vaan ennemminkin päinvastoin. Kun jätettiin Disflatyl pois, loppuivat suuremmat vatsanvääntelytkin. Eli kannattaa kokeilla. Lisäksi Jekovitin sijaan voisi kokeilla vaikka Devitolia, niinkuin muutama muukin taisi ehdottaa.

Yhteistyössä