Voihan helvetti... Tuolla lapsella ei oo kaikki hyvin kotona kyllä...

Siis oikeesti! Meijän tien varressa asuu lapsi, joka on leikkiny melkeen joka päivä mun pojan kans jos me ollaan vaan kotona. Joskus lapsi on ollu meillä/meijän pihalla jopa koko päivän. Jos me käydään vaikka kaupassa, lapsi saattaa oottaa meijän pihalla, vaikka oon sanonu, että pitäs mennä kotona käymään...
Ku me syödään, lapsi hengailee meijän pihalla tai sitte oottaa pojan huoneessa ja ruinaa itekki ruokaa... "kysy teijän äitiltä saisinko määki..." Joskus lapsi on syöny meillä, mutta monesti sanon että hänen koti on niin lähellä että voi mennä sinne syömään. Yhesti lapsi sano että "ei meillä oo mitään ruokaa" :eek: Köyhä minäki oon, mutta on meillä lapsille ruokaa, mutta ei mulla oo varaa ruokkia naapurin lasta. Eikö sen lapsen äitiä oikeesti kiinnosta missä poika luuhaa päivät pitkät vai mikä helvattu oikeen on...? S lapsi on viis vuotias. Mä en ikinä antas mun viis vuotiaan tytön hyppiä koko päivää pitkin kyliä niin etten tietäs missä laps on :eek:
Yhesti oon nähny tän lapsen äitin ja jutellu hänen kans. Hällä on mun puhelinnumero, mutta kertaakaan ei oo soittanu.
Ja tänään...ihana ihana vk loppu, olis saanu nukkua pitkään... Meijän ovikello soi puoli kaheksalta!! :kieh: "hei, saako teille tulla?" voi elämä...

 
anu
Kannattasko ottaa yhteittä sos.huoltoon, niin kävisivät tarkastamassa kotiolot. 5 vuotiaan ei todellakaan kuulu viilettää yksin missään. Sillon ku mun poika oli 5v, niin meni jo nukkumaan klo 20 illalla.
 
Näitähän on. No ihan ekaksi kannattais tehdä sellainen sääntö, joka meidän muksuilla on aina ollut eli vieraat saavat tulla viikonloppuna vasta klo 11. Kiva seurata kuinka hyvin muksut ovat sen omineet koska vielä yläasteikäisenäkin ne todellakin tulevat vasta klo 11. Siis samat kaverit olleet jo kohta 10 vuotta =) Toisekseen, mä olen aina antanut lapselle kuin lapselle ruokaa, koska ei se ole sen lapsen vika jos kotona ei ruokaa ole. Mutta ehkä ottaisin puheeksi äidin kanssa, koska ei ole oikein, että lapsi syö teillä jatkuvasti. Muuta en osaakaan sitten neuvoa. Koita puhua äidin kanssa vaikka onkin melkoisen vaikea aihe....
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et kai päästäny sisälle??
no en. mä sanoin että meillä nukutaan. Monesti oon kysyny lapselta että tietääkö sun äiti missä oot? "juu, kyllä se tietää" ja vähän ajan päästä saattaa kysyä että "onks kello jo kaks ku mun äiti tulee sillon töistä" :eek: ei varmasti tiedä missä lapsi on... mä en ainakaan päästäs lapsiani kenellekkään kylään puoli kaheksalta aamulla :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
oikesti, ei mulla oo pokkaa mennä sen oven taakse ja kysyä että osaatko sä huolehtia sun lapsesta... :ashamed:

Mitäs jos kävisit juttelemassa sen äidin kanssa niin että "ihan kiva kun kallemarjatta käy meillä mutta sovitaanko että viikonloppuna hän ei tulis meille ennen 11 jotta saadaan rauhassa viettää vkl aamua" =) ja että "sovitaanko niin että kun kallemarjatta tulee meille leikkimään niin hän olis tunnin kaks kerrallaan ja sitten pistän kotiin tulemaan että omat päivärytmin meillä menee ok" =)

Noilla ensin ja jos ei tahti muutu niin sitte järeempiä sanoja :D
 
Meillä mun yks tuttu on suurin piirtein sijaisäiti yhelle naapurin lapselle. On kanssa koko ajan siellä, aamulla aikasin menee ja illalla myöhään lähtee. Niillä on niin, että pikkuveljellä on tosi pahat allergiat ja se äiti on ihan poikki, kunta ei myönnä mitään tukea. Eli jos toi tuttu ei suostuis tytöstä huolehtimaan, niin varmaan kunta ottais huostaan ne lapset (sekun tuntuu olevan heen ainoo tapa, jota tosin sitäkin käytetään tosi harvoin siellä, paska kunta). Väärinhän se on, mutta kävisin keskustelemassa siellä sen lapsen äidin kanssa, että onko oikeesti joku hätä ja sit neuvoisin ottamaan yhteyttä neuvolaan tai kuntaan tms.
 
.......
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et kai päästäny sisälle??
no en. mä sanoin että meillä nukutaan. Monesti oon kysyny lapselta että tietääkö sun äiti missä oot? "juu, kyllä se tietää" ja vähän ajan päästä saattaa kysyä että "onks kello jo kaks ku mun äiti tulee sillon töistä" :eek: ei varmasti tiedä missä lapsi on... mä en ainakaan päästäs lapsiani kenellekkään kylään puoli kaheksalta aamulla :eek:
siis eikö sillä lapsella ole ketään kotona hoitamassa sillä aikaa ku äiti on töissä??? Nyt ilmotusta sossuun!
 
Meillä on itellä sääntönä se ettei meille tulla ennen 12 viikonloppusin =) Välillä toimii, välillä ei =)

Mutta itse asiaan, kovin tutulta kuulostaa valitettavasti, täälläpäin pyörii samanlainen tapaus, tosin ikää 6 v mutta saattaapi näin lauantaisin olla vielä pyöräilemässä 20-21 aikaan :/ Äitiä taida paljon kiinnostaa koska useimmiten tulee soitto "ootko nähny, on taaas hukassa jne"

Mutta menepä sanomaan jotakin, vetää pellon kokosen herneen nenuunsa, eihän hän tee mitään väärin :|

 
totta helvatussa se on vaikeeta mennä kysymään tuntemattomalta ihmiseltä että onko teillä kaikki hyvin... Tuskin mulle edes avautuis...en tiiä...
Sillon yhesti siellä kävin ku tää lapsi varasti mun pojalta hammaskeijun tuomat kolikot ja mentiin niitä pojan kans hakemaan... Sillon jo tuli tunne et mä oon joku tyränniäiti joka hyökkää naapurin lapsen kimppuun ku omalta kultsipuppelilta on viety rahaa... :ashamed: Mutta lapsen äiti totes että kyllä ne varmaan on meijän pojan rahat, koska heijän lapsella on vähä tapana tehä tollasta...
 
Ehkä sellainen lähestymistapa kannattais ottaa, että sovitte äidin kanssa yhdessä, että mikä on esim hyvä aika, jolloin kotiin tullaan näyttäytymään. Eli siis soitat vaikka pokkana ja sanot, että " oon yrittäny lapselta kysyä, mutta kun ei osaa oikein sanoa. Että miten me tehtäis, jotta sielläkään ei tartte huolehtia?" Ei lähestymisen tarvi aina olla sellaista että kun sinä et huolehdi tms. vaan ihan tällainen kepeä. Sitten jos äiti sanoo, että ei kiinnosta, niin voisin soittaakin soskuun....
 
Siis mikset sä hyvä rakas ihminen soita sinne sossuun jos kerta lapsellakaa oo hoitopaikkaa ?? toihan on heittelle jättöö.....Eihän 5vuotias osaa ittestä huolehtia, siks se varmaan käyki teillä että saa ruokaa/seuraa jos äiti on töissä päivät pitkät!! :/ lapsi raukka
 
vieras
Ei kannata kyllä aina ottaa aina kirjaimellisesti tuon ikäisen juttuja. Todennäköisesti vaan kaipaa samanikäistä seuraa ja tekee mitä tahansa saadakseen sitä.

"ei meillä oo mitään ruokaa" on usein suomennettuna, että meillä ei ole juuri tällä sekunnilla se ruoka-aika. Joistakin lapsista vaan on mukavampi syödä kylässä, meillä kävi yksi tuollainen esikoisen kanssa leikkimässä tuon ikäisenä ja kyse ei todellakaan ollut siitä, ettei kotona ruokaa olisi ollut tarjolla!

Todennäköisesti lapsen äiti tietää, että lapsi luuhaa teillä ja ajattelee, että se käy teille, kun ette kotiakaan laita.

En kyllä ensimmäiseksi lähtisi mihinkään sosiaalihuoltoon soittelemaan, vaan lähettäisin lapsen tiukasti kotiin silloin kun meille ei hänen vierailunsa sovi. Saatelkaa poika vaikka joku kerta kotiinsa ja samalla esität vanhemmille toiveen, että ei tulisi vastaisuudessa viikonloppuna aikaisin sitä ovikelloa soittelemaan ja muutenkin voit jutella noista vierailuista. Kyselet vaikka heidän ruoka-ajoistaan, että osaat lähettää pojan kotiin ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Joyride:
Ehkä sellainen lähestymistapa kannattais ottaa, että sovitte äidin kanssa yhdessä, että mikä on esim hyvä aika, jolloin kotiin tullaan näyttäytymään. Eli siis soitat vaikka pokkana ja sanot, että " oon yrittäny lapselta kysyä, mutta kun ei osaa oikein sanoa. Että miten me tehtäis, jotta sielläkään ei tartte huolehtia?" Ei lähestymisen tarvi aina olla sellaista että kun sinä et huolehdi tms. vaan ihan tällainen kepeä. Sitten jos äiti sanoo, että ei kiinnosta, niin voisin soittaakin soskuun....
kun ei mulla oo heijän numeroo. Sillon ku tämä lapsi oli meillä muutaman ensimmäisen päivän leikkiny (muutettiin tähän muutama kk sitte) laitoin lapsen mukana lapun kotiin että on ollu meillä leikkimässä ja plaaplaa... ja kirjotin siihen oman numeroni. Ei mitään vastausta, ei mitään. Olis voinu laittaa edes viestin että kiitti numerosta, pidetään yhteyksiä tai jotain,mutta ei mitään. Ensin epäilin jo että onkohan lappu menny perille ollenkaan, mutta ton raha jutun jälkeen ku kävin heillä, kysyin että saitko mun lapun...juujuu, kyllä oli saanu :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
Siis mikset sä hyvä rakas ihminen soita sinne sossuun jos kerta lapsellakaa oo hoitopaikkaa ?? toihan on heittelle jättöö.....Eihän 5vuotias osaa ittestä huolehtia, siks se varmaan käyki teillä että saa ruokaa/seuraa jos äiti on töissä päivät pitkät!! :/ lapsi raukka
voihan paikalla olla joku muukin kuin äiti. Ei nyt ehkä ihan ekana soitella soskuun kuitenkaan....
 
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Alkuperäinen kirjoittaja Joyride:
Ehkä sellainen lähestymistapa kannattais ottaa, että sovitte äidin kanssa yhdessä, että mikä on esim hyvä aika, jolloin kotiin tullaan näyttäytymään. Eli siis soitat vaikka pokkana ja sanot, että " oon yrittäny lapselta kysyä, mutta kun ei osaa oikein sanoa. Että miten me tehtäis, jotta sielläkään ei tartte huolehtia?" Ei lähestymisen tarvi aina olla sellaista että kun sinä et huolehdi tms. vaan ihan tällainen kepeä. Sitten jos äiti sanoo, että ei kiinnosta, niin voisin soittaakin soskuun....
kun ei mulla oo heijän numeroo. Sillon ku tämä lapsi oli meillä muutaman ensimmäisen päivän leikkiny (muutettiin tähän muutama kk sitte) laitoin lapsen mukana lapun kotiin että on ollu meillä leikkimässä ja plaaplaa... ja kirjotin siihen oman numeroni. Ei mitään vastausta, ei mitään. Olis voinu laittaa edes viestin että kiitti numerosta, pidetään yhteyksiä tai jotain,mutta ei mitään. Ensin epäilin jo että onkohan lappu menny perille ollenkaan, mutta ton raha jutun jälkeen ku kävin heillä, kysyin että saitko mun lapun...juujuu, kyllä oli saanu :/
Numerohan selviää soittamalla 020202...vai mikä se oli...:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kannata kyllä aina ottaa aina kirjaimellisesti tuon ikäisen juttuja. Todennäköisesti vaan kaipaa samanikäistä seuraa ja tekee mitä tahansa saadakseen sitä.

"ei meillä oo mitään ruokaa" on usein suomennettuna, että meillä ei ole juuri tällä sekunnilla se ruoka-aika. Joistakin lapsista vaan on mukavampi syödä kylässä, meillä kävi yksi tuollainen esikoisen kanssa leikkimässä tuon ikäisenä ja kyse ei todellakaan ollut siitä, ettei kotona ruokaa olisi ollut tarjolla!

Todennäköisesti lapsen äiti tietää, että lapsi luuhaa teillä ja ajattelee, että se käy teille, kun ette kotiakaan laita.

En kyllä ensimmäiseksi lähtisi mihinkään sosiaalihuoltoon soittelemaan, vaan lähettäisin lapsen tiukasti kotiin silloin kun meille ei hänen vierailunsa sovi. Saatelkaa poika vaikka joku kerta kotiinsa ja samalla esität vanhemmille toiveen, että ei tulisi vastaisuudessa viikonloppuna aikaisin sitä ovikelloa soittelemaan ja muutenkin voit jutella noista vierailuista. Kyselet vaikka heidän ruoka-ajoistaan, että osaat lähettää pojan kotiin ;)
joo, niin oon ajatellukki että kaikkia ei kannata uskoo mitä lapsen suusta tulee.
Mutta sillon ku ensimmäisen kerran kysyin että tietääkö sun äiti missä oot, oltiin muutettu edellisenä päivänä :eek:
Ja kun oon lähettäny lapsen kotiin, saattaa jäädä tohon pihalle hengaileen niin kauaks aikaa että me mennään pihalle.
 

Yhteistyössä