voidaanko suomessa laittaa pakkohoitoon... (taas samaa avautumista sorry)

kun mua huolettaa nyt ihan tosissaaan tää tilanne mikä on käsillä... niin voidaanko suomessa laittaa väkisin laitoshoitoon jos ihminen ei ole vaaraksi läheisilleen ja varsinkaan lapselleen...??
entä miten käytännössä toimii se kun jos mies haluaa että menen hoitoon niin voiko se vaan ottaa pojan ja mennä äidilleen ja sanoa että saan pojan takaisin vasta kun olen mennyt hoitoon...?
siis sen tiedän että poliisit voin soittaa jos pelkästään miehen äiti,mun äiti tai sisko ottaa pojan eikä anna sitä mulle takaisin... mutta jos mies on siellä niin mitäs sitten...??

ja siis nyt tää vaan on juolahtanu mun mieleen noiden sanomisista... neän asiasta painajaisia ja sen takia en nyt halua nukkua sitäkään vähää mitä pystyisin nukkumaan.. joten jos saisin selvyyden asiaan että voiko noin oikeasti käydä niin ehkä painajaiset loppuis...

vieras
Kyllä sun varmaan itse kannattaisi miettiä sitä hoitoon menemistä jos tuollaisia päässä liikkuu. et varmasti ole parasta lapsellesi nyt, hanki apua niin et menetä lastasi täysin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä sun varmaan itse kannattaisi miettiä sitä hoitoon menemistä jos tuollaisia päässä liikkuu. et varmasti ole parasta lapsellesi nyt, hanki apua niin et menetä lastasi täysin...
siis, en ole mitenkään päin vaaraksi lapselle..
ja tää asia pyörii mun päässä kun läheiset on varmoja että mulla on pahemminkin päässä vikaa kuin pelkkä masennus ja ahdistus.. ja tämän ne perustaa sille etten kuulemma käyttäydy niinkuin masentuneen ihmisen kuuluisi... :headwall:
joten ne on keskenään puhuneet asiasta... ja mulle vaan ohimennen mainittiin asiasta.. ja se jäi nyt sitte häiritsemään todella pahasti...

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
No en todellakaan usko, että ne voi siut hoitoon pakottaa
mutta oisko teoriassa mahdollista että ne voi kiristää mut menemään hoitoon.. siis sillä että vie pojan pois ja sanoo että näen sen vaan jos menen esim. kellokoskelle hetkeks... kun isältä en voi lasta poliisien kanssa hakea... vai voinko...?? ja siis tää on vaan nyt ihan teoreettista pohdiskelua.. kun en vaan saa ajatukselta rauhaa... :ashamed:

harvoin
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
Alkuperäinen kirjoittaja pöhlö:
Pakkohoitoon voidaan määrätä kahden lääkärin allekirjoituksella. Esim. jos olet itsetuhoinen. Miksi et halua hoitoon, jos syytä on?
siis käyn jo terapiassa... en vaan ole sitä mieltä että olisin laitoshoitoa vaille...
Vain harvoin mielenterveyspotilas itse ymmärtää olevansa hoidon tarpeessa.Mitä mieltä terapeuttisi on tilanteestasi,onko hän samaa mieltä kuin miehesi että tarvitset sairaalajakson?

just
Alkuperäinen kirjoittaja pöhlö:
Pakkohoitoon voidaan määrätä kahden lääkärin allekirjoituksella. Esim. jos olet itsetuhoinen. Miksi et halua hoitoon, jos syytä on?
siis käyn jo terapiassa... en vaan ole sitä mieltä että olisin laitoshoitoa vaille...
No eihän sitä taida kukaan sairastunut itse tietääkään onko hoidon tarpeessa vai ei...

Mitä terapeutti asiasta sanonut?

Laitoshoitoon on nykyään suhteellisen hankala päästä. Jos itse haluaa, tarvitaan siihenkin lähete. Pakkohoitomääräys voidaan kirjoittaa vian, jos on itsetuhoinen, vaikea psykoosi päällä, aiheuttanut vaaran läheiselle ja mitähän muuta sitä oli. Mutta pakkohoitoon ei juurikaan kyllä miehen tai kenenkään muun tutun sanomisilla lähetetä. Jos käyt kerran terapiassa niin se katsotaan eduksi ja terapeuttiakin kuunnellaan. Olet jo asun saanniin piirissä, niin eiköhän sekin jo kerro, että hoidat itseäsi. Kaikkea hyvää :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja cherries:
Siis mikä kuvio sinulla on oikein meneillään? Onko miehesi ottanut lapsen ja häipynyt? Vai mitä ihmettä? Onko teillä yhteishuolto?
ei ole siis mitään sellasta vielä...
kun olen siis masentunut ja itsetuhoinen (viiltelen etc.)
syön mieliala lääkkeitä ja käyn nyt perheneuvolassa terapiassa...
ja tää homma sai alkunsa nyt siitä että se mun terapeutti jäi lomalle joten seuraava kerta on vasta elokuussa.. noi mun sukulaiset ja mies on sitämieltä että se ei nyt vaan käy.. että mä tarvitsen aktivista terapiaa väh. 3 kertaa viikossa... ja mahdollisesti laitoshoitoa... :headwall: :headwall:
mutta siis se mun terapeutti on psykoterapeutti joten jos oisin laitoshoitoa vailla niin eiköhän se olis jo asiasat maininnu... ja nää läheiset siis mainitsi mulle asiasta ton mun viimesimmän terapian jälkeen joten en oo siitä siellä ehtiny vielä puhumaan...

mutta siis koska noilla mun ah niin ihanalla perheellä on näitä mielipiteitään jotka myös mun mies jakaa.. niin alkoi pelottaa että jos ne todell apitää mua "hulluna" ja laitos hoitoa vailla olevana niin mitä ne voi tehdä jotta sinne joutuisin..
kun tässä on nyt niin paljon paskaa menossa, haluan avioeron, olen pettänyt, välit on mennyt äitiin... etc. että mietin vain kuinka pahaksi tää tilanne voi vielä kääntyä...

Ehkä
Oisko se lopulta niin kokonaan kamalaa mennä vähäksi aikaa lataamaan akkuja? Toi itsetuhoisuus ei ole ihan pikku juttu kuitenkaan. Ja jos menet itse hakemaan hoitoa, niin eihän sua kukaan estä pakkaamasta kamojas heti kun siltä tuntuu.

Ootko miettiny että ehkä sun läheiset vaan on susta huolissaan ja koittaa auttaa parhaan kykynsä mukaan? Ja ajattelee sun parasta, että ehkä sulle tarvis kesänkin aikana saada hoitoa eikä jättää oman onnensa nojaan. Ehkä tuo salaliittoteoria on vaan sellanen mieleenjuolahdus?

Itsetuhoisuus on peruste pakkohoidollekin. Mun sisko on ollu, kun viilteli itteensä, niin kaks viikkoo vastentahtosessa. Jälkeenpäin sano että hyvä kun vietiin se, sai taas elämänlangasta kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Ehkä:
Oisko se lopulta niin kokonaan kamalaa mennä vähäksi aikaa lataamaan akkuja? Toi itsetuhoisuus ei ole ihan pikku juttu kuitenkaan. Ja jos menet itse hakemaan hoitoa, niin eihän sua kukaan estä pakkaamasta kamojas heti kun siltä tuntuu.

Ootko miettiny että ehkä sun läheiset vaan on susta huolissaan ja koittaa auttaa parhaan kykynsä mukaan? Ja ajattelee sun parasta, että ehkä sulle tarvis kesänkin aikana saada hoitoa eikä jättää oman onnensa nojaan. Ehkä tuo salaliittoteoria on vaan sellanen mieleenjuolahdus?

Itsetuhoisuus on peruste pakkohoidollekin. Mun sisko on ollu, kun viilteli itteensä, niin kaks viikkoo vastentahtosessa. Jälkeenpäin sano että hyvä kun vietiin se, sai taas elämänlangasta kiinni.
peesi tähän. Jos hakeudut vapaaehtoisesti itse hoitoon, se katsotaan eduksi sinua kohtaa. Uskoisin kans, et ei kukaan mitään salaliittoja sun selän takana tee. He vain ovat huolissaan. Sinun parasta ajattelevat, vaikka se ei sinusta siltä nyt tuntuisikaan.

no niillä on todella jännä tapa näyttää huolensa... tilannetta on jatkunu kohta 2kk, äiti on soittanut 3 kertaa, nekin viimesen 2 viikon aikana.. vois kuvitella että kun saa kuulla oman tyttärensä haluavan kuolla niin vois vaikka soittaa jos nyt ei käymään jaksa tulla... :headwall: kukaan noista mun sukulaista ei ole käynyt ja isäkin on soittanut 2 kertaaa koko aikana.. ne vaan keskenään puhuu asiasta mutta eivät kuuntele sitä mitä mä sanon... siis tekevät johtopäätöksiä tietämättä tilanteesta mitään..
mä en mielestäni ole laitoshoitoa vailla.. pärjään ihan hyvin arjessa, pojan kanssa ei ole mitään ongelmaa.. ja mulla on nyt kesällä sekä neuvola kontrolli että lääkäri kontrolli.. eli pääsen kyllä juttelemaan..
en jaksa nyt koko paskaa tähän selittää mutta siis tää ahdistus/masennus on alkanut jo 17 vuotta sitten.. noita ei vaan ole kiinnostanut nähdä sitä.. olen siis esittänyt kaikki nämä vuodet että kaikki on hyvin (ja siis siksi esittänyt kun ketään ei ole kiinnostanut kun olen yrittänyt asiasta kertoa...) avioliitto on lopussa, olen pettänyt miestäni ja mies tietää sen.. se vaan ei halua erota... tässä on nyt kaksi päällekkäistä ongelmaa, joista koko suku on sitämieltä että ensin mun pitäis korjata aviopliitto (mitä siis en halua jatkaa...) ne ei halua kuunnella mitä mä sanon, vaan tekevät johtopäätöksiä omien mielipiteidensä pohjalta...

ja iis en ole niin vainoharhainen että kuvittelisin menossa olevan jonkun salaliiton.. vaan ne todistetavasti puhuvat keskenään.. sitten kuulen vaan näitä kivoja mielipiteitä/totuuksia... eli ne ei puhu mun kanssa vaan keskenään tilanteesta.. :headwall: :headwall:

Ehkä
Tuo seläntakana puhuminen ja salaliitot pakkohoidon suunnittelusta voi kyllä olla ihan väärinymmäryksiäkin. Jos itse olet esittänyt että kaikki on hyvin, ehkä eivät ole aiemmin ihan ymmärtäneet kuinka paha olo sulla on, ja minkä takia.

Lähimmäisesi eivät tietenkään ole hoitoalan ammattilaisia, joten hyväätarkoittavatkin auttamisyritykset saattaa tuossa tilanteessa tuntua sinusta vähän kömpelöiltä. Oikeasti, ei sellaista ihmistä koita saada avun piiriin jonka hyvinvoinnista ei välitä. Jos eivät ole kiinnostuneet sinunt terveydestäsi, eivät tosiaankaan vaivautuisi puuttumaan sinun hoidossa olemiseesi tai olemattomuuteesi.

Se on vain huolta sinusta. Onneksi sinulla on tuossa tilanteessa ihmisiä jotka välittävät.

kannanottaja
Kysy lääkärikontrollissa neuvoa. Jos syytä laitoshoitoon ei ole etkä sinne halua niin tuskin saat lähetettäkään. Ja sen paperin varassa vältät lastensuojelutoimet eli viranomaiset ei voine määrätä lasta isälleen jos sulla on mustaa valkosella et pärjäät avohoidossa lapsen kanssa. Mutta ilman sitä ja omaa aktiivisuutta lääkärin puoleen voi olla perusteet ottaa sulta lapsi veke, jos olet ollut itsetuhoinen, masentunut ja aktiiviterapian (3 krt/vkssa) asiakas. Älä jää odottamaan sukulaisten tuomiota vaan osoita itse pärjääväsi lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
No en todellakaan usko, että ne voi siut hoitoon pakottaa
mutta oisko teoriassa mahdollista että ne voi kiristää mut menemään hoitoon.. siis sillä että vie pojan pois ja sanoo että näen sen vaan jos menen esim. kellokoskelle hetkeks... kun isältä en voi lasta poliisien kanssa hakea... vai voinko...?? ja siis tää on vaan nyt ihan teoreettista pohdiskelua.. kun en vaan saa ajatukselta rauhaa... :ashamed:
No kun sinne hoitoon ei vaan mennä. Ei ole varmaa että pääset sinne, vaikka itsekkin kuinka haluaisit.
Mielenterveyspotilaiden asema on todella heikko ja hoidon saanti kiven alla.

Yhteistyössä