Voi vi**u saa***a!!! Ja kaikki kaverit siihen päälle!

päkä
triptyl on vanha mielialalääke jota käytetään isoilla annoksilla mielialaan. pieninä annoksina toimii kipuun ja parantaa yöunta. itse olen tuota syönyt juuri kipuihin. minulle se auttoi hyvin ja sain nukuttua. Muutaman käyttövuorokauden jälkeen alkaa tehota paremmin, se pitää ottaa illalla n. 3 tuntia ennen nukkumaan menoa.

voimia sinulle!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Kannattaa tutkituttaa tuo fibron mahdollisuus. Se ei ole suoraan periytyvää mutta alttius sairastumiseen periytyy.

Onko sulla yliliikkuvat nivelet? Se on kans sellanen juttu mikä liittyy näihin hommiin ja aiheuttaa nivelkipua.

Fibron hoitoon käytetään monesti tuota Triptyliä, mulla oli kans sitä kokeilussa mutta se oli pakko lopettaa kun lepopulssi oli jatkuvasti korkeella, jossain 120-150 tienoilla. Mutta jos sitä vaan pystyy sivuoireilta syömään niin kannattaa ilman muuta kokeilla. Tuohan on niitä lääkkeitä jotka ei ala auttamaan heti vaan sitä pitää jonkin aikaa syödä ennenkuin sen tehon näkee, muutaman viikon.

Toivottavasti sulla helpottais olo! :hug:
Mulla on polvet ja ranteet ja sormet usein tosi kipeet just nivelten kohdalta, tosta yliliikkuvasta en tiedä, mitä se tarkoittaa :)
Joo, kahtena iltana ottanut 20mg sitä triptyliä, niin ei ole kyllä ollut mtn apua. Mutta kiva kuulla ettei se heti autakkaan. Menen tänään taas lääkäriin jos pääsen, pakko saada jtn kipulääkettä mikä auttaa!! :ashamed:

 
Pitkät pätkät kirjotin ja kaikki katos! |O

Mut kannattaa ottaa puheeks tuo fibro lääkärillä. Yliliikkuvat nivelet tarkoittaa sitä että nivelet liikkuu yli eli esim. polvet taipuu liikaa taakse. Se taas aiheuttaa kipua.

Käytkö sä millasella lääkärillä? Ihan julkisella vai? Jos et oo viel kipupolin asiakkaana niin kannattaa kysellä et jos lääkäri laittais lähetettä kipupolille, ne osaa siel ihan eri tavalla hoitaa sitä kipua. Nimenomaan tutkivat sitä kipua, mistä se johtuu, selvittävät syytä ja sitä kautta pystyvät löytämään oikeanlaisen hoidon. Julkisella kun monesti vaan määrätään lääkkeitä randomina..

Tsemppiä sulle! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Pitkät pätkät kirjotin ja kaikki katos! |O

Mut kannattaa ottaa puheeks tuo fibro lääkärillä. Yliliikkuvat nivelet tarkoittaa sitä että nivelet liikkuu yli eli esim. polvet taipuu liikaa taakse. Se taas aiheuttaa kipua.

Käytkö sä millasella lääkärillä? Ihan julkisella vai? Jos et oo viel kipupolin asiakkaana niin kannattaa kysellä et jos lääkäri laittais lähetettä kipupolille, ne osaa siel ihan eri tavalla hoitaa sitä kipua. Nimenomaan tutkivat sitä kipua, mistä se johtuu, selvittävät syytä ja sitä kautta pystyvät löytämään oikeanlaisen hoidon. Julkisella kun monesti vaan määrätään lääkkeitä randomina..

Tsemppiä sulle! :)
Ihan julkisella mä käyn. Sit täällä on vielä semmonen meininki, että et ikinä pääse kahta kertaa peräkkäin samalle lääkärille, eli ne ei tiedä koskaan mistään mitään!!! Voi arghhhh!
Lähimpään sairaalaan meiltä on yli 200km ja siellä on kipupolit jne. Ja arvaa saako lähetettä sinne, ei todellakaan!!! Voi että mua mua kismittää |O
 
mielenkiinnosta
Alkuperäinen kirjoittaja Venlakoo:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Mistä sua särkee?
Kaikkia lihaksia. Eniten jalkojen lihaksia polvesta alaspäin, myös käsiä ja selkää. :kieh:
Eihän toi kipu oo sellasta noissa jaloissa, että tuntuu että jaloissa on jotenkin niin paljon painetta et ne räjähtää ja onko niin että kipua jaloissa ei voi paikallistaa siis sillee et osaisit sanoo särkeekö luita, lihaksia tai jänteitä?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Venlakoo:
Ihan julkisella mä käyn. Sit täällä on vielä semmonen meininki, että et ikinä pääse kahta kertaa peräkkäin samalle lääkärille, eli ne ei tiedä koskaan mistään mitään!!! Voi arghhhh!
Lähimpään sairaalaan meiltä on yli 200km ja siellä on kipupolit jne. Ja arvaa saako lähetettä sinne, ei todellakaan!!! Voi että mua mua kismittää |O
Kysy et onks teil erikseen kipulääkäriä, sellanenki voi olla.

Ja sano että sun on sinne kipupolille päästävä. Sano että sä et voi elää noin! Julkinen on siinä mielessä ankee että monestikki täytyy olla pää kainalossa ennenku kunnon hoitoon pääsee, se on tosi turhauttavaa. Samoten ku noi aina vaihtuvat lääkärit.. :kieh:

Tuu sit kertoon et kuin sulle kävi lekurissa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mielenkiinnosta:
Alkuperäinen kirjoittaja Venlakoo:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Mistä sua särkee?
Kaikkia lihaksia. Eniten jalkojen lihaksia polvesta alaspäin, myös käsiä ja selkää. :kieh:
Eihän toi kipu oo sellasta noissa jaloissa, että tuntuu että jaloissa on jotenkin niin paljon painetta et ne räjähtää ja onko niin että kipua jaloissa ei voi paikallistaa siis sillee et osaisit sanoo särkeekö luita, lihaksia tai jänteitä?
Mulla on sekä aivan hirveä paineen tunne ja sit samalla pohjelihakset, sääriluun ympärykset ja välillä myös reisilihakset TOSI kipeet. Myös polviá pistelee ja vihloo kävellessä. Osaan aika hyvin kipualueet määrittää, niin kova se kipu on!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Alkuperäinen kirjoittaja Venlakoo:
Ihan julkisella mä käyn. Sit täällä on vielä semmonen meininki, että et ikinä pääse kahta kertaa peräkkäin samalle lääkärille, eli ne ei tiedä koskaan mistään mitään!!! Voi arghhhh!
Lähimpään sairaalaan meiltä on yli 200km ja siellä on kipupolit jne. Ja arvaa saako lähetettä sinne, ei todellakaan!!! Voi että mua mua kismittää |O
Kysy et onks teil erikseen kipulääkäriä, sellanenki voi olla.

Ja sano että sun on sinne kipupolille päästävä. Sano että sä et voi elää noin! Julkinen on siinä mielessä ankee että monestikki täytyy olla pää kainalossa ennenku kunnon hoitoon pääsee, se on tosi turhauttavaa. Samoten ku noi aina vaihtuvat lääkärit.. :kieh:

Tuu sit kertoon et kuin sulle kävi lekurissa :)
Kiitos vinkistä. Soitan nyt lääkäriin jos pääsisin. =)
 
No jepjep, en päässy lääkäriin. Laittavat panacodia taas pari pakettia respalle. Pitää vaan nyt lähtee sen respan kans käveleen 2kilsaa lääkäriin, odottaa siellä sen kans et lääkäri allekirjottaa sen, sit kävellä apteekkiin 3 kilometriä ja sit odotella siellä. Sit vetää lääkettä josta ei ole hevonpaskaa apua. Mä en jaksa kohta enää :'( :'(
Käskivät hakee tuolta 70km päästä kipupiikin illalla, jos ei nuo auta! |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja Venlakoo:
No jepjep, en päässy lääkäriin. Laittavat panacodia taas pari pakettia respalle. Pitää vaan nyt lähtee sen respan kans käveleen 2kilsaa lääkäriin, odottaa siellä sen kans et lääkäri allekirjottaa sen, sit kävellä apteekkiin 3 kilometriä ja sit odotella siellä. Sit vetää lääkettä josta ei ole hevonpaskaa apua. Mä en jaksa kohta enää :'( :'(
Käskivät hakee tuolta 70km päästä kipupiikin illalla, jos ei nuo auta! |O
No ei oo todellista! On se ny kumma ku ei hoideta!! |O |O

Oisko sulla mahista mennä yksityiselle? sieltä ku voivat kans laittaa lähetteen julkiselle, just esim. kipupolille. Kovasti voimia sulle! :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Alkuperäinen kirjoittaja Venlakoo:
No jepjep, en päässy lääkäriin. Laittavat panacodia taas pari pakettia respalle. Pitää vaan nyt lähtee sen respan kans käveleen 2kilsaa lääkäriin, odottaa siellä sen kans et lääkäri allekirjottaa sen, sit kävellä apteekkiin 3 kilometriä ja sit odotella siellä. Sit vetää lääkettä josta ei ole hevonpaskaa apua. Mä en jaksa kohta enää :'( :'(
Käskivät hakee tuolta 70km päästä kipupiikin illalla, jos ei nuo auta! |O
No ei oo todellista! On se ny kumma ku ei hoideta!! |O |O

Oisko sulla mahista mennä yksityiselle? sieltä ku voivat kans laittaa lähetteen julkiselle, just esim. kipupolille. Kovasti voimia sulle! :hug:
On mahdollista. Ajattelin asian näin, että ensi torstaina mulla on tuonne kuntayhtymän päälääkäriasemaan lääkärinaika ja jos sieltä ei ala apua herua, niin sitten menen yksityiselle.

Nyt kai se on lähettävä meneen. Kiva kun pakkasta 20 ja vinkka. Kyllä tykkää noi jalat ja muut lihakset ihan hemmetisti kävellä tuolla. :'( |O

Ei vaan jaksa enää, pitää tyytyä tähän :ashamed:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Venlakoo:
Ihan julkisella mä käyn. Sit täällä on vielä semmonen meininki, että et ikinä pääse kahta kertaa peräkkäin samalle lääkärille, eli ne ei tiedä koskaan mistään mitään!!! Voi arghhhh!
Lähimpään sairaalaan meiltä on yli 200km ja siellä on kipupolit jne. Ja arvaa saako lähetettä sinne, ei todellakaan!!! Voi että mua mua kismittää |O
Julkisella puolella sulla on oikeus vaatia itsellesi hoitoa. Sulla on oikeus saada kipupolille lähete. Ei muuta kuin äkäisyyttä kehiin, jos lääkärit ei kuuntele. Vaadi.

Sitten semmonen pointti, että kipupolikaan ei välttämättä kykene antamaan ihan täydellistä apua, mutta heillä on se tietotaito, jota kroonisessa ja kovassa kivussa tarvitaan.

Tsemppiä :hug:
 
- - -
Viittaan nyt edelliseen kirjoitukseen/kirjoittajaan; Onneksi meillä on juuri tällä foorumilla oma forkkalääkäri ja forkkafarmaseutti. Meidän oma forkkislääkäri tietää asiat paremmin kuin kukaan muu (oikea) lääkäri ;) ;)
 
kannattaa uskoa
Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
jos en nyt ihan väärin muista niin tuohan on mielialalääke ?
Niinhän se on mut lääkärit selittää jotta jatkuvalla käytöllä ja annoksen nostamisella voidaan turruttaa kipua...Ei menny läpi miulle :headwall:
No todellakin kannatais mennä läpi. Mielialan ja kivun hoidossa ihan eri annostukset. vanha juttu jo!
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
jos en nyt ihan väärin muista niin tuohan on mielialalääke ?
Nii ja voidaan käyttää myös esim. pelkkään unettomuuteen, kipuun.
Usein käytetään vulvodyniaan (emättimen kiputilat, hermokipu...)
Mulle määrättiin triptyliä kovaan päänsärkyyn.

 
vieras
Niin siis triptyliä käytetään nimenomaan sen kipukynnyksen nostoon ja sen käyttöä ei kannata lopettaa vain, koska ei heti välittömästi ollut apua.. Sen vaikutuksen tuloon saattaa kestää pari viikkoa, mutta toisille se auttaa ihan todella. Kipupolitkin määrää yleensä sitä ennen kuin päästään eteenpäin. Ja ei välttämättä ole olemassa mitään kivunviejää kuitenkaan, yleensä kipupolillakin kysyvät, että mikä olisi pahin kipu, jonka kanssa olisit valmis elämään. :/
 
vieras
Itselläni auttoi triptyl melko hyvin, lisäksi oli neurotolia sen kanssa. Ihan ok yhdistelmä. Väsytti vaan liikaa. Nyt on lääkkeenä cymbalta. Tehoaa sekin, mutta ei niin hyvin.
 
Jos olen oikein ymmärtänyt niin fibro ja kilpirauhasen vajaatoiminta ovat mahdollisesti jotenkin kytköksissä toisiinsa.
Mulla fibroon ei auta oikein muu kuin kylmä. Ei saunaa eikä lämpöhauteita. Ja kylpyläreissun jälkeen oon tosi kipee ainakin viikon verran kun lämpö saa kaikki lihakset jumiin. Kilpirauhaslääkityksen jälkeen vireystasoni on saanut ihan uutta puhtia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
jos en nyt ihan väärin muista niin tuohan on mielialalääke ?
Nii ja voidaan käyttää myös esim. pelkkään unettomuuteen, kipuun.
Usein käytetään vulvodyniaan (emättimen kiputilat, hermokipu...)
Niin, ja sitä käytetään juurikin sillä ajatuksella, että kun saadaan mieliala paremmaksi ja unta enemmän, niin kivutkin vähenee. Sillä vaan ei tuppaa olemaan kauhean hyvät tulokset. :/ Aika harvalle se tuntuu kunnolla auttavan. Riippuu tietenkin kivun syystäkin.
Anteeksi mutta korjaan: sillä on todettu vaikutusta nimenomaan kipua välittävien ratojen toimintaan. En muista vaikuttiko kipureseptoreihin vai kipua vaimentaviin ratoihin vahvistavasti tai kipua lisääviin ratoihin vaimentavasti, mutta joka tapauksessa sillä on yhtä vahva toimintaperuste kuin esim. ibuprofeenilla.
 
PharmacaFennica
Farmakodynamiikka:

Amitriptyliini on trisyklisiin mielialalääkkeisiin kuuluva tertiaarinen amiini. Se estää jokseenkin yhtä tehokkaasti sekä noradrenaliinin että 5-hydroksitryptamiinin takaisinottoa synapsiraosta presynaptiseen hermosoluun ja voimistaa siten näitten amiinien vaikutusta. Lisäksi se salpaa muskariini-, H1- ja alfa1-reseptoreita ja heikosti myös dopamiinireseptoreita. Amitriptyliini kohottaa depressiivisten ihmisten mielialaa aiheuttamatta euforiaa sekä parantaa keskittymis- ja aloitekykyä. Kliiniset vaikutukset ilmenevät 2-4 viikon kuluttua hoidon alusta. Amitriptyliini ei kohota normaalia mielialaa.

Amitriptyliinilla on jo pieninä annoksina analgeettista vaikutusta kroonisiin kiputiloihin. Sen vaikutus kipuun näyttäisi olevan riippumaton vaikutuksesta mielialaan. Kipua lievittävä vaikutus alkaa nopeammin kuin mielialaa kohottava vaikutus eikä korreloi lääkkeen plasmapitoisuuteen.
 

Yhteistyössä