Voi vee tuota meidän koiraa! Se on ihan älyttömän arka ja muutenkin ei niin mieluisan luonteen omaava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miisuliinu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Arkoja koiria syntyy tai joistakin koirista tulee arkoja ja luonnevikaisia jo kasvattajan luona. Koirilla on voinut tulla sikiöaikaisia ongelmia, osa voi olla perinnöllisiä, osa synnytyksen aikana tulleita. KLuonnevikoja on ja se on tosiasia eikä niistä monet ole omistajan aiheuttamia.

Arka koira puree elämänsä aikana melko varmasti jotakin ihmistä, jos elää niin pitkään, se on valitettava tosiasia.

Onkos koiralle tehty luonnetesti ja ulkopuolinen arvioinut sinun suhdettasi koiraan? Aran koiran kanssa elo voi olla helppoakin, mutta silloin on erityisen tärkeää että laumajärjestys on kunnossa. Arka koirahan on usein hyvin pehmeä eikä pyri esim. agressiivisuuteen. Koirahan käyttäytyy pelkotilojen edessä parhaaksi näkemällään tavalla, jos se ei voi luottaa sinuun.

Valitettavasti arka koira tulee aina olemaan arka. Koulutuksella aroista koirista saadaan rohkeampia tai näennäisesti jopa rohkeita, mutta arkuus on aina siellä sisällä.

Ap koira on moniongelmainen, ja ilmeisesti vaarallinen ihmisille, ainakin lapsille. Ei sellaista koiraa saa laittaa kiertoon, eikä varsinkaan antaa vastuuttomalle kasvattajalle takaisin.

MItä koiran elämää se on, jos se pelkää paljon. Missä menee raja siihen mikä on jo koiran kiduttamista?
Ongelmakoiran laittaminen kiertoon olisi julmaa. Turhaan koiria ei saa lopettaa, mutta joskus se on ainoa eettinen vaihtoehto.

Mä olen tämän kirjoituksen kanssa niin samaa mieltä.
Olen koiranomistaja itsekin ja erittäin eläinrakas ja siihen kuuluu kyllä hyvin vahvasti myös se, että jos eläimellä ei ole hyvä olla, se päästetään pois.
Allergioiden kanssa nyt pärjäilee, mutta arkuus on kyllä vaikeimpia asioita ja valitettavasti myös periytyvää. Mielellään omistajaa syytellään, mutta jos koiralla on huono hermorakenne, ei voi kaikesta ihamistä syyttää.
Uudessa kodissa voisi tuollaisen oiran ongelmat paheta entisestään.

Yhteistyössä