Voi räkä, pelottaa... Raskaushepatoosiko?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Illan ajan on kutitellut sieltä sun täältä, eniten selkää, kylkiä ja mahaa. Tätä ennen on satunnaisesti kutitellut mahaa, minkä hoksasin vasta nyt liittää mahdolliseen raskaushepatoosiin. Voi tietysti olla ihan harmitonta kutinaa, mutta käsittääkseni voi olla myös oire raskaushepatoosista. Huomenna pitää soittaa neuvolaan ja kysyä mitä tehdään. Pelottaa :(

Eikös ne ole yleensä kämmenet ja jalkapohjat, kun hepatosissa kutiaan? Minulla ainakin loppuraskaudesta kutisi paikka jos toinenkin, eikä ollut hepatoosia. Nahan venymisestä johtui, veikkaisin. Soita nyt kuitenkin sinne neuvolaan aamulla, jos mieltä askarruttaa.

Mulla alkoi kutina mahasta, sit ranteisiin, käsivarsiin, reisiin ja selkään. Tuli myös ihottumaa, pahan näköistä. Hetken aikaa oli kämmenissä ja jalkapohjissakin semmosia pieniä arkoja paukamia. Mahan raavin ihan verille... Raskaushepatoosia ei ollut. Sitä kesti jotain pari kolme viikkoa ja alkoi hiljalleen parantua. Pari viikkoa synnytyksestä ni tais olla kokonaan kadonnut. Tais olla vain jotain raskausihottumaa.
Joku maksa-arvo (muistaakseni) oli koholla jossain verinäytteissä, mutta ei selvinnyt että miksi.

Viimeksi muokattu:
kutkis
Minulla alkoi kutitella selkää ja pohkeita, kun luin tämän aloituksen, enkä ole raskaana:D Kutinan ajatteleminen aiheuttaa minulla kutinaa tai ainakin pahentaa sitä. Sinulla voi olla raskaushepatoosi tai ei, toivotaan ettei ole.

Mulla taas alkoi viikolla 36 yöllä ihan jumalaton kutina. Kämmen- ja jalkapohjista kutina alkoi, lopulta olin raapinut kämmenselät ja sääret ihan verille. Soitin heti aamulla neuvolaan ja sain lähetteen verikokeisiin. Kokeissa näkyi maksa-arvoissa muutoksia, joten seuraavaksi aamuksi aikaa äitiyspolille. Ataraxia sain neuvolasta jo kutinaan. Se vähän helpotti, joten en ihan täysin itteäni seuraavana yönä raapinut.

Viikonlopun vietin tarkkailussa osastolla, mutta kun lääkkeet alkoi tehota, niin pääsin kotio. Mut lääkäri sanoi, et kun maksa-arvot alkaa heitellä, niin raskautta ei päästetä viikkoa 38 pitemmälle. Joten käynnistys oli viikolla 38+?.

mulla oli hepatoosi toisessa raskaudessa.. neuvolan kämmien takia kokeet ol iaina "normaalin rajoissa" ja raskaus meni 39+2.. oli heiman vihanen lekuri... mutta loppu hyvin kaikki hyvin

kutina oli pahin jalkapohjissa! jos ois löytyny rautaharja oisin sillä rapsuttannu :D

"vieras"
Voihan se kutina jostain muustakin johtua, mutta kannattaa kyllä soittaa neuvolaan. Jos on hepatoosia, niin on tärkeää että se huomataan ajoissa. Toivotaan että on "väärä hälytys"!

"Kahden äiti"
Mulla tuli toisessa raskaudessa hepatoosi. Oli kans varmaan n. kk ajan kutittanut sääristä ja mahasta, EI siis oppikirjamaisesti kämmenistä ja jalkapohjista. Ajattelin (tyhmänä), että johtuu ihon venymisestä vatsassa ja muutenkin atooppisesta ihostani. Puhuin asiasta kuitenkin neuvolassa ja th sanoi, että periaatteena on, että kaikki kutinapotilaat lähetetään verikokeille, mutta vaikuttaa siltä ettei olisi hepatoosia, kun kutina on kuitenkin siedettävissä enkä esim. ollut raapinut ihoa rikki, eikä tosiaan kutinapaikatkaan olleet tyypillisiä. Testien tulos oli kuitenkin, että minulla oli jo voimakas hepatoosi päällä ja synnytys käynnistettiin samantien. Viikot olivat jo tuolloin täynnä, rv. 39+6. Vauvalla oli kaikki hyvin ja omat kutinat loppuivat synnytykseen.
En nyt halua peloitella tällä kertomuksellani, vaan tuoda esiin sen että kaikki kutinat kannattaa ottaa tosissaan ja soittaa niistä heti neuvolaan. Itse en yhtä fiksu ollut ;)

Yhteistyössä