Voi perse sentään! Taas täitä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä oli yli kk sitten täitä, silloin hoidettiin mielestäni kaikki pois, kammattiin ja pestiin vielä toisen kerran. Ja eilen löysin niitä taas! Mä en ehkä jaksa taas sitä samaa ruljanssia. Hyvä juttu on se, että nyt on kunnon pakkaset... Kaikki petivaatteet ja matot ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä löytyi myös. ekaa kertaa olin iloinen kovasta pakkasesta. näin elävän täin. miten erottaa saivareet hilseestä?

Mä en tiedä miten saivareet erottaa hilseestä... Mä olen nyppinyt kaikki valkoiset pois, mitkä on hiuksissa kiinni...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä löytyi myös. ekaa kertaa olin iloinen kovasta pakkasesta. näin elävän täin. miten erottaa saivareet hilseestä?

Mä en tiedä miten saivareet erottaa hilseestä... Mä olen nyppinyt kaikki valkoiset pois, mitkä on hiuksissa kiinni...

Saivareet erottaa hilseestä näin, että hilse irtoaa hiuksista, mutta saivareet on tiukasti kiinni hiuksessa (melkein juuressa jos vasta munineet, mutta jos kauemmin niin voi olla esim. 1cm päässä. Saivareita voi olla myös helminauhamaisesta yhdessä hiuksessa jos kauan jo olleet ja ei ole huomattu!)

tuollaisenkin löysin
Wiki sanoo;
Saivareet kiinnittyvät tiukasti hiuksiin, joten niitten irrottaminen on erittäin hankalaa. Kamman kastaminen etikkaan helpottaa saivareitten irrottamista.

Täikammalla ne saa parhaiten poikkeen. Hiukset jaoksittain, niin että tulee varmasti joka kohta kammattua sen 2 viikon ajan päivittäin.

Siis voi yöks, meillä oli vuosi sitten sama ongelma. Kannattaa kertoa lasten kamuille myös, että ei leviä ihan joka suuntaan. Meillä ainakin muksut sai koulusta ja useampaan kertaan käsiteltiin päät. Lopulta tulivat täit "immuuniksi" lääkeshampoolle. Sellainen luonnonyrtti-öljyvalmiste tappoi viimeisetkin täit. Pipot, lakanat, pyyhkeet, lelut....kakki pestiin sen tsiljoona kertaa.

Lopulta meillekin kävi ilmi, että yhdessä perheessä täit tapettiin vaan "käymällä saunassa"
:(
Jouduttiin sitten rajoittamaan lasten yhdessäoloa. Kouluterkkarille, opettajille ja tärkeimmille kamuille ilmoitettiin. Kouluterkkari teki viimein koulussa täitarkistuksen ja täiperheen lapset kotiutuivat saman tien. Siihen loppui se yli ½ vuotta kestänyt ötöhelvetti!