Voi pentu(koira) minkä teki!!!! Söi kärpässientä :O

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Tuo koira meinaan, oltiin metsässä yhden dallupennun kanssa. Eevi ja dallu leikkivät, ja tämä dallu löysi jotain, mitä jäi syömään innoissaan. No Eevi meni perässä. Juostiin tämän toisen emännän kanssa paikalle. Punaista kärpässientä ne söi :headwall: :headwall: Dallu enemmän, Eevi vaan pari suullista. Mutta kuitenkin.

Eikä oksenna suolan kanssa. Lääkehiiltä menee... Saas nähä alkaako nähdä halluja :o

Punakärpässienen (Amanita muscaria) myrkkyaineet ovat iboteenihappo ja sen hajoamistuote muskimoli. Ne vaikuttavat lähinnä keskushermostoon. Oireet alkavat jo noin 0,5-2 tuntia syömisen jälkeen, jolloin ilmaantuu humalaa muistuttava kiihotustila, sekavuutta, tajunnan häiriöitä, lihasnykäyksiä ja kouristuksia. Sen lisäksi esiintyy pahoinvointia, oksennuksia ja ripulia sekä ahdistuksen tunnetta, hengitysvaikeuksia, syljenvuotoa, kyynelvuotoa ja hikoilua. Myrkytys on harvoin tappava ja se menee yleensä ohi vuorokaudessa.

...että seuraillaan... Että toi keksiikin! |O :o :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Saapasjalkakissa:
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:

Onneksi ne on kuulemma harvoin hengenvaarallisia noi myrkytykset. Hengitysvaikeuksia mä pelkään :(

Mä noita oireitakin luin ihan :o Että kyllä nekin saa säikäytettyy ....
Toivon mukaan ei pahoja ongelmia tule....

No varmasti. Mutta "harvoin tappava". Ja ell mielestä mä olin ihan hölmö vouho kun soitin sille :ashamed: :snotty:

Onneksi ne on kuulemma harvoin hengenvaarallisia noi myrkytykset. Hengitysvaikeuksia mä pelkään :(

No varmasti. Mutta "harvoin tappava". Ja ell mielestä mä olin ihan hölmö vouho kun soitin sille :ashamed: :snotty:

:o No herrajestas jos jo lapsille opetetaan että kärpässieniä ei syödä koska ne on myrkyllisiä... niin tottahan sitä nyt koirarukastaan on yhtälailla huolissaan :o
Anteeks ku mul on nyt niin monta suu auki hymiööki :whistle:

:o No herrajestas jos jo lapsille opetetaan että kärpässieniä ei syödä koska ne on myrkyllisiä... niin tottahan sitä nyt koirarukastaan on yhtälailla huolissaan :o
Anteeks ku mul on nyt niin monta suu auki hymiööki :whistle:

No mä olin yllättynyt kun kuulin ettei ne ole ton myrkyllisempiä. Vaikka kyllä nuoruudessa jotkut pässit niitä joskus kuivaili ja poltti ja hengissä ovat yhä. Valkoiset on pahempia. Ja kavalakärpässienet pahimpia.

No mä olin yllättynyt kun kuulin ettei ne ole ton myrkyllisempiä. Vaikka kyllä nuoruudessa jotkut pässit niitä joskus kuivaili ja poltti ja hengissä ovat yhä. Valkoiset on pahempia. Ja kavalakärpässienet pahimpia.

No mäkin oon kyllä kuvitellu että jos semmosta syö ni se on sitte siitä moro...
vähintään... :ashamed:

Niinpä. Ja arvaa olinko ihan pissat housuissa kun kiirehdin mettästä kotiin! Onneks oltiin jo ihan liki kotipihaa.

Mulle tuli vaan mieleen...että kun tähän ei tullut tämän enempää järkyttyneitä vastauksia, niin minä ja Saapasjalkainen taidettiin olla ainoat pöllöt ketkä luultiin että se on noutajan paikka jos tommosta syö :whistle: :ashamed: :ashamed:

Niinpä. Ja arvaa olinko ihan pissat housuissa kun kiirehdin mettästä kotiin! Onneks oltiin jo ihan liki kotipihaa.

No aivan taatusti olit...

no en mä ainakaan tienny että jos syö kärpäs sientä, että siitä selviää hengissä!!! onko suomessa sitten mitään sellasta sientä, että ku yhen haukun ottaa ni se on sitte menolippu kourassa??? :o :/ :x

Mulle tuli vaan mieleen...että kun tähän ei tullut tämän enempää järkyttyneitä vastauksia, niin minä ja Saapasjalkainen taidettiin olla ainoat pöllöt ketkä luultiin että se on noutajan paikka jos tommosta syö :whistle: :ashamed: :ashamed:

Se voi olla joo.... mut mä nyt oonki syntymäpönttö :D

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
sulla on hassu ja ehtivä koira =) eikös se vasta selvinny jostain ripulista vai muistanko väärin?

Juu, oikein muistat. Kyllä se kato ehtii. Samperin paviaani!!! |O :heart: Arvaa syökö se nyt noita sieniä vastakin... Ei ole ennen ollut lainkaan kiinnostunut, mutta tottahan se tekee saman mitä kaveri edellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Riemurasia:
no en mä ainakaan tienny että jos syö kärpäs sientä, että siitä selviää hengissä!!! onko suomessa sitten mitään sellasta sientä, että ku yhen haukun ottaa ni se on sitte menolippu kourassa??? :o :/ :x

Mä oon luullut että noi kärpikset on just semmosia :ashamed: tai että ellei hyvin nopeesti oksenneta tai anneta hiiltä ni sayonara vaan.

Mutta valkoiset kärpässienet, kavalakärpässienet ja korvasienet on pahimpia.

tää ei nyt sinällään liity asiaan, mutta kaksosveljen kanssa leikittiin joskus metsässä ja löydettiin kaks kärpässientä jokka oli ihan maljan muotosia ja niissä oli sadevettä, niin tottakai me skoolattiin ja juotiin. ja ikää oli 5wee. joten miksei ne koiratkin kun ihmislapsetkin on näin pönttöjä.

Meilläkin pentu (6kk) söi viikko sitten jotain sientä (en tunnistanut mitä). Seurauksena puolitoista päivää oksentelua ja melkein viikon oli vatsa sekaisin eli ripulilla. Lääkehiiltä ja nestettä annettiin minkä kerettiin. Nyt on koiran maha ja ruokahalu kunnossa, mutta varmuuden vuoksi edelleen ihan pelkällä kuivanappula ja vesi ruokavaliolla. Halutaan varmistaa, että maha on asettunut.

Itse ajattelin, että niin kauan kuin koira on pirteä, ei suurta huolta ole. Jos olisi mennyt apaattiseksi, uniseksi tai muuten alkanut käyttäytymään normaalista poiketen olisin tosissani jo huolestuntu. Vaikka kyllä nytkin oli huolta ja murhetta, kun kaikki ruoka tuli ylös :(

Meidän koira teki pentuna ihan saman. Onneksi kuljetin suolavettä pienessä pullossa ja hiilitabletteja mukanani aina lenkeillä, kun koira oli pentuna muutenkin sellanen imuri, et kaikkea luvatonta meni kurkusta alas useammankin kerran. Oppihan se, että aina kun luvatta jotain hölynpölyä menee popsimaan, niin oksetetaan tai hiiltä tai molempia joutuu ottamaan. Silti, esim. puoliksi mädänneitä linnunraatoja on ihan pakko saada ihan pikkasen retuuttaa ja repiä..

Yhteistyössä