Voi paska paska paska!! Mitä hittoa mä nyt teen? (autokoulun kakkosvaiheesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sirpaleina:
Mulla kävi samallalailla... Kortti meni vanhaksi, jouduin maksamaan 80euroa tilapäisestä kortista (yhden viikon takia) ja menin kakkosvaiheeseen (200e). Että oli ihan kivaa, kun joutui maksamaan omaisuudeen yhdestä muoviläpyskästä, mikä oli mulla viikon.

miksi yhden viikon?

Äläkä nyt ajele autolla, koska sullahan ei ole voimassa olevaa ajokorttia, joten syyllistyt ajo-oikeudetta ajoon (niinkuin olet jo varmaan syyllistynytkin, jos korttisi vanheni tämän kuun alusta). Ajo-oikeudetta ajamisesta saat sakot ja uuden ajokortin saaminen siirtyy vähintään kuukaudella.

Koska väliaikainen (lyhytaikainen) ajokorttisi on vanhentunut, sinulla ei ole ajo-oikeutta. Ajo-oikeudetta ajamisesta saat sakot ja uuden ajokortin saaminen siirtyy vähintään kuukaudella.

Anteeksi nyt jos tämä jotakuta kovasti loukkaa, mutta mä en oikein ymmärrä, miten ei voi ehtiä kahdessa vuodessa suorittaa kakkosvaihetta? Mä ymmärrän, jos on koko sen kaksi vuotta jossain päin maailmaa eikä pääse Suomeen sitä suorittamaan. Mutta siis muuten tuo kaksi vuotta on kyllä aika pitkä aika, luulis että sen jossain välissä ehteis suorittamaan.

tyhmästä päästä saa kärsiä itse. Miksi se kakkosvaihe pitää jättää niin viime tinkaan. Suorittaisi sen heti pois alta kun mahdollista niin ei tartte tänne tulla kiroilemaan kuin tyhmä olet ollut. Omapa on vikasi.

Onko sen kakkosvaiheen suorittamisessa nykyään mitään minimiaikaa, että kuinka kauan on täytynyt olla se väliaikainen kortti taskussa? Ainakin mun aikanani se taisi olla puoli vuotta, sen jälkeen sai mennä suorittamaan kakkosvaiheen.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Anteeksi nyt jos tämä jotakuta kovasti loukkaa, mutta mä en oikein ymmärrä, miten ei voi ehtiä kahdessa vuodessa suorittaa kakkosvaihetta? Mä ymmärrän, jos on koko sen kaksi vuotta jossain päin maailmaa eikä pääse Suomeen sitä suorittamaan. Mutta siis muuten tuo kaksi vuotta on kyllä aika pitkä aika, luulis että sen jossain välissä ehteis suorittamaan.

Jos ei ole rahaa siihen? Mun mies ei yksinkertaisesti pystynyt aikanaan maksamaan omaa 2 vaihettaan pelkällä opintotuella ja siksi meni kortti umpeen, uusi sen sitten kun oli päässyt töihin ja suoritti sillä kertaa 2 vaiheenkin ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Jos ei ole rahaa siihen? Mun mies ei yksinkertaisesti pystynyt aikanaan maksamaan omaa 2 vaihettaan pelkällä opintotuella ja siksi meni kortti umpeen, uusi sen sitten kun oli päässyt töihin ja suoritti sillä kertaa 2 vaiheenkin ajoissa.

Paljonko se kakkosvaihe sitten nykyään maksaa? Jos ei kahdessa vuodessa pysty sitä summaa säästämään.

2-vaiheenhan voi suorittaa aikaisintaan jo puolen vuoden päästä lyhytaikakortin saatuaan. Tämä on kovin yleistä, että lyhytaikakortit vanhenee. Mitä se kertoo nykyajan nuorista ...

Ehkä kannattaa säästää sitä rahaa jo enne kuin menee edes koko autokouluun kun kuites tietää että kakkosvaihe on edessä kuiten niin siihen myös säästää fyrkkaa.
Yksinkertaisesti ukkos on tyhmä kuin saapas.

Alkuperäinen kirjoittaja oppes:
2-vaiheenhan voi suorittaa aikaisintaan jo puolen vuoden päästä lyhytaikakortin saatuaan. Tämä on kovin yleistä, että lyhytaikakortit vanhenee. Mitä se kertoo nykyajan nuorista ...

Totta.... Ja siihen aikaan, kun itse ajoin kortin, oli jumalaton kiire päästä kakkosvaiheeseen, että pääsi kasikympin lätkästä eroon :D .

Paljonko se kakkosvaihe sitten nykyään maksaa? Jos ei kahdessa vuodessa pysty sitä summaa säästämään.

Muistelisin, että maksoin ítse aikanaan n. 2500 mk, varmaksi en uskalla sanoa. Oli tuokin aika huikee raha kun eli pelkällä opintotuella, eikä kaikille vanhemmat maksele tuollaisia.

Mun mieskin oli ensin intissä ja sitten suoraan kouluun, ei ehtinyt mihinkään töihinkään siinä välissä, ei intin päivärahoista tai pelkästä opintotuesta yksinkertaisesti vaan säästetä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja jup:
Ehkä kannattaa säästää sitä rahaa jo enne kuin menee edes koko autokouluun kun kuites tietää että kakkosvaihe on edessä kuiten niin siihen myös säästää fyrkkaa.

Jos vanhemmat maksaa autokoulun muutenm, mutta ei kakkosvaihetta? Paljonkos sä oisit pystynyt säästämään esimerkiksi intin päivärahoista tai pelkästä opintotuesta kun jo muutenkin elät pelkällä makaronilla?

Alkuperäinen kirjoittaja jup:

Jos vanhemmat maksaa autokoulun muutenm, mutta ei kakkosvaihetta? Paljonkos sä oisit pystynyt säästämään esimerkiksi intin päivärahoista tai pelkästä opintotuesta kun jo muutenkin elät pelkällä makaronilla?

Miksi kukaan tekisi noin? Kun kaikki tietää että kakkosvaihekin pitää suorittaa kahden vuoden sisään niin miksi ei voisi jo ajokorttivaiheessa suunnitella rahoitusta? Lainata vaikka niiltä vanhemmilta.
Niin mä ainakin tekisin mieluummin kuin antaisin korttini vanhentua. Kalliimmaksi se tulee.

Katselin vähän noita hintoja ja jos niistä oikein ymmärsin, niin hinta liikkui jossain kolmen, neljän sadan euron pintaa. 20? kuukaudessa kun säästää, niin kahdessa vuodessa säästöön jää 480?. Ja olenko ihan väärässä, mutta voiko armeijassa vielä suorittaa autokoulua? Ainakin joskus on muistaakseni voinut.

Ylipäätään elämää voi joskus vähän suunnitella. Vuosiksikin eteenpäin. Jos elämäntilanne ei salli ajokortin suorittamista, sen voi suorittaa myöhemminkin. Ja jos vanhemmat on maksaneet muuten ajokortin muttei kakkosvaihetta (mikä on musta jotenkin kummallista), niin voishan sitä pyytää sen summan vaikka lainaksi ja maksaa vähitellen takaisin.

Mutta mitäpä mä tiedän... mulle vanhemmat maksoi koko autokoulun kaikki vaiheet plus kortin. Niin he oli tehneet mun sisaruksillekin.

Katselin vähän noita hintoja ja jos niistä oikein ymmärsin, niin hinta liikkui jossain kolmen, neljän sadan euron pintaa. 20? kuukaudessa kun säästää, niin kahdessa vuodessa säästöön jää 480?. Ja olenko ihan väärässä, mutta voiko armeijassa vielä suorittaa autokoulua? Ainakin joskus on muistaakseni voinut.

Ylipäätään elämää voi joskus vähän suunnitella. Vuosiksikin eteenpäin. Jos elämäntilanne ei salli ajokortin suorittamista, sen voi suorittaa myöhemminkin. Ja jos vanhemmat on maksaneet muuten ajokortin muttei kakkosvaihetta (mikä on musta jotenkin kummallista), niin voishan sitä pyytää sen summan vaikka lainaksi ja maksaa vähitellen takaisin.

Mutta mitäpä mä tiedän... mulle vanhemmat maksoi koko autokoulun kaikki vaiheet plus kortin. Niin he oli tehneet mun sisaruksillekin.

Voi onnittelut, on se halppoo kun isukki maksaa! Fiksumpaa on kuitenkin antaa vanhempien makssa se autokoulu, vaikka eivät maksaisikaan 2 vaihetta ja ajaa sitten jossain vaiheessa se inssi uudelleen ja sen jälkeen kakkosvaiheeseen, kuin se että odottelisi niin kauan että on itselläkin töitä ja menisi vasta sitten autokouluun, että on varmasti varaa maksaa se kakkosvaihekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Helppo elämä prinsessalla?:

Voi onnittelut, on se halppoo kun isukki maksaa! Fiksumpaa on kuitenkin antaa vanhempien makssa se autokoulu, vaikka eivät maksaisikaan 2 vaihetta ja ajaa sitten jossain vaiheessa se inssi uudelleen ja sen jälkeen kakkosvaiheeseen, kuin se että odottelisi niin kauan että on itselläkin töitä ja menisi vasta sitten autokouluun, että on varmasti varaa maksaa se kakkosvaihekin.

Juu, maksoi ihan meille kaikille kolmelle joten en mä mitään prinsessakohtelua siinä saanut ;) . He olivat jo aikoja ennen päättäneet, että lapsille maksetaan autokoulut jo heti lukioikäisinä, koska ajokortti on melkoisen tarpeellinen läpyskä. Opintojen suorittaminen tai työpaikan saaminen voi riippua siitä, onko sulla ajokorttia. Mulla oli myös mahdollisuus asua kotona siihen saakka, kun sain opinnot suoritettua, joten selvisin opiskeluajoista ilman velkaa ja täysin vatsoin.

Ja sitä paitsi mä olisin saanut ne autokoulurahat säästettyä ihan kesätöistäkin. Parikymppiä kuukaudessa ei ole kovin paljon, sen saa menemään paljon turhempaankin. Ja tuo ajokortti on ainoa, mitä vanhemmat on meille "lahjoittaneet". Sen jälkeen kun ollaan muutettu pois kotoa, ollaan kyllä pärjätty ihan omillamme.

Mulla kävi niin että kortti oli menossa vanhaksi kun olin viimesillään raskaana.
Autokoulusta eivät suositelleet liukkaanradalle menoa ison mahan kanssa.Turvallisuussyistä.
Niinpä alettiin selvittää kuinka saisin sen suoritettua ilman kauheita kustannuksia.
Ajoin arvioivan ajon ison mahani kanssa koska se piti ajaa tuolla muun liikenteen seassa joten kortin oli oltava voimassa.
Jos se olisi ehtinyt vanhentua niin minulla olisi ollut puoli vuotta aikaa hakea poliisilta kahden vuoden jatkoaika sille väliaikaiselle kortille.
Mikäli en olisi sitä tehnyt,olisi edessä ollut kirjalliset ja mahdollisesti inssi.
Liukkaanradalla ei tarvitse olla voimassa olevaa korttia koska on suljettu alue.
Mutta tokikaan sinne ei saa sitten itse ajaa paikanpäälle.

Joten nyt mene lähimmälle poliisilaitokselle ja varaa kuvat sekä rahaa ja hae jatkoaikaa kortillesi.
Sitten varaa heti se kakkosvaihe ettei unehdu sillä ne ei anna enää jatkoaikaa kuin yhden kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja anouk:
Saraldolla on hyvät vanhemmat. Joku on noussut väärällä jalalla ...

Niin on, ja katsovat asioita pitemmälle. Ja tuo ajokortti maksettiin meille siinä tapauksessa, jos suoritimme sen heti kun vaan voi. Jos olisin nyt kolmekymppisenä halunnut sen suorittaa, tarjous ei olisi ollut enää voimassa.

Kuten täällä on jo kerrottu niin jatkoaikaa ei väliaikaiselle kortille saa enää kävelemällä vain poliisilaitokselle ja maksamalla vähän. Nää on autokouluille oikee riesa nää mulle, heti, nyt 2-vaihe kun kortti vanhenee huomenna -tapaukset ja uunoimmille pitäs vielä siihen pimeänajokin kesäaikaan järjestää kun sekin on hoitamatta! 8O Ei niitä 2-vaiheita noin vain eiliseksi järjestetä. Siihen tarvitaan rata, arvioajot on suoritettava ja kouluilla on yleensä muitakin oppilaita ja varauskirja täynnä joten ei niitäkään aikoja ihan noin vain taiota. Ja yhtä opettajaa kohti voidaan ottaa vain tietty määrä oppilaita 2-vaiheen radalle joten kurssi kun on täysi niin se on täysi. Tietysti yritetään järjestää, mutta ei ole kovin kiva koittaa saada jotakuta ajoissa kurssille tulevaa siirtymään myöhemmälle kurssille. Tätäkn näiden myöhäisheränneiden takia tehdään. Hoitakaa ne hommat ajoissa kuntoon nin se on kaikille mukavampi niin!

Yhteistyössä