Voi paska, 300e loppukuulle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.....

Vieras
Autoa pitää tankata, ruoka ny ei varmaankaan lopu, mutta parista laskusta pitää siirtää eräpäivää...

Antakaa vinkkejä tälle kuulle kuinka selvitä?

Ja syy tulee tässä: Erosin marraskuussa, joulukuussa meni paljon rahaa takuuvuokriin, huonekaluihin yms, mitä kuluja nyt muutossa tuleekaan... Nyt sitten vuoden viimeinen palkka meni lisäprosentille ja laskujen jälkeen jäi tilille n. 380e. Tänään tankkasin auton täyteen, n. 50e ja kävin kaupassa vähän reilu 40e meni sinne.

Säästötilillä vain 200e rahaa.... VOI APUA!!!

Nostat tilisi tyhjäksi kukkaroon, realismia peliin, näet paljonko on rahaa niin miettii paljonko voi tuhlata kullakin kauppareissulla, ja vielä vaikka 50e erissä, eli kullekin viikolle käyttörahat ja jos ei riitä, se näkyy heti sitten konkreettisesti itsellekin, pankkikortit ovat huijaavia kun sitä rahan menoa ei näe.

Nostat tilisi tyhjäksi kukkaroon, realismia peliin, näet paljonko on rahaa niin miettii paljonko voi tuhlata kullakin kauppareissulla, ja vielä vaikka 50e erissä, eli kullekin viikolle käyttörahat ja jos ei riitä, se näkyy heti sitten konkreettisesti itsellekin, pankkikortit ovat huijaavia kun sitä rahan menoa ei näe.

Kyllä oppii säästämään vaikka pankkikorttia käyttäisikin. Itse pyydän AINA kuitin ja tarkistan joka pvä tai joka toinen pvä tilin saldon, mietin ja laskeskelen kuluja myös päässäni. Tiukka budjetti per viikko, pärjäät kyllä, älä panikoi. Onko mahdollisuus käyttää luottokorttia äärimmäisessä hädässä? Siis VAIN silloin, muuten ehdottomasti ei.

Oliko se auton tankkaus ihan välttämätön? Minä olisin kaivanut pyörän esille ja kulkenut sillä, mikäli vain mitenkään mahdollista. Tämä nyt ei auta enää tähän hätään, mutta jatkossa voisi miettiä, onko se autolla kulkeminen ihan välttämätöntä.

Ruoaksi paljon esim. keittoja itse valmistaen, omatekoiset sämpylät ja puuro, eivät maksa paljoa. Aikuinen voi lyhyen ajan tinkiä omista syömisistään, esim. pitää puuropäiviä. Lasten kanssa tietysti vähän eri asia.

Onko ylimääräistä tavaraa, jonka voisi myydä tori.fi :ssa tms. ? Rahat saisi heti käyttöön.

katot mitä sulla on kaapissa. voitko tehä leipää? paljonkin? leipätaikina muuttuu tosi moneks ruuaks, esim hodareiks, lihapiirakaks, hampurilaisiks. lihapiirakkaan tai pizzaan sais upotettua paljon ruuanjämiä.

jos lapsia, ja ne on tarpeeks vanhoja ymmärtämään rahan päälle, kerrot että nyt on huonosti rahaa ja syödään vähän "huonommin". eli puuroja ja leipään ei nyt tuu juustoa.

elukat jos niitä on, syö sitä mitä saa. jos ne ei syö niin ne ei oo nälkäsiä.

peruna on halpaa ja muotoutuu moneks. jos teet vaikka ekana päivänä ison satsin perunoita, muusaat ne seuraavana päivänä, kolmantena laitat ne leipätaikinaan.

pesukonetabletit voi jakaa. hyvin huuhdellut astiat voi pestä vaikka neljäosalla. annostele pyykinpesujauhe ruokalusikalla. lout pesuaineet korvaat etikalla.

mitähän muuta mä keksisin...

Mulla on 3 lasta. Päivähoitokuluissa sentään säästää, nollatuloilla niiden laskutuksessa mennään. Auton tankkaus on välttämätön sillä mulla on työmatkaa 100km yhteensä päivässä. Olen anonut siirtoa omalle paikkakunnalle, mutta opiskelun takia eivät siirrä minua tältä toiselta paikkakunnalta omalle, ennenkuin olen valmistunut.

Lisäkuluja aiheuttaa tämä opiskelu, kerran viikossa pitää ajaa 150km päähän koululle. Eläimiä ei ole eli niistä ei aiheudu kuluja.

Ja nyt tosiaan tuo lisäprosentillemeno teki tästä kuukaudesta tiukemman. Omat kulut olen säätänyt jo minimiin. Ruoat olen aina tehnyt itse, ja teen kerralla paljon edullista ruokaa, jota sitten pakastan rasioihin valmiiksi.

Pakollisia menoja ei tällähetkellä ole kuin vuokra, vesi ja sähkö, puhelinlasku, lainanlyhennys ja tietysti vakuutusmaksut ja dieselvero 4x vuodessa...

Haaveissa olisi saada rahaa säästöön, että olisi mahdollista ottaa laina omaa kotia varten. En tällähetkellä tiedä miten olisi mahdollista. Uutta elämää pitää opetella nyt pienessä ja halvassa kaksiossa lasten kanssa. Mä en tajua kuinka toi raha ei vain riitä...

Elatusmaksuja en saa. Sossussa käytiin eks-miehen kanssa, jolla huomattavasti pienemmät tulot kuin mulla. Meillä yhteishuoltajuus ja sosiaalivirkailija meinasi että ei kannata elatusmaksuja hakea, koska mä joutuisin maksamaan miehelle elareita parempien tulojeni takia. Lapset viikko-viikko systeemillä...

Huoh. Ainoa "tuki" mitä saan, on yh-korotus lapsilisään. Kyllähän se vähän plussaa on mutta sitäkin maksetaan vasta tammikuusta eteenpäin.

Paljonko sulla menee työmatkakuluihin kuussa rahaa? Meinaan jos aiot töissä käydä niin ruokaan ei jää juuri mitään. Varaa aika sossuun ja pyydä maksusitoumus ruokaan tai oman seurakunnan diakonissalta voi saada myös apuja. Aika pieneltä kuulostaa budjetti muuten :(

Mulla menee n.150e-200e kuukaudessa dieseliin, suht pienikulutuksellinen auto onneksi. Satunnaisesti voin jäädä vuorojen välissä vanhemmilleni yöksi jolloin säästää vähän kilometreissä.

Diakonilta sain ennen joulua 50e lahjakortin halpahalliin. Olen sitä säästänyt pahan päivän varalle. En tiedä voinko saada mitään sieltä enää. Sosiaalitoimistosta en mitään saa koska olen työssäkäyvä.

Säästän jo omissa ruokakuluissa. Syön itse pääasiassa vain puuroja ja itsetehtyjä kiisseleitä ja ruisleipää. En edes muista koska olisin viimeksi syönyt lämmintä ruokaa. Perunaa tms. Rahka on halpaa marjojen kanssa joten sitä syön että saan proteiineja. Kaapista löytyi muutamaksi kuukaudeksi vitamiineja joten kattavat toivottavasti ravinnon puutteet...

Yhteistyössä